• Familj77

Äggdonation 2017

Mrs.W skrev 2017-11-14 20:40:55 följande:

Jag är inne på dag 15. Jag mår bra fysiskt, men uselt psykiskt. Har haft molvärk sedan dag 6, 7. Den har inte försvunnit. Ingen blödning, inga ömma bröst, inget plus på stickan. Jag har testdag på dag 21. Undrar varför det är så olika på olika kliniker? Jag menar, om din klinik har testdag på dag 14, så borde jag ju fått ett plus nu om det gått vägen... jag tror inte att det gick den här gången. Vi får börja om igen... hur länge måste vi då stå i kö? Suck.

Jag hoppas att det går bra för er familj77. Håller all tummar <3

Förstår dig, det är otroligt tufft. Samma för mig, inga tydlig tecken på att man skulle vara gravid. Ja, jag vet att det är endast dag 8 idag men jag är desperat efter svar!! Har levt på hoppet för länge nu och vill VETA lite vad som händer.
    Har oxå reagerat på detta med testdag. Varierar väldigt från klinik till klinik.
    Jag fick med mig ett test hem från kliniken men visst har jag vrit sugen på att köpa ett extra bara för att testa. Men jag vet inte om jag vågar.

Kan du inte får göra ett ultraljud?? Där kan dom se mer och kanske kan ge er svar på en del frågor. Testa, fråga. Vi har ju en privat klinik som vi går till, det har inte varit några större problem att få tider. Men det kostar ju en slant....

Jag vill inte ens föreställa mig hur jag kommer reagera om det är ett minus...

Du behöver inte svara, det respekterar jag.
    Har ni gjort er behandling i Sverige? Privat?
    Kan säkert vara en del köer.

Tycker absolut du ska kontakta dom för ett ultraljud..
    Tänker på erHjärta
  • Familj77
    Sjuttiosjuan skrev 2017-11-15 07:43:28 följande:

Hej tjejer!

Följer er lite här i tråden trots att vi redan gjort vår ÄD. Känner igen mig så i allt ni skriver, det är mycket tankar och funderingar som dyker upp under processen.

Ville bara säga hej och önska er stort lycka till<3

Hej

Välkomen in i samtalet!Hjärta
    Visst känns det bra(mitt i allt kämpande) att hitta någon som känner samma och vet vad man går igenom.

För mig känns det som ett plåster som håller ihop mig vissa dagar.
    Ni är otroligt värdefulla alla här!!
  • Familj77
    Regnar skrev 2017-11-15 10:30:32 följande:

Hej tjejer,

Nu är det ett tag som jag tänker på ÄD för vi har försökt för barn i nästan 3 år men det går inte och läkare tycker att mina äggreserver minskat och visst högkvalitet är sämre nu ????

Jag tänkte länge och vill tänka på ÄD nu men läste någonstans om reglerna som var lite obehagligt för mig om att personen som man tar ägg ifrån får träffa barnet senare .

Är det sånt???

Vet ni någonting om det?

Tack för hjälpen

Hej

Välkomen i samtalet!Hjärta

Så kan det vara. Det kallas öppen donation.
    Barnet har själv möjlighet att söka upp sitt ursprung när det fyllt 18 år.
    Ni som föräldrar har inte den möjligheten.
    Endast barnet som får välja om den vill eller inte.

Det är så jag och min man har det. Känner inte de minsta orolig inför det. Jag tänkte mycket på det innan vi tog beslutet om ÄD.
    Många etiska och ganska svåra frågor som jag brottades med ett tag. Läste massor och tog reda på så mycket info som möjligt. Valde klinik med omsorg och lite beroende på kö och möjlighet.

Hör gärna av dig om du har fler frågor. Inte säkert jag kan svara men jag hjälper gärna till om jag kan.

• Familj77
    Regnar skrev 2017-11-15 19:19:52 följande:
    Tack för svaret <3

Hoppas allt har gått bra för er .

Känner du någon klinik i Göteborg eller Stockholm som är bättre och man får bättre hjälp ?
    Hej

Ursäkta att svaret kommer sent men har haft fullt upp.
    Vad för klinik tänker du på??
    Det finns två privatkliniker i Göteborg som jag känner till. Calanderska och Nordic-IVF

Nordic IVF fick vi ingen positiv upplevelse ifrån. Skulle inte rekommendera dom!!

