Inlägg från: Anna1234 |Visa alla inlägg
  • Anna1234

Äta alla mål mat i soffan

Jag tycker inte att det är hela världen att äta i soffan. Vår familj gör det ganska ofta, superskönt att slappa efter en dag i skolan/jobbet och vi pratar massor med varandra vid andra stunder på dagen.

Sitter ni vid matbordet och äter när ni är själva hemma eller är det bara när det fler än en?

• Anna1234
    Alexi skrev 2017-09-11 20:19:56 följande:

Forskning har visat att barn mår bättre och det går bättre i skolan i de familjer där man äter gemensam middag och har en trevlig samvaro och pratar med varandra.

Känns för mig självklart att äta middag ihop vid bordet. Någon enstaka gång kör vi typ pizza i soffan men då är ju det en mysgrej.

Jag tänker också att det inte handlar om vad man gör (dvs äter) utan det faktum att man är tillsammans en stund varje dag. Jag vet många barnfamiljer där måltiden bara är ett enda stort bråk och irritation och absolut inte någon härlig familjestund...

• Anna1234
    Alexi skrev 2017-09-11 21:12:07 följande:
    Nej det är sällan en härlig familjestund när man har små barn. Men det här handlar väl om skolbarn och då bör ju alla inblandade klara av att sitta tillsammans, äta och prata. Annars är det hög tid att träna på det...
    Jag tänker att man ska veta vad syftet är. Om jag vet att mina barn har bordsvett, äter fint, smakar på allt mm och att vi har familjestunder varje dag, bara inte vid matbordet så tappas poängen med att man absolut måste sitta vid köksbordet och äta.

• Anna1234
    Alexi skrev 2017-09-11 21:26:15 följande:
    Men jag blir nyfiken. Hur sitter ni tillsammans hela familjen och pratar om dagen och annat varje vardag om ni inte äter tillsammans? Vad är det för stund ni har istället?
    Vi sitter i soffan och pratar, i bilen till och från skolan, i sängen ligger vi ganska ofta hela familjen och avslutar dagen. Promenader i skogen, lite allt möjligt. Vi vet relativt mycket om barnens dagar, kanske är det därför behovet av stunden vid köksbordet inte finns.

Svar på tråden Äta alla mål mat i soffan