• coimeten2099

Äta alla mål mat i soffan

Jag och min särbo har olika uppfattning kring vad som är ok när vi skall äta. Hon tycker det är helt ok att barnen äter alla mål i soffan och att det är helt ok att sitta och spela med IPad samtidigt. Är jag gammalmodig som tycker man äter vid köksbordet helst tillsammans!

• Svar på tråden Äta alla mål mat i soffan
  • blomman 2

Vi äter de flesta middagarna i köket. Men vi är väldigt flexibla efter hur dagen har sett och hur sent vi kommer hem,då får var och en välja var de vill äta. Paddan får man använda vid intag av mat var man vill förutom vid matbordet. Detta pga att vi lägger oss relativt tidigt och upp i ottan. Funkar för oss.

• Kusin Krakel

Ni får väl kompromissa, varannan måltid i köket och varannan i soffan.

Jag tror de flesta barnfamiljer förordar köket, det är nog vanligast men det viktiga är ju vad du och sambon tycker.

• Alexi

Forskning har visat att barn mår bättre och det går bättre i skolan i de familjer där man äter gemensam middag och har en trevlig samvaro och pratar med varandra.

Känns för mig självklart att äta middag ihop vid bordet. Någon enstaka gång kör vi typ pizza i soffan men då är ju det en mysgrej.

• Kusin Krakel
    Alexi skrev 2017-09-11 20:19:56 följande:

Forskning har visat att barn mår bättre och det går bättre i skolan i de familjer där man äter gemensam middag och har en trevlig samvaro och pratar med varandra.

Känns för mig självklart att äta middag ihop vid bordet. Någon enstaka gång kör vi typ pizza i soffan men då är ju det en mysgrej.

Men man kan sitta tillsammans ocgh umgås när man äter även i en soffa. Så vart man äter bordee spela mindre roll för det. Då spelar nog ipads större roll ur den aspekten.
  • Anna1234
    Alexi skrev 2017-09-11 20:19:56 följande:

Jag tänker också att det inte handlar om vad man gör (dvs äter) utan det faktum att man är tillsammans en stund varje dag. Jag vet många barnfamiljer där måltiden bara är ett enda stort bråk och irritation och absolut inte någon härlig familjestund...

• Alexi
    Kusin Krakel skrev 2017-09-11 20:39:25 följande:
    Men man kan sitta tillsammans ocgh umgås när man äter även i en soffa. Så vart man äter bordee spela mindre roll för det. Då spelar nog ipads större roll ur den aspekten.
    Nej så klart att det inte handlar om möbeln, utan just om samvaron. Att ha en lugn stund tillsammans.
  • Alexi
    Anna1234 skrev 2017-09-11 20:47:26 följande:
    Jag tänker också att det inte handlar om vad man gör (dvs äter) utan det faktum att man är tillsammans en stund varje dag. Jag vet många barnfamiljer där måltiden bara är ett enda stort bråk och irritation och absolut inte någon härlig familjestund...

Nej det är sällan en härlig familjestund när man har små barn. Men det här handlar väl om skolbarn och då bör ju alla inblandade klara av att sitta tillsammans, äta och prata. Annars är det hög tid att träna på det...
  • Anna1234
    Alexi skrev 2017-09-11 21:12:07 följande:
    Nej det är sällan en härlig familjestund när man har små barn. Men det här handlar väl om skolbarn och då bör ju alla inblandade klara av att sitta tillsammans, äta och prata. Annars är det hög tid att träna på det...
    Jag tänker att man ska veta vad syftet är. Om jag vet att mina barn har bordsvett, äter fint, smakar på allt mm och att vi har familjestunder varje dag, bara inte vid matbordet så tappas poängen med att man absolut måste sitta vid köksbordet och äta.

• Alexi
    Anna1234 skrev 2017-09-11 21:17:03 följande:
    Jag tänker att man ska veta vad syftet är. Om jag vet att mina barn har bordsvett, äter fint, smakar på allt mm och att vi har familjestunder varje dag, bara inte vid matbordet så tappas poängen med att man absolut måste sitta vid köksbordet och äta.

Men jag blir nyfiken. Hur sitter ni tillsammans hela familjen och pratar om dagen och annat varje vardag om ni inte äter tillsammans? Vad är det för stund ni har istället?
  • Anna1234
    Alexi skrev 2017-09-11 21:26:15 följande:
    Men jag blir nyfiken. Hur sitter ni tillsammans hela familjen och pratar om dagen och annat varje vardag om ni inte äter tillsammans? Vad är det för stund ni har istället?
    Vi sitter i soffan och pratar, i bilen till och från skolan, i sängen ligger vi ganska ofta hela familjen och avslutar dagen. Promenader i skogen, lite allt möjligt. Vi vet relativt mycket om barnens dagar, kanske är det därför behovet av stunden vid köksbordet inte finns.

• sextiotalist
    John22 skrev 2017-09-11 17:52:06 följande:

Tycker det är helt okej att göra lite vad man vill när man käkar. Vi käkar tillsammans när vi känner för det, sitter i soffan och käkar tillsammans när vi känner för det, äter på tu man hand när vi känner för det, etc.

Varför skulle man följa 100% arbiträra riktlinjer för var man ska käka om man inte stör någon annan?

Någon gång händer det. Sexitotalist och John22 är eniga. Detta är ett av dessa fåtal tillfällen.

Som oss med andra ord, vi har inte haft några principer rörande detta (ja, min vuxna son kan sitta utan problem vid matbordet och konversera)
  • sextiotalist
    Anna1234 skrev 2017-09-11 21:35:31 följande:
    Vi sitter i soffan och pratar, i bilen till och från skolan, i sängen ligger vi ganska ofta hela familjen och avslutar dagen. Promenader i skogen, lite allt möjligt. Vi vet relativt mycket om barnens dagar, kanske är det därför behovet av stunden vid köksbordet inte finns.
    Vi hade massor av sådana stunder, så vi liksom ni, hade inte behov av att göra det vid köksbordet.
  • qouer
    coimeten2099 skrev 2017-09-11 16:34:24 följande:

Jag och min särbo har olika uppfattning kring vad som är ok när vi skall äta. Hon tycker det är helt ok att barnen äter alla mål i soffan och att det är helt ok att sitta och spela med IPad samtidigt. Är jag gammalmodig som tycker man äter vid köksbordet helst tillsammans!

Jag tycker att det finns många olika rätt sätt att göra saker på.

Ditt sätt är inte mer rätt än hennes sätt och om du kommer in och vill bestämma över hur måltiderna ska se ut efter ditt tycke kommer det att bädda för konflikter.

Om du däremot föreslår att ni sitter vid bordet, framhåller det som du ser som positivt med att ta vid bordet, prata och umgås är det en annan sak.

Jag gillar alla varianter av måltider. Ibland äter vi i soffan med TV på, ofta vid bordet med trevligt samtal, ibland vid bordet men alla försjunkna i egen tidning eller film, ibland uppdelade i tid för att vi inte är hemma för att äta samtidigt. Lite utifrån hur man vill och orkar just den dagen.

• Froken Lokens

I vår familj äter vi alltid kvällsmat tillsammans runt middagsbordet, det har vi alltid gjort. Oftast är ett par av barnens vänner med och en måltid tar i snitt 40 minuter. Då pratar vi om dagen, vänner, läxförhör i skolan och om något hänt i världen.

Det är helmysigt!

Svar på tråden Äta alla mål mat i soffan