• Agdaa

uthyrning vid såld lägenhet

Om en köpare vill sätta sent tillträde för att kunna hinna sälja själv men sen säljer snabbt o vill flytta in tidigare, kan säljaren då neka det fast de själva redan flyttat ut o de istället hyr ut den i 2:a hand tills tillträdet?

• Svar på tråden uthyrning vid såld lägenhet
  • Ekonom10

Vad menar du?

Det finns ju ett överlåtelsedatum, t ex 3 månader bort.

Varför skulle säljaren tvingas frångå det, bara för att köparen lyckats sälja på sitt håll snabbare än vad denne trodde? Vad menar du skulle hända med andrahandshyresgästen? Och varför skulle iöverlåtelsedatumet inte gälla helt plötsligt? 

• riboflavin

Ja, säljaren har inga skyldigheter att ändra överenskommet tillträdesdatum.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Agdaa

jag förstår det men mäklaren gav sken av att det skulle gå att ändra om köparen kunde få snabbt tillträde till sin lägenhet som säljs.

Räknas verkligen 2 ahandsuthyrning som "normalt slitage" enligt kontraktet?

Jag kan tycka att intäkten för uthyrningen i så fall borde tillfalla köparen i så fall eftersom kontraktet är skrivet före uthyrningsdatumet ????

men att köparen i så fall borde kunna tillträda tidigare när ändå säljaren har flyttat ut?

• riboflavin

Säljaren har skyldighet att tillse att lägenheten vid överlåtelse motsvarar det som man kommit överens om vid köp, en uthyrning i sig påverkar inte detta.

Köparen äger inte borätt innan full likvid är betald, i regel i samband med tillträde. Tills dess är det fritt fram för säljaren att hyra ut.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Agdaa

Ja, tyckte bara att säljaren kunde vara lite "schysst" o flytta tillträsesdatumet o därmed få sina pengar tidigare när nu köparen kan det istället för att hyra ut till nån okänd och riskera onödigt slitage.

• Kjell2
    Agdaa skrev 2017-09-05 16:55:56 följande:

Ja, tyckte bara att säljaren kunde vara lite "schysst" o flytta tillträsesdatumet o därmed få sina pengar tidigare när nu köparen kan det istället för att hyra ut till nån okänd och riskera onödigt slitage.

Kan man tycka men tillträdesdatumet gäller om inte säljare och köpare kan komma överens om annat.

Testa ett sockrat bud om det är viktigt.
  • Agdaa

Egentligen hade vi aldrig något "överenskommet tillträdesdatum" utan det var mäklaren som föreslog ett datum långt bort i tiden för att jag skulle hinna sälja min lägenhet och hon sade då att det är bara ett preliminärt datum som går att ändra när man vet närmare men det visade sig vara fel och jag har nu lärt mig att det datumet som står i kontraktet är hugget i sten om inte både köpare och säljare vill ändra på det.

Så nu vet jag bättre till nästa gång men får snällt vänta i 2 månader till denna gång ????

• Kjell2
    Agdaa skrev 2017-09-05 17:24:10 följande:

Egentligen hade vi aldrig något "överenskommet tillträdesdatum" utan det var mäklaren som föreslog ett datum långt bort i tiden för att jag skulle hinna sälja min lägenhet och hon sade då att det är bara ett preliminärt datum som går att ändra när man vet närmare men det visade sig vara fel och jag har nu lärt mig att det datumet som står i kontraktet är hugget i sten om inte både köpare och säljare vill ändra på det.

Så nu vet jag bättre till nästa gång men får snällt vänta i 2 månader till denna gång ????

Testa med att erbjuda lite extrapengar om det är viktigt.
  • Tonårsmamman1

Fast datumet ska väl gälla för båda parter. Och då måste ju båda parter vara överens om att ändra på datumet. Självklart kan inte den ena parten bestämma själv.
  • Agdaa

Nä precis. Jag missade att kolla med mäklaren om hon hade stämt av detta med säljaren ????

• Tonårsmamman1
    Agdaa skrev 2017-09-05 20:07:46 följande:

Nä precis. Jag missade att kolla med mäklaren om hon hade stämt av detta med säljaren ????

Bestämde ni inte datumet tillsammans med säljaren?
  • Noname00

Men när du sålde bostad, varför satte du ett tidigare datum för tillträde än vad du har på bostaden som du ska flytta till?
  • Agdaa

Nej, det är senare. Men skulle helst vilja flytta in i den nya ändå tidigare, även om jag måste betala dubbla hyror. Men det gick ju inte för mäklarens miss.

• Agdaa

Alltså hon sa till mig att vi kunde ändra datumet efter jag sålt men "glömde" stämma av det med säljaren :o

• Noname00
    Agdaa skrev 2017-09-07 20:53:30 följande:

Alltså hon sa till mig att vi kunde ändra datumet efter jag sålt men "glömde" stämma av det med säljaren :o

Oftast ändrar man inte det man kommit överens om i kontrakt.
Svar på tråden uthyrning vid såld lägenhet