• Anonym (asdf)

Socialen hotar med LVU.

Barnet far uppenbarligen illa. Hur ska socaltjänsten hjälpa barnet utan att lvu:a det?

Det bästa är ju om mamman frågar socialtjänsten på vilket sätt hon inte bedöms vara en tillräckligt bra förälder och vad hon förväntas göra för att undvika lvu. Då får hon ju veta.

• Anonym (asdf)

Barnet far ju uppenbarligen illa hos pappan. Varför har inte mamman stämt pappan på boendet?

• Anonym (asdf)
    Anonym (Hallonblad) skrev 2017-09-09 21:09:18 följande:

Jag tror inte ens att hon vet att man kan göra det. Kan tänka mig att hon tror att det är något socialen kanske hjälper till med?

Hur gör man?

Ingen expert men antar man anlitar en jurist som gör jobbet åt en.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (mmm) skrev 2017-09-10 08:01:50 följande:

LVU kan inte användas om man anser att en av föräldrarna funkar. Vet detta då jag har ett mycket aktuellt fall i min närhet. Den pålitliga föräldern fick svar, på en direkt fråga till soc om de inte kan LVU:a barnen från den osunda föräldern och bestämma att barnen ska vara hos den pålitliga parten, svaret att det kan man inte.

Man tittar på helhetsbilden för barnen och om man anser att en förälder är stabil, räcker det. De kan då tycka att den stabila föräldern tex ska hålla barnen hemma och inte lämna dem till den osunda föräldern. 

Med andra ord. Har de diskuterat LVU betyder det att man ha tveksamheter om båda föräldrarnas förmåga. Som någon skrev innan - litar inte soc på att mamman i fallet är tillräckligt stark för att klara detta, kanske man väljer LVU pga det. 

I fallet jag har nära mig har soc tydligt sagt till ena föräldern att den har rätten att bedöma om/när barnen inte ska till den andra föräldern, men i praktiken är det oerhört svårt att hantera, då den osunda föräldern givetvis inte alls håller med om saken.

lawline.se/answers/enskild-vardnad-av-barn-sedan-dessa-omhandertagits-med-stod-av-lvu

Det verkar finnas jurisisk möjlighet att vårda lvu:ade barn hemma hos den ene föräldern.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Hallonblad) skrev 2017-09-11 19:10:12 följande:

Att vara en bra mamma kan man vara även om man hade oturen att välja fel partner till pappa.

Att hon valde att gå isär är ju snarare ett gott tecken på att hon är en bra mamma.

Hur går det? Har hon skaffat jurist och konsulterat socialtjänsten än?
Svar på tråden Socialen hotar med LVU.