• Anonym (Pappan)

Bli nekad gemensam vårdnad?

Anonym (Cilla) skrev 2017-09-11 13:31:51 följande:

Om jag vore du så skulle jag lägga massor av krut på att få till ett bra umgänge och en bra relation till barnet. Gör allt för att samarbeta när ni träffas hos familjerätten, prata enbart ur barnets perspektiv (barnets behov av dig istället för dina rättigheter som pappa), osv. Träffa barnet så mycket det går, helst flera gånger i veckan.

Saken är den att om du går på två möten med FR och sen stämmer mamman i Tingsrätten så ser det ut som att du bara är ute efter en konflikt, och bevisar att ni inte kan samarbeta.

Men om du istället visar upp att ni kan samarbeta kring umgänget och kring barnet, så har du mycket lättare att få igenom gemensam vårdnad. Det tar bara några månader extra.

Som bonus får ditt barn en mycket starkare relation till dig.

Vi har redan kommit överrens om umgänge och att det ska ske ett tillfälle i veckan (några timmar). Lite lite tycker jag men är glad för det lilla iallafall.

Utöver detta har jag tagit ledigt från jobbet och följt med till varje BVC-koll och sen umgåtts lite efter det i en stund. Så vissa veckor har det alltså varit två tillfällen.
  • Anonym (Pappan)
    sextiotalist skrev 2017-09-11 14:06:36 följande:
    Fortsätt med detta. Sedan, kolla med fk för säkerhets skull, så tror jag du kan få föräldraledigt även om du inte har vårdnaden, för att du är pappan, även om det är mamman som bestämmer om dessa dagar.
    En annan sak, du kan även, om mamman skriver en sådan fullmakt, få ta del av ditt barns journaler. Inte säker men nästan, kolla av detta.
    Har funderat lite på det där och som det är idag är det helt galet.

Problemet är att papperna som socialkontoret ska fylla i och skicka in till skatteverk osv. så är "faderskap" och "vårdnad" på samma papper.

Med tanke på att vi inte kan komma överrens om vårdnaden så kan de inte skicka in detta papperet = Jag står inte som fadern förrens det är inskickat.

Exakt vad FK säger om det har jag ingen aning om, men det låter otroligt långsökt att jag ska få föräldraledigt för ett barn som jag (på papper) inte är fader till..
  • Anonym (Pappan)

Exakt hur en stämning på vårdnad funkar vet jag ej, men som jag fått förklarat för mig så har inte min sons mamma och jag kommit överrens efter ett tag (och papper inte skickats in) så kontaktar socialkontoret tingsrätten.

Jag gör ju aktivt inte en stämning utan det är socialkontoret som isåfall driver igång det?

• Anonym (Pappan)
    sextiotalist skrev 2017-09-11 14:16:44 följande:
    Va, det är nog familjerätten som är lite sega där. Se till att de skickar in papprena om faderskapet direkt. Förvisso kan man skriva på för gemensam vårdnad direkt. men det viktigaste är att du står som pappa på barnet, för innan dess är du rättslös.
    Så ring och be dom att skicka in papprena, så du står som pappa och att ni får ta vårdnadsfrågan separat.
    sextiotalist skrev 2017-09-11 14:18:06 följande:
    Det var nya rutiner. Kan socialtjänsten/familjerätten verkligen driva en sådan fråga? Har de mandat för detta?
    Ärligt talat vet jag inte. Både min sons mamma och jag är också förvånade över det men tror jag ska kolla upp det där lite noggrannare för det låter konstigt att faderskap inte kan erkännas separat.

Vet inte om de kan driva det eller exakt vad som händer, men det finns en tidsfrist och när den går ut så måste Socialkontoret göra något.

• Anonym (Pappan)
    Kjell2 skrev 2017-09-11 15:22:23 följande:
    Du behöver hjälp av ett proffs.
    Och jag har kontaktat en advokat som primärt jobbar med familjejuridik, väntar på att få en tid inbokad bara.

Men jag kan inte göra nånting förrens jag står som fadern, vilket jag inte kommer göra om inte vårdnaden blir bestämd då de är på samma papper.

Det jag behöver göra är att först och främst se till så att faderskapet är korrekt och bestämt.
  • Anonym (Pappan)
    Tow2Mater skrev 2017-09-11 18:35:07 följande:
    Men TS säger väl inte att han "vägrar" vara FL-ledig om mamman behover gå tillbaka till jobb?
    Självklart tar jag föräldraledigt för att ta hand om min son om det skulle behövas. 
    Anonym (ensam mamma) skrev 2017-09-11 19:05:41 följande:

Har inte läst alla inlägg men vill ge dig ett perspektiv på hur det var för mig. Fick barn med en man som jag inte kände särskilt väl vilket kändes otryggt. Dessutom var det omvälvande att få barn med allt vad det innebar känslomässigt och med alla hormonella svängningar. Ville inte ha gemensam vårdnad av den enkla anledningen att jag kände mig skör och otrygg med en man jag inte kände. Skulle nog mått jättedåligt om han dragit igång en rättsprocess på allt det. Allt det jobbiga la sig med tiden när jag anpassat mig till livet som mamma och alla hormoner lagt sig och jag lärt känna pappan. Är tacksam för att pappan till mitt barn var förstående istället för att pressa mig. Idag har vi gemensam vårdnad och det funkar jättebra.

