• Anonym (Hill)

Vi som valt att leva kvar i relationen trots otrohet - kom hit så stöttar vi varandra!

Anonym (också) skrev 2017-09-18 11:10:56 följande:

Jag vill inte lämna min sambo, därför har jag valt att inte göra det. Han är dessutom väldigt ångerfull och kan själv inte förstå hur han kunnat göra mig så illa. Självklart förtjänar ingen att bli utsatt för ett sådant svek av någon man älskar. Om vi kan bli 100% lyckliga tillsammans vet jag inte, kan inte påstå att vi var det innan heller. 

För både mig och honom blev det här, hur sjukt det än låter, en ögonöppnare. Han trodde inte att jag ville leva ihop med honom av kärlek, vilket inte är helt oförståeligt pga saker jag sagt osv. DET är självklart ingen anledning till att vara otrogen, skulden till det är enbart hans. Jag har alltid varit dålig på att kommunicera i mina relationer, så även han. På något sätt gjorde allt detta att vi upptäckte att vi faktiskt hade äkta, starka känslor för varandra. Vi lär oss ständigt att kommunicera och det är ett hårt jobb, men vi ger inte upp!

Det gör mig lite ledsen att andra människor (i denna och liknande trådar) så gärna vill säga att vi som stannar gör fel och att den otrogne troligen kommer göra det igen osv. Särskilt här där tanken var att stötta varandra. Jag har faktiskt några exempel i min egen närhet där man lyckats gå vidare tillsammans, så det går uppenbarligen:)

Glädjande inlägg även om det du beskriver är svårt. Jag och min partner gör samma resa. Men livet är ju ofta svårt, så det får vi inte glömma heller.

Håller med dig i det du skriver, det finns inga garantier men det finns ögonöppnare (och nu säger nog flera emot mig för att jag verkar ff ha skygglappar på mig=läs naiv, jag tänker snarare att jag väljer vilka ögon jag använder=läs förhållningssätt).

Önskar er fortsatta framsteg,

Kram
  • Anonym (Hill)
    Anonym (Fundersam) skrev 2017-09-18 09:44:00 följande:

Kan ju bara svara för mej men jag har ju känslorna för min man. Trots otrohet ändrar det inte på mina känslor! Ilska, besvikelse, sorg, smärta mm blandas av sin kärlek till sin partner!

Tänker att det kanske är orsaken hos många av oss, varför ska vi lämna någon vi älskar? Det borde väl ligga hos den otrogne att göra kan jag tycka!

Faktiskt en väldigt god tanke tycker jag.

För mycket av stigmat blir ju också ofta att vi som är bedragna skäms över att blivit bedragna. Först eventuellt för själva sveket (tecken på dålig relation?), sedan skuldbeläggande av sig själv (duger inte jag?) och den andra (känslan av att blivit lurad?) och sedan för att vi ofta får motreaktionerna "men varför är du kvar?!" , "lämna!", "det finns inget att bygga på, hen älskar inte dig!" Och att bli beskriven eller sedd som svag ur/i andras ögon. Eller att självkänslan måste vara kass, det är jag övertygad om att den inte behöver vara i alla lägen.

Jag vill snarare hävda det motsatta (självklart tvivlar jag också mina dagar varför jag startade tråden, men det här är min övertygelse majoriteten av dagarna): vi har ingen skuld i att partnern gått över gränsen. Däremot kan otrohet ofta vara tecken på att något i relationen behövs förbättras och det bör ju båda parter vara med och jobba på för att det ska bli bättre (om en väljer att fortsätta).

Och ja, vi duger allihopa oavsett bedragen eller inte. Ibland kan parter vara fel för varandra men det är ju bådas skuld isf (såvida det inte är misshandel och sånt då såklart).

Känslan av att ha blivit lurad är ju fruktansvärd. Och känslan av att allt varit en enda stor lögn är ju rent av pissig. Men kan en inte ändå se det mer som att " ok jag visste vår relation inte var perfekt men jag har ändå haft det bra och varit lycklig under den tiden jag var ovetandes om otroheten". Värre är det ju egentligen för den parten som undersöker om gräset alltid är grönare, ljuger och smusslar. Hur lycklig är den?!

