Inlägg från: Anonym (Familjehemsmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Familjehemsmamma)

Familjehem som inte tar imot syskon

Hej Ts. Jag vet inte om det här stämmer in på just er men kan kanske vara anledningen. Om syskon vuxit upp utan att de vuxna tagit ansvaret som man ska som förälder så är det oftast så att det äldre barnet får ta ett alldeles för stort ansvar för sina yngre syskon. Det äldsta barnet blir mer eller mindre förälder åt sitt syskon och ser till dennes behov i första hand. Som tonåring behöver man få fokusera på sig själv, skola och sin fritid och vara som andra tonåringar. Ett vuxet ansvar får man ta så småningom i livet och resten av livet därefter. Det yngre syskonet blir vanligen mycket beroende av sitt äldre syskon.

Därför tänker man ibland i fall som dessa att det är bättre att syskonen inte bor ihop men träffas ofta ändå. Och att andra vuxna ska ta ansvaret för det yngre syskonet så att ni båda får utvecklas till självständiga individer och bygga upp en normal syskon relation istället. Vet som sagt inte om det kan vara orsaken i er situation men något säger mig att du har tagit ett stort ansvar över lillasyster? Hursomhelst så hoppas jag att du och din syster får det bra och att ni båda kommer att trivas med livet.

Och så vill jag även säga att detta nog absolut inte har ett dugg med pengar att göra som någon trodde. Om sanningen var att det är så lätt att håva in enorma summor på att vara familjehem så skulle det knappast finnas brist på dem.

Anonym (FaNtA) skrev 2017-09-04 10:25:03 följande:

Det tror jag också. Familjehemsmamman nedan försöker naturligtvis hävda att det inte alls handlar om pengar, man vill bara hjälpa och bla-bla-bla. Det är ju självklart att hon säger det, precis som alla sockärringar som är i dessa trådar och bedyrar att soc bara vill väl och aldrig gör fel.

Ja naturligtvis är det precis som du säger ......vi är ju ondsinta människor som bara vill håva in pengar på stackars utsatta barn och helst vill slippa se dem under tiden. Eller hur ?? Och samtliga föräldrar som fått sina barn omhändertagna är ju i själva verket perfekt som förälder och sätter alltid sina barn i första rummet och borde ju aldrig har fått dem placerade. Finns förstås absolut ingen som helst anledning av elaka människor på Soc att ta barnen ifrån dessa oskyldiga föräldrar. Det gör de ju endast för att de har sån lust att ställa till elände för föräldrar dagarna i ända. Och dessutom så skiter de ju i föräldrars rättigheter att göra vad och hur de vill med sina barn. För barnen är ju deras egendom....Tänk vilken ondsint myndighet vi har.
    Magdalena31 skrev 2017-09-14 20:05:55 följande:

Att äntligen soc bryr inte om dig eller din syster. Allt handlar om makt och pengar. I alla fall någon tidigare har skrivit att familjehem får dåligt betalt, tyvärr det stämmer inte. 3000 kr för en dag per en barn och ni räkna själv hur mycket pengar de får per månad. Tyvärr barn för familjenhem Guld groda.

Man kan ju undra VAR du får dina påståenden ifrån???! Så jäkla dåligt av dig att sprida rena lögnerna till en utsatt tjej. Hoppas du ts förstår att det här INTE är sant! Har aldrig någonsin fått några 3000 om dagen och känner heller ingen annat familjehem som har fått det heller. Troligen ytterligare en bitter förälder som misslyckats att ta hand om sitt barn och vill sprida osannheter av bitterhet! Är det någon som på allvar tror på att Familjehem får ca NITTIOTUSEN i månaden på att ha ett placerat barn?! Om det vore sant så skulle det knappast vara brist på Familjehem, eller?! Så patetiskt löjligt så man undrar hur det står till där uppe.
Svar på tråden Familjehem som inte tar imot syskon