Inlägg från: Anonym (Fundersam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fundersam)

Vi som valt att leva kvar i relationen trots otrohet - kom hit så stöttar vi varandra!

Anonym (annorlunda) skrev 2017-09-18 07:39:27 följande:

Det konstiga är när jag läser alla dessa tragiska historier är att min första tänke är: "varför lämnar dom bara inte?" "Hur kan dom fortfarande stanna kvar trots att den som svikit dem fortsätter och inte verkar visa nån ånger".

Sen tänker jag efter. Varför stannar jag kvar själv efter det fruktansvärda helvete jag varit med om?

Jag tror att vi alla är i stort sett överens om att vi vet att vi borde lämna. Vi vet att vi inte förtjänade detta. Någonstans vet vi att vi aldrig kommer att bli 100% lyckliga med vår make/maka/sambo. Ändå stannar vi kvar! Vi vägrar envist att släppa taget. Jag har funderat mycket på det där. Vanans makt är stor!

Kan ju bara svara för mej men jag har ju känslorna för min man. Trots otrohet ändrar det inte på mina känslor! Ilska, besvikelse, sorg, smärta mm blandas av sin kärlek till sin partner!

Tänker att det kanske är orsaken hos många av oss, varför ska vi lämna någon vi älskar? Det borde väl ligga hos den otrogne att göra kan jag tycka!
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Hill) skrev 2017-09-28 06:38:07 följande:

Faktiskt en väldigt god tanke tycker jag.

Känslan av att ha blivit lurad är ju fruktansvärd. Och känslan av att allt varit en enda stor lögn är ju rent av pissig. Men kan en inte ändå se det mer som att " ok jag visste vår relation inte var perfekt men jag har ändå haft det bra och varit lycklig under den tiden jag var ovetandes om otroheten". Värre är det ju egentligen för den parten som undersöker om gräset alltid är grönare, ljuger och smusslar. Hur lycklig är den?!

Och det tredje, att bli "skuldbelagd" av andras tyckande osv. det får vi nog räkna med även fortsättningsvis. Men lika ofta som vi brukar höra talas i "styrkan att lämna" tycker jag att vi borde tala om "styrkan att faktiskt vara kvar". Det krävs en del styrka att faktiskt vara kvar och ta itu med det jobbiga (nu menar jag inte att lämna är flyktbeteende eller att det är mindre jobbigt, det är bara ett annat val). Jag själv har en väldigt god självkänsla i botten (oavsett vad andra tror) men mitt självförtroende sviktar emellanåt såklart, vilket gör att jag många gånger tvivlar på relationen och undrar hur ska det bli.

Håller med dej i det mesta!

Jag märkte att min partner (på något konstigt sätt) lyckades få mej att ha det dåliga samvetet. Fick mej att be om ursäkt för att tilliten var trasig. Har funderat på det mycket- antingen handlar det om att döva sitt samvete eller att inte våga ta hand om sina egna känslor..inte vet jag.

Jag har olika vänner jag vänder mej till när jag behöver prata och lufta det som hänt, beroende på mående hos mej själv väljer jag vilken vän jag pratar med. T.ex. en vän är med på min linje att jag valt att stanna i relationen, vännen stötte mej och uppmuntrar mej i mitt beslut. En annan vän tycker min partner är en idiot och pratar allt annat än gott om denne och otroheten.

Så man kan ju använda vännerna och utnyttja deras ställning till det för egen vinning.

Även om man som vi valt att stanna går ens känslor i bergochdalbana. Man känner skam, skuld, besvikelse, sorg, ilska -ibland nästan hat, kärlek.

Vi går igenom en krisreaktion och den har 4 faser (chock-, reaktions-, bearbetnings- och nyorienteringsfas) som alla skall gås igenom för att komma vidare.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Ahh, precis!) skrev 2017-10-25 14:25:52 följande:

Ahh, jag förstår inte hur kvinnor tänker alltså när dom MÅSTE bara vara otrogna.

Jag förstår inte hur männen tänker som bara Måste vara otrogna!?? Och som helst också gör det en längre tid-utan några som helst tankar på att familjen blir sårad av det!!
Svar på tråden Vi som valt att leva kvar i relationen trots otrohet - kom hit så stöttar vi varandra!