• Familj77
    Mrs.W skrev 2017-11-21 02:03:00 följande:

Så var den stora dagen här. Minus på testet. Jag känner mig så tom och väldigt, väldigt sorgsen. Fick som jag skrev veta förra veckan att inga ägg kunde frysförvaras så nu måste vi ställa oss i kö igen och vänta ytterligare några år. Jag vet inte vad jag ska ta mig till riktigt. Inget hopp, mest förtvivlan. Klarar inte av att jobba just nu. Nu hoppas jag för er som är kvar här <3

God morgon
    Mitt hjärta gick sönder imorse. 14 dagar efter insättning och gravtestet var negativt.....Gråter
    Jag gick i tusen bitar på en sekund, allt rasade och just nu vet jag inte riktigt hur jag skall ta mig upp. Ringde och sjukskrev mig, jobba...det finns inte på kartan!
    Förstår hur du känner, det slutar liksom att fungera.
    Förtvivlan, uppgivenhet, tomhet och otrolig sorg! Tusen och åter tusen frågor om varför! Det gör ont i hela kroppen, ända in till hjärtat.
    Vi vet inte just nu om vi har några ägg i frysen eller om hur vi skal gå vidare. Hur ska man orka??
    Skriv gärna om du orkar, vi kanske kan försöka förstå varandra och på så sätt ge lite styrka och mod att orka och våga fortsätta{#emotions_dlg.flower}
    Har ni funderat på att vända er utomlands där köerna inte är alls lika långa som i Sverige??
    Tänker på erHjärta
  • Familj77
    UndrandeSökare skrev 2017-11-21 09:12:14 följande:

Beklagar minus Mrs W och Familj77, jag vet hur frustrerade och ledsamt det är med att få minus.

Kan verkligen rekommendera att man söker hjälp utomlands om man har råd, där är det sällan några köer alls.

Vi valde AvaRiga eftersom det är kort resväg från Sverige, de är vana vid svenska patienter och de har inga köer alls, man kan köra igång direkt.

Går man in på deras hemsida på vardagar under kontorstid kan man direkt börja chatta med någon av deras koordinatorer som svarar på alla frågor. Det var så jag fick kontakt med dem, jag började chatta och senare maila med deras kordinator Veronika.

Annars om man misstänker att immunförsvaret är orsaken till att man inte får barn så kan jag rekommendera immunutredning i Aten. Jag har gjort min på Life clinic i Aten och den var verkligen mycket bättre än utredningen i Sverige.

Jag kan svara på frågor om nån vill veta mer om ÄD i Riga eller immunutredning.

Tack, det känns helt tomt och det gör fruktansvärt ont! Vet liksom inte vart jag ska ta vägen.....försöker fly korta stunder, minuter och sekunder.

När vi gjorde IVF hemma i Sverige så var det otrolig kontroller under tiden och dagarna innan insättningen. Blodprover, gynundersökningar och samtal.
    När vi nu gjort ÄD i Finland så var det inga direkta kontroller. Var på ultraljud två gånger men inga prover mm.
    Varför tror du att det inte är samma koll där??
    Immunutredning...hmmm...för att? Om jag får fråga.
    Var det inte väldigt dyrt?? Var du på plats i Aten under längre tid??

• Familj77
    Mrs.W skrev 2017-11-21 13:02:47 följande:

Familj77, jag blir så ledsen för er skull. Så här skulle det ju inte bli... Bra att du lyssnar på din kropp och vilar. Man måste få sörja ifred och det går inte när man är på jobbet. Jag pratar gärna <3

UndrandeSökande, vi har pratat om Riga, men ser inte hur vi ska ha råd med det tyvärr. Extra utredningar känns också långt borta, ekonomiskt sett. Vi har redan belånat oss och även om det känns som att man skulle kunna lägga ut hur mycket som helst för ett barn så behöver vi tänka på framtiden, hur den än ser ut. Hur hade ni andra råd?

Samma känner jag för er, det var absolut inte såhär det skulle vara. Efter allt kämpande, vilja, tårar, glädje och förhoppningar trode jag någonstans att det kanske blir som vi vill, äntligen. Men ickeGråterMitt hjärta gick sönder på nytt.
    Undrar just hur mycket stryk det tål....

Pengar är en avgörande del, helt galet egentligen men så är det.
    Vi har sparat men sedan hade jag "tur" att få en viss "kompensation" från mitt privata försäkringsbolag. Efter IVF behandlingen fick vi ju besked om att jag var infertil, tillhör en grupp som är oförklarligt barnlösa. Ett intyg från min läkare som jag skickade in till mitt bolag. Det är inte mycket men det gav oss en hjälp på traven att försöka med ÄD
    Fick just besked från vår klinik att de embryon som inte sattes in för två veckor sedan inte klarat sig. NU står vi alltså på ruta 1 igen.....
    Hur kan det bli såhär?? Varför??
    Finns inga svar....

