• Anonym (hmmm)

Vi som valt att leva kvar i relationen trots otrohet - kom hit så stöttar vi varandra!

Anonym (annorlunda) skrev 2017-09-13 11:23:39 följande:
    Ja du har naturligtvis rätt. Önskar det fanns en tablett som man kunde svälja som tog bort smärtan bara så man liksom kunde omfamna det nya!
    Jag är full av beundran för människor som har den förmågan. Själv klarar jag det inte.
    Fast det handlar inte om att ta en tablett som tar bort smärtan, det kommer efter. Första steget är att ta bort handen från spisplattan typ. Smärtan du känner när du bränner dig är ju en signal för att få dig att ta bort handen från plattan. Om du envisas med att fortsätta ha kvar handen på spisplattan så det ryker och fräser så är det klart att det kommer fortsätta göra ont. Och att beklaga sig över hur ont det gör kommer inte lösa problemet.

Det verkar finnas två vanliga taktiker vid såna situationer, den ena går ut på att avlägsna sig från det som skadat en (ta bort handen från spisplattan), den andra går ut på att stå ut med smärtan tillräckligt länge tills man har vant sig vid den och den blir en del av vardagen (hålla kvar handen tills man bränt sönder alla nerver)
  • Anonym (hmmm)
    Anonym (Camilla) skrev 2017-09-13 23:04:36 följande:

Du är själv i samma sits? Eftersom du svarar på en tråd som tydligt är till för de i samma situation som TS...

Jag HAR varit o samma situation men valde att lämna istället för att ägna mig åt självskadebeteende. Att lämna eller inte lämna är ett val som avgörs av individen inte av situationen

Att tysta alla som ifrågasätter era val är inget annat än struts mentalitet. När du tystat alla kritiska röster kommer du ändå fortsätta må skit pga valet du gjort och fortsätter göra. Hur du än vrider och vänder på det så kan du inte förneka att du väljer att förstöra ditt liv genom att välja att fortsätta leva med någon som varken älskar eller respekterar dig. Du offrar massor för ingenting och låter dig förnedras gång på gång för någon naiv dröm som inte längre existerar. Den drömmen dog redan med första otroheten

Jag hoppas för er skull att era respektive lämnar er så ni kan läka och slutligen finns ro. För att leva som ni väljer att göra är något jag inte önskar någon.
  • Anonym (hmmm)
    Anonym (Camilla) skrev 2017-09-14 19:21:57 följande:
    Men har du inte ens läst rubriken på tråden?

Tråden är inte för dig, du gjorde ett annat val.
    Jo jag vet vad som står i trådstarten, men när man ser människor sitta och plåga sig själva och leva ett allmänt självdesktruktivt liv helt i onödan så blir det ibland  svårt att låta bli att kommentera. Lite som att se någon stå och slå sig själv med en sten i skallen så blodet rinner, visst man kan säkert respektera att personen kanske vill göra så, men det kan ju som sagt vara svårt att motstå frestelsen att fråga "varför gör du så för?" även om personen tycker man ska hålla käften och gå därifrån.

Du kan ju själv testa att göra ett enkelt experiment. Byt ut ordet "otrohet" mot "misshandel" och försök sätta dig in i hur du själv skulle förhålla dig till en tråd som heter "vi som valt att leva kvar i relation trotts misshandel - kom hit så stöttar vi varandra"  Hur skulle du själv förhålla dig till det dessa personer skriver?

• Anonym (hmmm)
    Anonym (Hill) skrev 2017-09-15 18:04:48 följande:

Hej,

Tack för dina inlägg! Du är säkert en genuint god person och jag önskar dig allt gott i livet.

Jag tror dock att jag varit mer mottaglig om du använt en annan retorik.. just det där att ifrågasätta andras val utan att det baseras på någon som helst välvilja är väl inget som tilltalar mig direkt.

Jag respekterar att du lämnat din relation och gått vidare och jag hoppas att du kan gå vidare utan fler kommentarer på den här tråden.

Sköt om dig!

Allt gott,

Ehm hur menar du att man inte ska ifrågasätta någons val om man anser att valet är självdestruktivt?

Med tanke på vad du skriver så tror jag faktiskt inte du är mottaglig för något annat än medhåll oavsett vilken retorik man väljer. Men visst, det är ditt liv, vill du fortsätta leva och må som du gör så är det ditt val.

Lycka till !
Svar på tråden Vi som valt att leva kvar i relationen trots otrohet - kom hit så stöttar vi varandra!