• C78

Överviktigt barn – hur göra?

Vet inte vad ni har för kost i familjen som det är nu men när min mamma fick diabetes och var tvungen att gå ner i vikt var det långsamma kolhydrater som gällde. Hon ändrade kosten där och då och gick ner. Hon mår i dag väldigt bra. Hon håller sig fortfarande till den kost som får hennes kropp att må som bäst (långsamma kolhydrater) men unnar sig onyttigheter nån gång varje vecka. Typ lördagsgodis. Kanske detta är något för din familj att prova? Det gynnar alla och ingen behöver känna sig utanför. Fortsätter din sons viktuppgång hade jag tagit kontakt med läkare och kollat hans värden. Lycka till :)

• C78
    Anonym (lördagsgodis) skrev 2017-09-14 19:40:50 följande:

Jag är väldigt kritisk mot kulturen av lördagsgodis. Varje helg så stoppar barn och vuxna i sig ett överskott av energi och man behöver träna ganska mycket för att kompensera för det. 30 gram godis innehåller cirka 100 kalorier och många barn äter mer än så när det är helg. Det blir lite läsk, lite chips, lite godis, någon bulle och sedan kanske man äter något godare rätt på helgen som pizza eller tacos. Helgen kan kännas mysig och speciell utan godis, läsk, kakor och annat i händelsernas centrum men det är bara min åsikt. 

Man behöver ju inte proppa i sig mängder med onyttigt bara för att det är lördag och lördagsgodis. Visst finns det förmodligen för många som överdriver intaget men med lite sunt tänkande tycker jag man med gott samvete kan njuta av snacks/godis nån dag i veckan utan att vara rädd att det går ut över hälsan :)
  • C78
    Sphynxey skrev 2017-09-14 22:24:59 följande:
    Ja, detta låter precis så som vi redan lever... se även #10. Kanske har du (och Anna60) rätt i att det kan vara nåt faktiskt problem med hans ämnesomsättning, så att jag borde söka för det...
    Ja det är långt i från alla fall av övervikt som har med kosten att göra. Och hade matvanorna hos er varit helt upp och ner borde kanske fler i familjen haft övervikt. Jag tror ni kan få en del svar och hjälp hos läkare. Hoppas det löser sig på bästa sätt för er/sonen.
Svar på tråden Överviktigt barn – hur göra?