Mitt råd vore nog att inte ha bråttom utan tänka långsiktigt. Ni ska ändå vara föräldrar tillsammans under 18 år och det blir både enklare och roligare om ni kan hålla sams.

Som jag kan se det vore enda anledning att dra igång en rättsprocess just nu om mamman är olämplig som förälder, är opålitlig (typ flytt till andra sidan landet) eller vägrar umgänge.

Men det är från mitt perspektiv.

I detta fallet känner vi varandra rätt bra. Självklart vill jag att vi ska vara sams men det är inte alltid det går tyvärr :/
  • Anonym (Pappan)
    Egen blankett skrev 2017-09-11 19:29:24 följande:

Ts, faderskapet och gemensam vårdnad är inte på samma papper. Gemensam vårdnad är en blankett för sig som inte behöver skickas in till Skatteverket vid samma tillfälle. Har du skrivit på faderskapet? Om du har gjort det så ska familjerätten skicka in det. Gemensam vårdnad är något man har möjlighet att fylla i om vid samma tillfälle, alltså inget krav för att papprena gällande faderskapet ska kunna skickas in. Om du skrivit på papper för faderskapet och handläggaren påstår att gemensam vårdnad behöver fyllas i för att blanketten ska kunna skickas in skulle jag ta kontakt med en chef.

Har sett papperet med egna ögon och jo, de är på samma. Faderskap och underskrift, sedan längre ner på samma papper är det en liten box man ska kryssa i för gemensam vårdnad.

Har dock funderat på om det kan stämma och försökte faktiskt kontakta socialchefen på kontoret, lyckades dock inte få tag på någon alls så får försöka imorgon igen.
    Anonym (ensam mamma) skrev 2017-09-11 19:37:01 följande:

Har nu läst fler inlägg. Barnet är typ nyfött fött och och du har redan gett upp om samarbetet och vill sätta igång en rättsprocess..

Tänk på att det är omtumlande att få barn. Både för dig och mamman. Tänker man klart då? Nej såklart. Är det omöjligt för dig att chilla ett litet tag till och se vad som händer?

Det gynnar inte ditt barn av att du stressar mamman. Tänk på att det är där barnet bor och att all stress som mamman utsätts för även drabbar barnet.

Gett upp om samarbetet? Har du läst alla inlägg jag skrivit? Jag har försökt samarbeta med så gott som allt känns det som?

Det är inte jag som sätter mig emot gemensam vårdnad? Vi är båda två föräldrar till barnet och som vill barnets bästa, varför skulle vi inte ha gemensam vårdnad?

Jag kan inte chilla mer än vad jag gör, om du hade läst fler inlägg jag skrivit så är det inte jag som aktivt "pushar" detta framåt utan det gör socialkontoret som säger att om vi inte inte kommit överrens om vårdnadsfrågan så får de skicka vidare det till en annan instans.
  • Anonym (Pappan)
    Anonym (Beenthere) skrev 2017-09-11 20:47:21 följande:

Jag satt i nära exakt samma sits som dig.

Tveksam till att du kommer så låmgt med stämning när barnet är så litet utan börja med samarbetssamtal.

Om inte annat så ser du inte ut som en bråkstake då när ni kommer till tingsrätten.

Se till att få så mycket umgänge som möjligt.

Där finns flera mamma sidor som berättar exakt hur man ska göra för att få ensam vårdnad osv. Hur man ska hävda samarbetsproblem.

Visa dig samarbetsvillig, försök lösa fredligt.

Tjafs om kläder osv är inte samarbetsproblem.

När det är dags för stämning så se till att ta en bra advokat. Inte nån nybakad jurist.

Skaffa hemförsäkring som täcker om du inte har det.

Men ha is i magen, vänta tills barnet iaf fyllt ett år. Utnyttja allt umgänge du kan få, var medgörlig utan att låta henne styra allt.

Vare sig du eller hon äger barnet. Finns där ingen vålds eller missbrukshistorik så kommer det lösa sig för dig. Men det kommer ta tid och blir det stämning så kommer det kosta en skaplig slant också

Tror jag skrev det i original-inlägget att vi självklart ska gå på samarbetssamtal nu inom en snar framtid, men att vi båda inte vill böja oss. Jag vill ha delad vårdnad för att få vara med delaktig i min sons liv mer än umgänge, och hon som vill ha ensam för det (enligt henne vore det enklare).

