Inlägg från: Anonym (Bionbonus) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bionbonus)

Visst får jag bestämma vart jag ska bo?

Det du kan göra är att axla de vuxnas ansvar och börja arbeta på att må bättre.

Kräv att någon av dina föräldrar ser till att du får hjälp med din emetefobi, lyssnar de inte gå genom kurator/skolsköterskan/ring BUP själv.

Sätt dig ner med din pappa och bonusmamma och prata om vad som skulle få dig att trivas bättre där - boka ett "möte" med dem i förväg och säg vad du vill prata om.

Gör samma sak med din mamma och pappa; boka en tid när ni tre själva ska sitta ner tillsammans och diskutera ditt boende. Kanske kan du ett par dagar extra hos din mamma,typ 9/5 istället för 7/7 dagar. Fråga varför det är viktigt för dem att du bor hos dem lika mycket, och förklara detaljerat varför du hellre vill bo mer hos mamma. Går de inte med på det kan du åtminstone förhandla dig fram till saker som gör att du trivs bättre hemma hos din pappa.

Vill du att de ska ta dig på allvar så måste du göra detta på ett moget sätt, dvs tänka igenom allt ordentligt (skriv gärna ner dina argument och känslor) och inte bara säga "jag vill bo bara hos mamma" eller "jag trivs inte hos pappa". Du har ju redan en bra början genom ditt inlägg som du formulerat här! Lycka till!

Svar på tråden Visst får jag bestämma vart jag ska bo?