Inlägg från: Anonym (Fy f*n va själviskt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fy f*n va själviskt)

Bli nekad gemensam vårdnad?

Anonym (ensam mamma) skrev 2017-09-11 19:05:41 följande:

Har inte läst alla inlägg men vill ge dig ett perspektiv på hur det var för mig. Fick barn med en man som jag inte kände särskilt väl vilket kändes otryggt. Dessutom var det omvälvande att få barn med allt vad det innebar känslomässigt och med alla hormonella svängningar. Ville inte ha gemensam vårdnad av den enkla anledningen att jag kände mig skör och otrygg med en man jag inte kände. Skulle nog mått jättedåligt om han dragit igång en rättsprocess på allt det. Allt det jobbiga la sig med tiden när jag anpassat mig till livet som mamma och alla hormoner lagt sig och jag lärt känna pappan. Är tacksam för att pappan till mitt barn var förstående istället för att pressa mig. Idag har vi gemensam vårdnad och det funkar jättebra.

Mitt råd vore nog att inte ha bråttom utan tänka långsiktigt. Ni ska ändå vara föräldrar tillsammans under 18 år och det blir både enklare och roligare om ni kan hålla sams.

Som jag kan se det vore enda anledning att dra igång en rättsprocess just nu om mamman är olämplig som förälder, är opålitlig (typ flytt till andra sidan landet) eller vägrar umgänge.

Men det är från mitt perspektiv.

Tror du inte att det är otryggt att få barn med en kvinna man inte känner?

Om den kvinnan har full makt över ens barn utan att man har någon rätt eller insyn OCH sitter och håller på barnet 24/7 och enbart tillåter umgänge med barnet nån timme i vecka?

Hade inte du varit livrädd? Har inte du varit helt hysterisk om du inte fick träffa ditt nyfödda barn med och inte hade någon juridisk rätt alls till barnet? Ditt barn pappa var i en mycket mer utsatt och skrämmande situation. Men där visade du ingen hänsyn eller förståelse? Det var bara han som skulle visa hänsyn till dina hormoner och avsäga sig sin fulla roll som pappa.
    Anonym (ensam mamma) skrev 2017-09-11 20:17:53 följande:

Jo jag tror att problemet här är just att de båda är extremt otrygga. Dock blir ingenting bättre av en eskalerande konflikt. Det kommer bara leda till en ond spiral av ännu större otrygghet och ännu mer konflikt.

Tror det bästa vore om de båda försökte öka tryggheten hos den andra. Dock kan vi tyvärr bara pappan råd här i tråden.

Var man dum nog att ha sex med någon man inte känner och dum nog att skaffa barn med någon man inte är trygg med så får man faktiskt bita ihop och ta lite konsekvenser. Barnet är båda föräldrarnas barn. Ett spädbarn får exakt samma band till sin pappa om chansen ges. Att inte ge sitt nyfödda barn chansen att få samma band till båda sina föräldrar är enbart själviskt och nästan en form av misshandel. Skaffar man barn med främlingar så får man också acceptera att främlingen blir en stor del av ens liv!
    Anonym (ensam mamma) skrev 2017-09-11 20:32:32 följande:

Ts, vill inte förringa dina känslor och dina problem. Och har ingen aning om vad som är bäst för just ert barn. Mitt enda råd är att läsa på, söka stöd och agera eftertänksamt. Grattis och hoppas det löser sig till det bästa för er.

Så du hade som nyböiven förälder get all makt över din nyfödda till någon som vill stäng dig ute? Hade du seriöst klarat av att träffa din nyfödd några få timmar en gång i veckan? Hade du inte mer föräldrinstinkt än så när ditt barn var nyfött?

Både jag och min make hade gått över lik för våra barn och ingen av oss hade klarat av att inte få träffa våra barn varje dag som små och inte veta att dom hade det bra
    sextiotalist skrev 2017-09-12 08:51:06 följande:

Tvivlar på att man ger vårdnaden och boendet när det gäller ett ammande nyfött barn pga samarbetssvårigheter.

Jo. Om mamman hindrar ett bra umgänge med pappan så ses det som misshandel. Det anses lika skadligt att undanhålla barnet från sin ena förälder som att faktiskt slå sitt barn.

Så tror du att en mamma som misshandlar sitt nyfödda barn får behålla egen vårdnad och boendet bara för att barnet ammas!?
Svar på tråden Bli nekad gemensam vårdnad?