Överviktigt barn – hur göra?
Här är en till med ett barn som är överviktigt och jag tycker bara tanken på det är svår att bära.
Vår son är snart sex år. Han är inte jättestor så med kläder ser han ut som övriga barn i hans ålder. Men utan kläder så har har en mage och är stabilt byggd. Jag har tagit kontakt med BVC om detta, de har vägt och mätt vid flera tillfällen och säger sig inte vara alltför oroade. Han ligger ca 1 kg över vad som anses vara normalvikt för en pojke i hans ålder.
Sonen är glad i mat, ofta får man stoppa honom när han äter, förklara att "nu räcker det så att du inte får ont i magen". Annars så äter han inga konstigheter eg. Inga sötsaker på veckodagar, glass på lördagar. Nästan aldrig söta drycker, i princip aldrig godis. Äter bra och familjevänlig mat varje dag. Försöker servera mycket grönsaker. Han är ett mycket aktivt barn och älskar att röra på sig. Glömmer bort att äta när han har roligt och leker.
Jag blev själv knubbig som elvaåring vilket resulterade i svår anorexia i många år då jag blev retad. Har varit underviktig sedan dess. Så övervikt känns väldigt stigmatiserar och jobbigt för mig. Jag vill verkligen det bästa för mina barn och vill inte att de ska behöva lida för övervikt!
Kan nämna att jag, min pappa och min syster har låg ämnesomsättning och medicinerar för detta.