• Familj77

Äggdonation 2017

UndrandeSökare skrev 2017-11-21 14:38:40 följande:

Familj 77- En immunutredning i Aten kostar ca 20.000kr. Då ingår provtagning och immunsupport, EU-recept, ordination på IL etc Vi valde support fram till förlossning och då ingår support obegränsad tid tills man får ett barn oavsett hur många försök man gör.

Men i dessa 20.000:- ingår väl inte ÄD??

• Familj77

Vi har tagit ett beslut idag, jag och min man.
    Vi har ställt oss på kö för en ny ÄD. Dom sista slantarna....hoppet om en familj
    På Tisdag ska jag till min privata gynekologmottagning för att bli undersökt och gå igenom lite av det som hänt och vad vi kan förmedla till vår klinik som kanske kan göras annorlunda. Mediciner, undersökningar, prover mm mm

Vi vågar inte vara hoppfulla men måste ha modet att våga.
    Det blir i Januari eller februari.
    Hur man ska hålla huvudet högt fram tills dess vet jag inte. Känns som man är helt dränerad på energi, ork och känslor....
    Ska jag orka arbeta? Möta människor?

Tänker mycket på er Mrs WHjärta

• Familj77
    Sjuttiosjuan skrev 2017-11-22 20:15:29 följande:
    Vilken fint beslut! Kommer ni fortsätta på samma klinik? Visst var det Finland?

Tänker bara att om ni ska satsa era sista slantar så finns det ju kliniker som har garantier. Där vi gick på Ava st Petersburg garanterar dom 12 ägg och minst 4 blastocyster på dag 5. Om dom inte uppfyllt kravet får man nya ägg. Så vi fick 4 embryon, ett till mig och ytterligare 3 i frysen. Nu lyckades ju vi på första försöket men det känns ändå fint att ha till ev syskon i framtiden. Lite dyrare är det ju, betalade 9900 euro, men värt varenda krona. Vet att det finns fler kliniker med liknande upplägg. Nån tjej skrev om en tjeckisk klinik som erbjuder barngaranti för ungefär samma pris.

Tänkte bara så ni inte satsar allt på ett kort och hamnar i samma läge igen.

Kram!
    Mitt i natten....
    Kan inte sova
    Vi har valt samma klinik i Finland.
    Kan man verkligen få en garanti på att det blir en graviditet efter ÄD?? Hur kan en klinik lova det??
    Låter ju för bra för att vara sant.

Efter alla år av kämpande, hopp och förtvivlan i en enda soppa, vet jag inte om jag vågar tro längreGråterMen jag vill så gärna, känns ändå in i benmärgen. Vill och önskar!!
    Hur upplevde ni kliniken i St Petersburg?? Proffsiga? Välkomnande? Fanns det en känsla av att "här bryr dom sig"?

Kram
  • Familj77
    Sjuttiosjuan skrev 2017-11-23 08:40:46 följande:
    St Petersburg var jättebra! Vi hade en fantastisk koordinator som svarade på mail dygnet runt, väl där var alla gulliga och hjälpsamma. Dom är väldigt duktiga och de flesta jag hört har blivit gravida, många vid första försöket och med massa fina embryon i frysen. Men det är lite dyrare där och lite bökigare eftersom man behöver visum men det var verkligen inte svårt att skaffa. Babygaranti kräver givetvis en del tester och undersökningar , man måste bli godkänd för den och det gäller både Reprofit och Ava. Reprofits babygaranti är mycket billigare, på Ava kostar den 250 000kr och tror i Tjeckien runt 100 000 (utan att veta exakt) men tycker definitivt du ska kolla upp det! Ava har inga köer heller, från att vi bestämde oss så tog det 2 mån tills jag var gravid. Kolla deras hemsida, dom har seninarium nästan varje månad i både Sthlm och Göteborg. Jättebra där man fick träffa doktorer och andra i samma situation.

Det kommer ordna sig men jag tror på nån form av garanti, tycker man ska få nåt till frysen när man väljer unga friska ägg!

