Inlägg från: Anonym (en till) |Visa alla inlägg
  • Anonym (en till)

Överviktigt barn – hur göra?

Här är en till med ett barn som är överviktigt och jag tycker bara tanken på det är svår att bära.

Vår son är snart sex år. Han är inte jättestor så med kläder ser han ut som övriga barn i hans ålder. Men utan kläder så har har en mage och är stabilt byggd. Jag har tagit kontakt med BVC om detta, de har vägt och mätt vid flera tillfällen och säger sig inte vara alltför oroade. Han ligger ca 1 kg över vad som anses vara normalvikt för en pojke i hans ålder. 

Sonen är glad i mat, ofta får man stoppa honom när han äter, förklara att "nu räcker det så att du inte får ont i magen". Annars så äter han inga konstigheter eg. Inga sötsaker på veckodagar, glass på lördagar. Nästan aldrig söta drycker, i princip aldrig godis. Äter bra och familjevänlig mat varje dag. Försöker servera mycket grönsaker. Han är ett mycket aktivt barn och älskar att röra på sig. Glömmer bort att äta när han har roligt och leker.

Jag blev själv knubbig som elvaåring vilket resulterade i svår anorexia i många år då jag blev retad. Har varit underviktig sedan dess. Så övervikt känns väldigt stigmatiserar och jobbigt för mig. Jag vill verkligen det bästa för mina barn och vill inte att de ska behöva lida för övervikt!

Kan nämna att jag, min pappa och min syster har låg ämnesomsättning och medicinerar för detta. 

• Anonym (en till)
    Sphynxey skrev 2017-09-16 23:49:25 följande:
    Åh, jag lider med dig... För att nu låta väldigt pretentiös eller vad man ska säga, så tror jag helt ärligt inte att det går att förstå för nån som aldrig haft en ätstörning exakt HUR jäkla mycket skit en sån här sak sätter igång i hjärnan på en anorektiker... Det blir liksom fel på så många plan :( En fråga (som inte har med ursprungsfrågan att göra, och som du självklart inte behöver svara på om du inte vill)..: borde du verkligen äta medicin för att öka upp ämnesomsättningen när du har anorexia? Kanske en jättedum fråga... men i mina öron låter det som nån skulle säga till mig att äta bantningspiller... Vet din läkare om att du har en ätstörning, så att han kan sätta det i relation till hur bra det är att öka upp din ämnesomsättning? Som sagt - du behöver självklart inte svara på detta om du inte vill 
    Jag blev frisk från anorexia för många år sedan nu, sjukdomen var som värst mellan ca 12-21. Idag är jag 35 och har flera barn (varav en bebis), glad och tacksam över detta då det inte har varit självklart att kunna få barn med min historia. Sedan så har det satt spår, har fortfarande skev kroppsbild osv och är smalare än de flesta, men kan leva ett normalt liv.
    Låg ämnesomsättning ger främst symptom som inte handlar om primärt vikt. Jag sökte ex vård för att jag hade konstant huvudvärk, frös mycket, oregelbunden mens osv. Detta rättade till sig tack vare medicinen. Kommer fortfarande ihåg hur skönt det var att slippa huvudvärken. Så bantningspiller är det inte:)

Men ja, det känns på något vis extra viktigt att bespara ens egna barn viktproblem och allt vad det kan medföra.
Svar på tråden Överviktigt barn – hur göra?