• Kjell2

Bli nekad gemensam vårdnad?

Rådgör med ditt ombud

• Kjell2
    Anonym (Pappan) skrev 2017-09-11 10:28:12 följande:

Googlade runt lite gällande vårdstvister och hittade följande kommentar från någon. Stämmer verkligen detta? :(

"Din ex behöver bara hävda att ni har samarbetsproplem och ni kommer aldrig att kunna enas om någoting,, men dom tipsen får hon från sin advokat att hon ska säga... Hon bryter all kontakt med dig tills det är avgjort i tingsrätten..
    Tingsrätten får nämligen INTE döma gemensam vårdnad om det finns samarbetsproblem...DOM FÅR INTE!!!!!!
    Hon vinner där lätt som en plätt,, du behöver inte ens gå dit om hon hävdat samarbetsproplem"

-

Detta kan väl ärligt talat inte stämma? :(
    Ta hjälp av ett proffs istället för Google.
  • Kjell2
    Anonym (Pappan) skrev 2017-09-11 14:43:29 följande:

Ärligt talat vet jag inte. Både min sons mamma och jag är också förvånade över det men tror jag ska kolla upp det där lite noggrannare för det låter konstigt att faderskap inte kan erkännas separat.

Vet inte om de kan driva det eller exakt vad som händer, men det finns en tidsfrist och när den går ut så måste Socialkontoret göra något.

Du behöver hjälp av ett proffs.
  • Kjell2
    Anonym (Pappan) skrev 2017-09-11 15:29:03 följande:

Och jag har kontaktat en advokat som primärt jobbar med familjejuridik, väntar på att få en tid inbokad bara.

Men jag kan inte göra nånting förrens jag står som fadern, vilket jag inte kommer göra om inte vårdnaden blir bestämd då de är på samma papper.

Det jag behöver göra är att först och främst se till så att faderskapet är korrekt och bestämt.

Faderskapet löser sig. Det är vårdnad och umgänge du behöver hjälp med. Du behöver någon som både kan förklara för dig och driva ditt ärende.
  • Kjell2
    Anonym (Pappan) skrev 2017-09-13 09:42:24 följande:
    Jag hoppas att de isåfall tänker tanken att ifrågasätta och be henne beskriva vad som inte funkar med samarbete. Jag är dock orolig för att hon hittar på något och ljuger för att få det att se ut som att vi inte kan samarbeta alls.
    nevermind skrev 2017-09-13 08:36:05 följande:

TS, ta all kommunikation skriftligen. Mail eller sms.

All kommunikation sker redan skriftligen, på bådas initiativ.Exakt. :(
    Se till att faderskapsprocessen rullar på. Allt blir enklare när det är klart.

Inled en diskussion med familjerätten där ni tillsammans försöker komma fram till ett bra upplägg. Funder på vad som är viktigt för dig.

Framförallt - se till att du får regelbundet umgänge direkt.

Börjar mamman förhindra umgänge eller förhalla processen med familjerätten överväg att stämma. Inte så mycket för att få ett domstolsbeslut utan mera för att få igång en dialog i familjerätten så att ni kan komma frammåt.

Ett fultaktik som tvärr händer ibland är att t ex mamman förhindrar umgänge och drar ut på processen i familjerätten. När till sist pappan ledsnar och går till tingsrätten är det för sent. Mamman har flyttat långt bort och umgänget med pappan är obefintligt.

En annan fultaktik är att pappan hotar med process om inte mamman ställer upp på preics alla nycker som pappan har kring umgänge, pengar mm. Mamman av rädslan att förlora ställer upp på alla dumheter pappan begär

• Kjell2
    Anonym (Pappan) skrev 2017-09-13 10:49:40 följande:

Har nu fått tag på socialkontoret och ifrågasatt faderskap och vårdnad.

Gång på gång påpekade de att "ni måste vara överrens och samarbeta kring detta" och fick nog säga till dem fem gånger att "Det är inte vårdnadsfrågan jag frågar om, det är enbart fastställandet av faderskap. Varför kan ni inte skicka in faderskapsintyg och sedan ta vårdnad i en separat fråga?"

"Det är tyvärr inte så vi jobbar. Vi har fått blanketten från Skatteverket och vi har inga fler blanketter, t.ex en separat för faderskap tyvärr."

Vet inte vad mer jag ska göra nu utöver att umgås så mycket jag kan och får med min son.

Dags för proffshjälp.
  • Kjell2
    sextiotalist skrev 2017-09-13 14:14:06 följande:
    Men likväl så har de inte rätt att ta och bestämma detta. Det är fortfarande ett beslut som föräldrarna ska ta själva.
    Nu fungerar inte systemet på det sättet och då får man arbeta utifrån detta.

Det du vill är även att den kvinnan som blivit våldtagen ska ha gemensam vårdnad, den kvinnan som är misshandlad ska ha gemensam vårdnad.
    Så blir det om föräldrarna är gifta.
Svar på tråden Bli nekad gemensam vårdnad?