Kram
    Tack för alla tips.
    Givetvis har jag tänkt att det kanske vore bra att vända sig till en annan klinik där det har något mer att erbjuda. Fast orkar man dra upp ALLT från början igen??
    Kliniken i Finland vet vilka vi är, har alla papper om oss. Bara det är värt så mycket i denna eviga kamp!
    Vi fick tips från IVF kliniken här i Sverige om just St Petersburg, dom är tydligen väldigt duktiga där. Kanske värt att kolla iaf.
    Hur var det att resa dit? Boende?

• Familj77
    St Petersburg var jättebra! Vi hade en fantastisk koordinator som svarade på mail dygnet runt, väl där var alla gulliga och hjälpsamma. Dom är väldigt duktiga och de flesta jag hört har blivit gravida, många vid första försöket och med massa fina embryon i frysen. Men det är lite dyrare där och lite bökigare eftersom man behöver visum men det var verkligen inte svårt att skaffa. Babygaranti kräver givetvis en del tester och undersökningar , man måste bli godkänd för den och det gäller både Reprofit och Ava. Reprofits babygaranti är mycket billigare, på Ava kostar den 250 000kr och tror i Tjeckien runt 100 000 (utan att veta exakt) men tycker definitivt du ska kolla upp det! Ava har inga köer heller, från att vi bestämde oss så tog det 2 mån tills jag var gravid. Kolla deras hemsida, dom har seninarium nästan varje månad i både Sthlm och Göteborg. Jättebra där man fick träffa doktorer och andra i samma situation.

Det kommer ordna sig men jag tror på nån form av garanti, tycker man ska få nåt till frysen när man väljer unga friska ägg!

Kram
    Hittar inget som seminarium på deras hemsida. Vart hittar jag det??
  • Familj77

Kram
    Tusen frågor till dig nu, sorryGlad
    När jag söker på AVA i St Petersburg hittar jag en klinik som heter AVA-Peter och en som bara heter AVA
    Vilken är det du/ni har varit i kontakt med??
  • Familj77
    Sjuttiosjuan skrev 2017-11-23 16:25:19 följande:
    Ingen fara! Svarar gärna på frågor.

www.avapeter.com/se/about/
    Tack!! Så snällt av dig att hjälpa ossHjärta
    Jag har en massa frågor men vet inte om jag "kan" eller "bör" fråga dom...
    Det är frågor som i detta sammanhang är lite förbjudna. Har ingen att dela det med, förutom min man såklart men ibland vill man ha lite svar från någon som vet vad man pratar om och är i samma situation.

Det fanns inga seminarium planerade för Göteborg, det ligger närmast oss och hade passat bäst. Funderar på Stockholm men vet inte hur vi skall göra.
    Var ni på det?? Gav det något??
  • Familj77
    Sjuttiosjuan skrev 2017-11-23 19:49:12 följande:
    Skicka PM! Inga frågor är förbjudna!
    Förlåt min okunskap....men hur skickar jag ett PM? Glad
  • Familj77

Vill bara fråga er om er åsikt. Var med om något väldigt tråkigt idag.
    Med tanke på mitt minustecken på stickan i Tisdags och hela min värld rasade så orkade jag självklart inte att gå till jobbet. Ringde min chef och sjukanmälde mig.
    Idag ville hon ha ett möte med mig för att höra hur jag mår då hon har "märkt av att något är fel" Jag åkte dit med en klump i hasen och med tårar jag tvingade bort. Men det brast direkt jag kom in på hennes kontor....
    Gjorde n lång historia kort och berättade för henne om min och min mans situation.

Efter ett tag av komentarer som "å vad jag tycker synd om er" och "vilken kamp det måste vara" så gled hon sakta in på ett nytt spår.
    Eftersom jag bara har ett vikariat fram tills årsskiftet, som hon lovat att förlänga, fick hon nu fram något helt nytt.
    Jag var det svaga kortet i arbetsgruppen och har inte presterat det hon förväntade av mig. Hon är nu väldigt osäker på om jag ska få en förlängning av min anställning.... Efter det jag just berättat så har hon i princip bestämmt sig för att ge mig sparken. så min fråga är nu, Får man göra så??
    Gäller inte muntligt avtal??

För övrigt...
    Mår väl inte så bra egentligen. Känner mig ganska vilsen. Trött på att tämka och känna. Önskar att det fanns en pausknapp att trycka på där allt blir tyst för en stund. Kan ju inte springa ifrån allt heller. Tröttsamt.