Jag får så dåligt samvete oxå när jag inte orkar/kan jobba. Pengarna behövs för att leva och kanske försöka på nytt..
    Så jobbigt att behöva ljuga för chefen och kollegor....visst, förkyld kan man vara fler gånger men kanske inte så tätt som jag varit de senaste.
    Hur gör du/ni?? Har du/ni valt att säga som det är till jobbet??
  • Familj77
    UndrandeSökare skrev 2017-11-21 14:12:17 följande:

Familj77- Vi åkte till Aten eftersom missfallsutredningen i Sverige inte visade något.

Vi kallads oförklarligt barnlösa och fick ingen mer hjälp.

Men jag misstänkte att mitt immunförsvar var problemet eftersom jag har autoimmuna sjukdomar tex allergi men tyvärr "tror inte" svenska läkare att kvinnans immunförsvar kan orsaka fertilitetsproblem. Jag hittade Atentråden här på Familjeliv" Vi som snart är gravida efter utredning i Aten" läste den och reste sen till Life clinic i Aten där jag fick en mycket bättre utredning än jag fått i Sverige.

Man tar blodprover och skickar till ett speciallabb i USA för analys. Jag fick då veta att jag har en autoimmun koagulationssjukdom som ger proppar i moderkakan, fostret dör av syrebrist och det blir missfall. Jag fick sen behandling med Fragmin, trombyl, kortisontabletter och intralipiddropp.

Vi kombinerade läkarbesök med semester i Aten så vi stannade i en vecka, men många reser endast ner i 2-3dar. Om man inte har möjlighet att resa så går det också att kontakta kliniken och de skickar papper och man tar blodproven här i Sverige och skickar till USA för analys så går provsvaren till kliniken i Grekland och man betalar för provsvaren och immunsupport fram till plus eller till förlossningen.

Behandlingen görs på distans och man tar blodprover regelbundet i Sverige och man mailar provsvaren till Aten så mailar läkaren tillbaka och talar om man ska ändra medicineringen, när man ska ta dropp etc.

Du är varmt välkommen till Atentråden om du vill. Det är en mycket aktiv tråd med många tjejer som har varit eller är på väg till Aten. Många har fått barn med hjälp av immunbehandling.

Hej
    Tack för svar!
    det jag har märkt här när jag har skrivit på familj.se och det jag har läst mig till är att behandling med ÄD skiljer sig väldigt mycket från klinik till klinik.
    Som om man inte har nog med beslut att fatta så ska man även analysera och syna alla klinikerRynkar på näsanHur ska man orka det??
    Vad ska man tro är bäst? Vem ska man välja? Och varför skiljer det så otroligt mycket??
    En utredning på kliniken i Athen..vad kostar det? Om jag får fråga?

• Familj77
    UndrandeSökare skrev 2017-11-21 14:21:45 följande:

Mrs W och Familj77- Jag kan också tipsa er om en jättebra klinik i Aten som heter Serum där många verkar ha lyckats få barn hos, trots tidigare misslyckanden på andra kliniker.

De gör hysto med inplantationssnitt så att embryona lättare ska fästa bra, mensblodtest för att kolla efter bakterier som inte ska vara i livmodern som kan störa,, de gör sperm dna fragmentationstest för att kolla så det inte är dnafel på spermierna. Spermier som ser normala ut i mikroskåp kan nämligen ändå ha dnafel. (Det felet hittades hos min man när vi gjorde det testet i Riga). De gör också immunutredningar. Googla på ivfserum så hittar ni deras hemsida.

Tänker att denna kliniken är också väldigt kostsam att behandlas på. Har jag fel?
    Har vi kanske valt fel klinik??
  • Familj77
    Jag är bara jag skrev 2017-11-21 17:35:00 följande:

Beklagar era minus! Jag fick 4 minus före första plusset. Tyvärr fel mediciner så missfall och sen missfall igen, men sen plus och en son och nu plus igen. Med samma mediciner som med sonen så det går bli gravid trots minus och flera dessutom! Ibland måste man bara ändra på nåt litegrann. Rekommenderar också alla att åka nånstans utomlands. Tjeckien har ingen kö och är duktiga.

Hej
    Glad för er skull, att det lyckadesHjärta

Gjorde ni alla era behandligar i Tjeckien??
    Vad menar du med fel mediciner??
    Det är en sak som oxå jag sett är väldigt olika. Mediciner skiljer sig totalt från olika kliniker.
Svar på tråden Äggdonation 2017