Och det tredje, att bli "skuldbelagd" av andras tyckande osv. det får vi nog räkna med även fortsättningsvis. Men lika ofta som vi brukar höra talas i "styrkan att lämna" tycker jag att vi borde tala om "styrkan att faktiskt vara kvar". Det krävs en del styrka att faktiskt vara kvar och ta itu med det jobbiga (nu menar jag inte att lämna är flyktbeteende eller att det är mindre jobbigt, det är bara ett annat val). Jag själv har en väldigt god självkänsla i botten (oavsett vad andra tror) men mitt självförtroende sviktar emellanåt såklart, vilket gör att jag många gånger tvivlar på relationen och undrar hur ska det bli.

Men egentligen, varför ligger det på oss att måsta vara den parten som ska lämna? Måste någon av parterna lämna? Eller fel att inte göra det?

Hoppas att jag inte upprör någon/några med mina perspektiv, jag vill bara försöka vända på situationen lite.

Kram
  • Anonym (Hill)
    Anonym (Suck och stön) skrev 2017-09-28 22:04:17 följande:

Sammanfattning av tråden: Era män har inte varit otrogna utan varit med om en olycklig storm som svept med dom i otrohet. Dessutom var ni inte perfekta så skulden är delvis er.

Det finns hopp om en helt annan framtid för han är ju Så rädd för att förlora er och det kommer aldrig hända igen.

Om det gör ni kommer ni göra slut. Den gången. Och det vet dom.

Stort självbedrägeri.

Hej

Ja du har nog rätt. Vi är sorgliga idioter på den här tråden. Fint av dig att du sammanfattade din syn. Tack för ditt inlägg.

Kram
  • Anonym (Hill)

Någon mer som har en partner som uttalar sig om metoo-kampanjen? Måste bara skriva av mig lite.

Min sambo hoppas nu att fler kända profiler åker dit, jag kan ju inget annat än att hålla med iofs. Dock låter det så skenheligt i mina öron, liksom vem fan e du och skrika tjära och fjäder? Visst, jag tror ju visserligen att min sambo haft ömsesidiga snedsteg, alltså det är inte frågan om övergrepp. Men ändå. Lite sådär som att "dessa gubbar/män som inte kan kontrollera sina drifter och måste tvinga sig på nån.."

Mm, jo tjena de gubbarna/männen särskiljer sig ju verkligen. Undrar hur Virtanen skulle låtit för en vecka sedan. Helylle ända in i kaklet..

• Anonym (Hill)
    Anonym (Camilla) skrev 2017-10-28 01:54:38 följande:

Ja, tyvärr är det ju så att man tappar respekten för den som varit otrogen.

Jag skulle nog både kunna ljuga min man rakt upp i ansiktet och vara otrogen mot honom utan några större samvetskval...

Nu har jag ingen lust att vara otrogen mot honom, men det beror mer på att jag inte är sugen på att ligga med någon annan, än på moral...

Ja, samma här. Men eftersom jag inte vet hur jag känner i framtiden om det här, har min sambo motvilligt fått gå med på att jag har fri lejd framöver så då blir det ju inte heller otrohet. Inte för att det är min stil direkt, men bara för att jag då vet att jag kan. Och framför allt att han vet att jag kan..
  • Anonym (Hill)

Hej,

Jo jag håller med. Inte riktigt min stil det där egentligen, men kan ju vara en bra trumf för att trigga sin partner iaf (typ jag är åtråvärd av en hel del faktiskt, typ passa dig).

Sedan tänker jag att skulle det hända för mig någon gång i framtiden att jag faktiskt löper linan ut och är otrogen fysiskt, så kommer det nog ändå vara slutet på vår relation. För mig så sätter sex igång så mycket (känslor, funderingar) så tror att det skulle vara svårt för mig att bara fortsätta som vanligt ändå. Troligtvis kommer jag befinna mig någon annanstans i tanken redan.

