Vi som valt att leva kvar i relationen trots otrohet - kom hit så stöttar vi varandra!
Otrohet är ett svek. Det raserar tilliten i relationen. Beroende på hur mkt mörkande och lögner det varit och hur länge den svikna undrar och frågar och funderat och blivit lugnad av sin partner byggs det på. Nivån av tillitsras alltså. Du får veta att din partner varit otrogen. Det gör ont. Du har undrat och misstänkt men blivit dumförklarad i ett års tid. Då Gör det huvudlös ont för otroheten men också för alla gånger du undrar men blivit lurad/ljugen för/mörkad för.
En otrohet är dock bara just ett svek. Ett svek kan gå att reparera. Kanske är just otrohet i dagen samhälle ett hårdare personligt slag då vi väljer varandra av kärlek och lust och inte kontakter och ekonomiska eller sociala aspekter på samma sätt som för 70 år sedan. Jag vet inte.
Problemet jag ser och själv varit med om är att svek utan ansvar är omöjliga att reparera. Att ta ansvar för sitt svek gentemot partnern innebär, transparens, förändring i handling, personlig utveckling (varför valde jag den här vägen?) omdefiniering av relationen och återigen att i handling visa att man väljer sin partner och det gemensamma livet. Dvs första året kanske man avstår AW med jobbet för att det skapar så mycket ångest hos sin partner då det var under dessa man strulade etc. Man gör personliga åtgärder, avstår, svarar på frågor tusen gånger, håller om den som gråter, ältar det, svarar på frågor igen osv så länge det behövs.
Många relationer förväntas fortsätta med någon slags tanke om att den bedragne ska lägga det bakom sig för att den som bedragit nu lovat att ändra sig. Det funkar inte. ANSVAR genom hela processen är nyckeln för att det kanske ska gå.
De som inte tar det ansvaret mot sin bedragne partner saboterat läkprocessen och då är det rökt i längden. Alltså en hälsosam relation. Däremot tycker jag att talesättet otrohet lika med slut måste vara upp till varje par.Det borde vara mer
stort svek - tar svikaren fullt ansvar?
Om ja=vi ger det en CHANS att rädda upp det.
Om nej (skuldbeläggning, orkar inte ta smärtan hos den andre osv) = vi bör avsluta omedelbart.