Anonym (Galen) skrev 2017-09-15 11:22:53 följande:
Jag ska prata med de om det, det har jag redan tänkt göra.
Har gjort det en gång tidigare för inte så länge sen. Reaktionen blev positiv trodde jag men några dagar senare så ringde mamman och sa att jag minsann inte har rätt att säga åt hennes barn.
Det blev totalt pannkaka och jag kände mig så himla besviken på min man som inte stod upp för mig där, det sveket har jag haft svårt att förlåta honom för.
I grund och botten så är det han som är boven i all den här sörjan.
Det tycker jag att du kan prata fritt med dem om också. Berätta för dem att det kan kännas på alla möjliga sätt för folk som har barn som ska bo ihop med och ha en relation till andra än sina föräldrar och att det ibland leder till att föräldern försöker bestämma hur det ska vara också i den andra förälderns hem. Berätta för dem att du kan förstå det (om du kan förstå det - annars säger du att du inte förstår det) men att du inte längre tror att det är rätt och riktigt att du ska rätta dig och leva efter det.
Säg till dem att du är en schysst person, det vet de ju redan om du nu är det och att du vill bli schysst behandlad tillbaka. Berätta för dem att du uppskattar allt som är bra med dem, men att du också känner stort behov av att verkligen påtala saker du har svårt att stå ut med.
Om du tycker att pappan hjälpt er med era relationer för lite så säg det med. Men berätta också att du kan tänka dig att det inte är så himla lätt för honom att göra allt rätt heller. Det är inte riktigt så glidigt och enkelt att vara vuxen och gifta sig, skilja sig, skaffa ny partner och få ihop livet på ett sätt som gör alla nöjda heller. Det kommer de högst troligt att själva få uppleva en dag också.
Det brukar jag säga till mina ungar, både de biologiska och bonusbarnen. "Vänta bara tills ni har gift er, skilt er och skaffat ännu en familj. Jag är säker på att jag kommer att få höra mycket om det när det väl har hänt!"