• Familj77
    UndrandeSökare skrev 2017-11-24 20:08:46 följande:

Familj77- Hur långt är vikariatet? Tror att om man jobbat i minst 20månader så kan man vara skyddad av LAS. Men facket vet allt sånt.

Hej

Vikariatet var "bara" på 3 månader. Jag började i Oktober.
    Vid anställningen frågade jag om och hur det kan bli en fortsättning och då sa hon att trivs vi med varandra så kan hon mycket väl tänka sig att förlänga till sommaren -18
    Mina kollegor och barngruppen-jobbar som barnskötare-trivs med mig och jag med dom. Vi är ett bra team och alla har hört av sig och undrar när jag kommer tillbara. Dom saknar mig....
    Nu vill chefen inte ha mig kvar.....
    Jag orkar inte strida för detta oxå, men visst, det känns ju för jävligt, på ren svenska.
  • Familj77
    Familj77 skrev 2017-11-26 18:51:20 följande:
    Hej

Vikariatet var "bara" på 3 månader. Jag började i Oktober.
    Vid anställningen frågade jag om och hur det kan bli en fortsättning och då sa hon att trivs vi med varandra så kan hon mycket väl tänka sig att förlänga till sommaren -18
    Mina kollegor och barngruppen-jobbar som barnskötare-trivs med mig och jag med dom. Vi är ett bra team och alla har hört av sig och undrar när jag kommer tillbara. Dom saknar mig....
    Nu vill chefen inte ha mig kvar.....
    Jag orkar inte strida för detta oxå, men visst, det känns ju för jävligt, på ren svenska.
    Hej

Tack för svar. Skönt att höra från andra om erfarenheter.
    Vi gjorde ju vårt första ÄD i Finland, Helsingfors. Får jag fråga vilken klinik det var?? Kanske varit på samma, osäker på om det finns fler.
    Hur upplevde du det mötet hos dom??

• Familj77

Vill gärna höra lite från er som som varit i Finland på Fertinova i Helsingfors och gjort ÄD. Hur var er upplevelse??
    Jag har varit hos min gynekolog idag för undersökning och samtal ang vårt senatse försök som inte lyckades. Vi pratade en del om vårt val av klinik och hon tyckte att vi skulle byta. Ville inte på något sätt övertala oss eller prata dåligt om Finland men hon hade lite tidigare erfarenheter från den kliniken.
    Vi hade ett jättebra samtal och hon ska hjälpa oss gå vidare med undersökningar för att kolla mer grundliogt vad det kan vara som gör att det inte funkar. Eftyer tre misslyckade försök (IVF och ÄD) vill hon gärna ge oss bättre förutsättningar för att lyckas.
    Hon tipsade om Ava och ytterligare en annan klinik.
    Någon som har erfarenhet??
    Tacksam för svar!

• Familj77
    tant rosa skrev 2017-12-01 16:04:05 följande:
    Hej igen =) Vi var på Fertinova i Helsingfors. men som sagt så lyckades vi inte bli gravid där....med facit i hand så skulle jag inte välja den kliniken igen..Jag tycker att på Ava Peter gjorde dom verkligen grundliga undersökningar och ville göra allt dom kunde för att hjälpa mig att bli gravid, På fertinova va det inte alls några undersökninga o dyl
    Hej
    Tack för ditt svar och att du delar med dig av dina erfarenheter.
    Vi har samma uppfattning om Fertinova. Kännde oss inte alls "prioriterade" om du förstår hur jag menar. Korta och lite bristfälliga svar på mina frågor. Absolut inga undersökningar. Fick uppfattningen att det skulle gå fort och snabbt. Ibland så fick vi känslan av att vi var ivägen.
    Nu har vi valt att gå vidare för vårt sista försök....pengarna räcker inte längreGråter
    Vi stod mellan St Petersburg och Ava i Riga och vi valde Riga.
    Har fått en bra känsla på den först kontakten vi haft och hoppas att det stämmer. Blir nog i slutet av Januari, början på Februari.
    Just de, jag hade en fråga till dig, blir i ett PM framöverGlad

Svar på tråden Äggdonation 2017