• Anonym (Kvinna)

Bli nekad gemensam vårdnad?

Du ska inte ge dig.

Det är ert barn.

Du har noll rätt att ta beslut om hon har ensam vårdnad vilket betyder att hon skulle kunna flytta 100 mil utan att du kan göra något direkt.

Så gemensam vårdnad it is.

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Pappan) skrev 2017-09-11 08:38:10 följande:
    Vill inte ge mig. Men hennes ständiga påpekande att "det är ju bara det juridiska, du får ju fortfarande träffa honom lika mycket oavsett" men jag vill vara med delaktig i min sons liv och beslut än bara umgänge. Jag vill vara säker och veta att han har det så bra som möjligt, ta beslut som är för hans bästa osv.

Något som jag inte kommer kunna göra då. :(
    Anonym (X) skrev 2017-09-11 08:29:14 följande:

Jag tror hon ljuger om att ha ringt.

Vem skulle hon ha pratat med som var insatt i ärendet och ville/vågade uttala sig så? Be om ett namn för att ringa själv.

Hon nämnde aldrig det och jag tyckte också det lät lite lustigt, pratade hon med en i växeln då liksom..? För det hade låtit mindre konstigt om hon nämnt att hon pratat med en advokat eller någon insatt i familjejuridik..
    Vårdnad och umgänge är 2 olika saker så  visst är det så men hon har inte rent mjöl i påsen.
    Känns som att hon planerar något.

Du har ingen rätt att få veta saker om du inte har vårdnaden.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Pappan) skrev 2017-09-11 08:46:11 följande:
    Nej min magkänsla säger samma sak och har gjort hela tiden.
    Lita på den.

Handlar det om FL så som sagt ta det som en diskussion på familjerätten men låt henne inte få alla dagar eller att hon ska ha GV första året för att det ska bli bäst för henne.
  • Anonym (Kvinna)
    sextiotalist skrev 2017-09-11 08:55:24 följande:

Hur är det med föräldraledigheten? Det är också en hake, hade hon spetsat in sig på ett års föräldraledighet (man får ju inte sätta barnet på dagis före ett års ålder), kan hon lita på att du antingen tar din del, när det verkligen behövs (innan barnet är ett då) eller att du för över de dagar hon behöver, för att kunna vara hemma.
    Lever man tillsammans blir det ett mindre problem, eftersom man delar på hyra och annat, men lever man själv, som hon gör, då kan man bli utan inkomst om man inte kan arbeta (eftersom man inte har någon barnomsorg) och den andra föräldern inte tar barnet, så att mamman kan arbeta.

Mitt tips är att du inte gör detta som gemensam vårdnad som en konflikt, diskutera med henne om föräldraledighet och varför hon känner som hon känner.
    Personligen tycker jag att, lever inte föräldrarna ihop, såvida de inte har en bra relation, så är det bäst att mamman har enskild vårdnad första året, just för att hon inte ska hamna i situationen, ingen inkomst.
    Barnet är ju endast 1,5 månader, du ha all tid framför dig att bygga upp en bra relation.

Det sista du skriver, det var nog bland det dummaste jag läst på länge,
    Det finns ju ingen logik i det.
    Ingen garanti för att hon ska gå med på gemensam vårdnad sen efter det året.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Pappan) skrev 2017-09-11 09:16:46 följande:
    Exakt. Hon har erbjudit och sagt att hon, när han blivit lite äldre, kan gå med på det. Men hon kan ljuga och påstå hur mycket hon vill och sen om några år totalt neka och som jag har förstått det då så är det ännu svårare att få gemensam vårdnad via Tingsrätten då..
    Ja det lär nog inte vara lika lätt.

Så kämpa för det nu.
  • Anonym (Kvinna)
    sextiotalist skrev 2017-09-11 09:19:28 följande:
    Självklart inte, men om ts är en man som på alla sätt  visar att han är seriös och tar sin papparoll med allvar, så är det lika stor chans att han får igenom gemensam vårdnad som nu.

Det är tyvärr en del män och kvinnor som använder gemensam vårdnad som ett maktmedel. Män som vägrar släppa sina föräldradagar och samtidigt inte tar ut dessa före barnets ettårsålder, som hindrar flytt (även ett kvarter). Kvinnor som utnyttjar enskild vårdnad också, självklart.
    Så i min värld så är den bästa vägen är att först främja så att det finns ett bra samarbete och sedan arbeta på gemensam vårdnad.

Men bara från TS dvs mannens sida?

Kvinnan ifråga ska inte jobba för att det ska bli bra alls?

Jag har stött på båda varianterna, det är lika charmigt som en påse sopor.

GV från början och sen ett bra samarbete.

• Anonym (Kvinna)
    sextiotalist skrev 2017-09-11 09:25:48 följande:
    Absolut, i de bästa av världar så är det toppen. Men nu lever vi inte i den bästa av världar.
    Nä verkligen inte när vissa kommer med sådana här råd som inte är för barnets bästa.
  • Anonym (Kvinna)

Rådgör med en advokat.

Du kan få rättshjälp via facket t.ex..

Googla inte.

Svar på tråden Bli nekad gemensam vårdnad?