• Agdaa

uthyrning vid såld lägenhet

Om en köpare vill sätta sent tillträde för att kunna hinna sälja själv men sen säljer snabbt o vill flytta in tidigare, kan säljaren då neka det fast de själva redan flyttat ut o de istället hyr ut den i 2:a hand tills tillträdet?

• Svar på tråden uthyrning vid såld lägenhet
  • Agdaa

jag förstår det men mäklaren gav sken av att det skulle gå att ändra om köparen kunde få snabbt tillträde till sin lägenhet som säljs.

Räknas verkligen 2 ahandsuthyrning som "normalt slitage" enligt kontraktet?

Jag kan tycka att intäkten för uthyrningen i så fall borde tillfalla köparen i så fall eftersom kontraktet är skrivet före uthyrningsdatumet ????

men att köparen i så fall borde kunna tillträda tidigare när ändå säljaren har flyttat ut?

• Agdaa

Ja, tyckte bara att säljaren kunde vara lite "schysst" o flytta tillträsesdatumet o därmed få sina pengar tidigare när nu köparen kan det istället för att hyra ut till nån okänd och riskera onödigt slitage.

• Agdaa

Egentligen hade vi aldrig något "överenskommet tillträdesdatum" utan det var mäklaren som föreslog ett datum långt bort i tiden för att jag skulle hinna sälja min lägenhet och hon sade då att det är bara ett preliminärt datum som går att ändra när man vet närmare men det visade sig vara fel och jag har nu lärt mig att det datumet som står i kontraktet är hugget i sten om inte både köpare och säljare vill ändra på det.

Så nu vet jag bättre till nästa gång men får snällt vänta i 2 månader till denna gång ????

• Agdaa

Nä precis. Jag missade att kolla med mäklaren om hon hade stämt av detta med säljaren ????

• Agdaa

Nej, det är senare. Men skulle helst vilja flytta in i den nya ändå tidigare, även om jag måste betala dubbla hyror. Men det gick ju inte för mäklarens miss.

• Agdaa

Alltså hon sa till mig att vi kunde ändra datumet efter jag sålt men "glömde" stämma av det med säljaren :o

Svar på tråden uthyrning vid såld lägenhet