• coimeten2099

Äta alla mål mat i soffan

Jag och min särbo har olika uppfattning kring vad som är ok när vi skall äta. Hon tycker det är helt ok att barnen äter alla mål i soffan och att det är helt ok att sitta och spela med IPad samtidigt. Är jag gammalmodig som tycker man äter vid köksbordet helst tillsammans!

• Svar på tråden Äta alla mål mat i soffan
  • scanmia

Vi äter alla måltider vid köksbordet och utan elektronik. Det är praktiskt och mindre kladdigt och det är 10-20 minuter som ofta är rätt så trevliga som samvaro. Jag tror inte att ungarna tycker att det är någon särskilt sträng eller kravfylld rutin. Och de har inga problem med att låta sina röster höras annars om de måste, säg, diska eller bädda sängen eller (ve och fasa!!!) lägga smutskläder i tvättkorgen.

• Fjäril kär

Har inga problem med att vissa måltider vissa gånger äts i soffan vid tv. Men inte jämnt.

Självklart äts mat i första hand vid köksbordet men jag är inte fanatisk.

• Clever12345
    coimeten2099 skrev 2017-09-11 16:34:24 följande:

Jag och min särbo har olika uppfattning kring vad som är ok när vi skall äta. Hon tycker det är helt ok att barnen äter alla mål i soffan och att det är helt ok att sitta och spela med IPad samtidigt. Är jag gammalmodig som tycker man äter vid köksbordet helst tillsammans!

Gör slut. Hon är en sanslöst obildad människa.
  • Namnlös2015

Jag håller med dig.

Vi äter bara kvällsmat i soffan på fredagarna, annars är det köket som gäller.

Vår dotter är bara 15 månader, men så kommer vi fortsätta ha det.

• coimeten2099

Lång relation tidigare där man åt vid köksbordet. Undantag fredagskvällar om man åt tillsammans framför tv. Hon tycker det blir stökigt att äta tillsammmans. Hon springer hellre med mat till barnen i soffan! De är 11 och 15 !!

• Anna1234

Jag tycker inte att det är hela världen att äta i soffan. Vår familj gör det ganska ofta, superskönt att slappa efter en dag i skolan/jobbet och vi pratar massor med varandra vid andra stunder på dagen.

Sitter ni vid matbordet och äter när ni är själva hemma eller är det bara när det fler än en?

• John22

Tycker det är helt okej att göra lite vad man vill när man käkar. Vi käkar tillsammans när vi känner för det, sitter i soffan och käkar tillsammans när vi känner för det, äter på tu man hand när vi känner för det, etc.

Varför skulle man följa 100% arbiträra riktlinjer för var man ska käka om man inte stör någon annan?

• Clever12345
    coimeten2099 skrev 2017-09-11 17:31:58 följande:

Lång relation tidigare där man åt vid köksbordet. Undantag fredagskvällar om man åt tillsammans framför tv. Hon tycker det blir stökigt att äta tillsammmans. Hon springer hellre med mat till barnen i soffan! De är 11 och 15 !!

Hur ser den soffan ut?
  • C78
    coimeten2099 skrev 2017-09-11 16:34:24 följande:

Äta i soffan var helt ok för mitt barn på helger och lov men på veckodagarna var det köket som gällde. När han var liten ansåg jag att sitta vid tv/spel gjorde han tillräckligt och var inget som skulle bli en standardgrej att göra till maten. När han vart äldre/tonåring var det oftast under måltiderna jag verkligen uppdaterades om vad som hände i hans liv då han annars var busy med skola, vänner, fritidsaktiviteter mm. Så för mig var måltiderna i köket viktiga av just de anledningarna.
Svar på tråden Äta alla mål mat i soffan