Tyvärr vet jag om dessa mammagrupper på Facebook som förklarar allt det där och ger tips om hur de ska lyckas, för hon är nämligen med i dem och varit hela tiden (minns när hon berättade att hon gått med i dessa "mamma"-grupper så hon har antagligen ett helt arsenal med kunskap och knep redo..

Problemet med att ha is i magen och vänta tills barnet är ett år är att jag tror hon har ev. planer på att flytta långt bort. 3+ timmar bort och då kommer jag inte ha någon möjlighet till mer umgänge än just bara de få timmarna i veckan som jag redan får..

Svårt att ha is i magen i denna situation när det handlar om mitt barns och min relation som står på spel.

Jag köper att man kan ta det lugnt och att hon kanske har "mycket hormoner" just nu, men ni som säger det kanske inte inser att hon har full och ensam vårdnad under denna tiden och kan praktiskt göra vad hon vill med honom utan att jag har något att säga till om överhuvudtaget. Med vår son. Inte hennes, utan vår.
  • Anonym (Pappan)

Kanske har varit otydlig men självklart ska min son bo hos sin mamma och alltid vara med sin mamma. Umgänge sker hemma hos henne alt. tillsammans med henne så han alltid kan få amma när han känner att han vill och är hungrig.

Med tanke på hur liten han är och att han självklart också har stort behov av sin mor har jag aldrig haft en tanke om att ta honom ifrån henne, inte ens för en liten stund (med andra ord, inte ta med honom hem till mig i några timmar / dag).

När han blivit äldre och det känns som att han kan vara redo att vara med mig själv (äter vanlig mat / välling t.ex) så kan det bli aktuellt men självklart inte nu när han är ett spädbarn.

• Anonym (Pappan)
    Anonym (?) skrev 2017-09-12 16:42:08 följande:

Det finns alltid en risk att man inte vill döma till gemensam vårdnad ifall föräldrarna inte bedöms kunna samarbeta (det påverkar förstås inte umgänge) men du nämner inte exempel på några sådana problem. Om mamman anser att ni inte kan samarbeta (förutom oenigheten om vårdnaden) bör hon ju kunna beskriva på vilket sätt.

Om mamman inte vill samarbeta tror jag det är meningslöst att lägga tid på att försöka få frivillig överenskommelse via Familjerätten som ju ändå saknar mandat att besluta; risken är att det bara blir mer infekterat. I så fall är det nog bättre att ta Tingsrätten direkt, kanske få ordnat med både vårdnad och umgängesavtal på en gång om du tror att det kan bli svårt på den fronten? Med lite tur kan du få råd av din advokat.

Jag hoppas att de isåfall tänker tanken att ifrågasätta och be henne beskriva vad som inte funkar med samarbete. Jag är dock orolig för att hon hittar på något och ljuger för att få det att se ut som att vi inte kan samarbeta alls.
    nevermind skrev 2017-09-13 08:36:05 följande:

TS, ta all kommunikation skriftligen. Mail eller sms.

All kommunikation sker redan skriftligen, på bådas initiativ.
    nevermind skrev 2017-09-13 08:10:27 följande:
    Det är ju ganska så jävla smart att se till att man får gemensam vårdnad INNAN mamma tar barnet och flyttar till Australien. Det hade i alla fall jag oroat mig mest för. Och föräldraledigheten.
    Exakt. :(
  • Anonym (Pappan)

Har nu fått tag på socialkontoret och ifrågasatt faderskap och vårdnad.

Gång på gång påpekade de att "ni måste vara överrens och samarbeta kring detta" och fick nog säga till dem fem gånger att "Det är inte vårdnadsfrågan jag frågar om, det är enbart fastställandet av faderskap. Varför kan ni inte skicka in faderskapsintyg och sedan ta vårdnad i en separat fråga?"

"Det är tyvärr inte så vi jobbar. Vi har fått blanketten från Skatteverket och vi har inga fler blanketter, t.ex en separat för faderskap tyvärr."

Vet inte vad mer jag ska göra nu utöver att umgås så mycket jag kan och får med min son.

• Anonym (Pappan)
    Anonym (Relevanta blanketter) skrev 2017-09-13 12:17:15 följande:

Det låter som socialen kör sitt eget race här och hoppas kunna försöka influera mamman att skriva på om gemensam vårdnad direkt nu vid faderskaps bekräftelsen.

Det är egentligen inte deras sak att göra. Blanketten ovan ska endast användas OM föräldrarna redan är överens om gemensam vårdnad. Annars tillfaller vårdnaden modern by default och det är upp tillfadern att ansöka om delad genom tingsrätten.

Oavsett deras agenda så är det otroligt jobbigt och frustrerande då jag inte ens är far till barnet på papper nu. Som min son mor sa "Tekniskt sett kan jag neka dig umgänge just nu bara för att du inte står som pappa, men det kommer jag inte göra.."
Svar på tråden Bli nekad gemensam vårdnad?