• Anonym (Hill)

Jaha, så var en här igen då. Vad har hänt sen sist?
    Jo, gift oss, flyttat ett par ggr, bytt jobb, köpt lantställe m. M. 

Och nu är han upptäckt för andra gången. 
    Vad gör jag nu? 

• Anonym (Hill)
    JessicaMamma9222 skrev 2023-02-03 22:53:43 följande:
    Det du borde gjort från första början; dumpa aset!
    Ja tack, det e ju det enda rimliga. 
  • Anonym (Hill)

Just nu mår jag verkligen dåligt. 

Ni som fortsatt med er partner, av vilken anledning vill de fortsätta med er? För att de är så fantastiskt kära i er, de älskar er, ni är bra föräldrar till deras barn, ekonomi, barnen, det är jobbigt att flytta etc.?

Har ni berättat för utomstående, i sådana fall vilka? 

• Anonym (Hill)
    Kaede skrev 2023-02-17 15:46:59 följande:
    Jag tänker att transparensen är en förutsättning. Sluta skämmas. Tvätta byken offentlig (närmaste vänner och familj). Att faktiskt ta valet att hålla ihop på allvar betyder ju också att man står för sina handlingar. Att man skäms för det man gjort men också att man förändrar sig. Allt som ska döljas och smusslas med blir också tungt för dig för det isolerar. Du har en dålig dag men måste ljuga om det till skillnad från att kunna säga att du orkar inte med att ses för just nu är det så ledsamt och hopplöst igen. Är det inte bättre att kunna ringa till och prata öppet med familj eller vänner när ångesten slår på eller du blir triggad? Är det inte helt rimligt att han måste se sin familj och din i ögonen och faktiskt äga det han gjort igen? 
    Tack, precis så började jag faktiskt känna. Han har nu berättat alla för sina närmsta vänner - och får stöd. Han har berättat för sina föräldrar (oklart vad han berättat mer än att vi ev ska skiljas) - och får stöd. 
    Jag har berättat för min syster, men inga andra. För att jag skyddar honom. Vad blir jag då, inget mer än nån slags medberoende?

Jag har därför också berättat för ett par kompisar och kommer berätta för familjen också. 
    Tack för ditt inlägg, det slog verkligen huvudet på spiken. 
  • Anonym (Hill)
    Anonym (Hill) skrev 2023-02-19 18:34:31 följande:
    Tack, precis så började jag faktiskt känna. Han har nu berättat alla för sina närmsta vänner - och får stöd. Han har berättat för sina föräldrar (oklart vad han berättat mer än att vi ev ska skiljas) - och får stöd. 
    Jag har berättat för min syster, men inga andra. För att jag skyddar honom. Vad blir jag då, inget mer än nån slags medberoende?

Jag har därför också berättat för ett par kompisar och kommer berätta för familjen också. 
    Tack för ditt inlägg, det slog verkligen huvudet på spiken. 
    Alltså tidigare i alla år enbart syster, men nu i torsdags för kompisar. 
  • Anonym (Hill)
    Anonym (Hill) skrev 2023-02-16 03:38:34 följande:

Just nu mår jag verkligen dåligt. 

Ni som fortsatt med er partner, av vilken anledning vill de fortsätta med er? För att de är så fantastiskt kära i er, de älskar er, ni är bra föräldrar till deras barn, ekonomi, barnen, det är jobbigt att flytta etc.?

Har ni berättat för utomstående, i sådana fall vilka? 

Sedan verkar det också som att han inte vill fortsätta leva med mig pga kärlekslöst. Vem fan kan säga att en e förälskad under småbarnsåren? Inte jag iaf, har inte så höga förväntningar. Jag vill inte behöva ha varannan vecka liv. Fattar inte hur en människa kan sätta sina egna behov så högt, såvida det inte handlar om misshandel etc. 
Svar på tråden Vi som valt att leva kvar i relationen trots otrohet - kom hit så stöttar vi varandra!