Familjehem som inte tar imot syskon
Hej Ts. Jag vet inte om det här stämmer in på just er men kan kanske vara anledningen. Om syskon vuxit upp utan att de vuxna tagit ansvaret som man ska som förälder så är det oftast så att det äldre barnet får ta ett alldeles för stort ansvar för sina yngre syskon. Det äldsta barnet blir mer eller mindre förälder åt sitt syskon och ser till dennes behov i första hand. Som tonåring behöver man få fokusera på sig själv, skola och sin fritid och vara som andra tonåringar. Ett vuxet ansvar får man ta så småningom i livet och resten av livet därefter. Det yngre syskonet blir vanligen mycket beroende av sitt äldre syskon.
Därför tänker man ibland i fall som dessa att det är bättre att syskonen inte bor ihop men träffas ofta ändå. Och att andra vuxna ska ta ansvaret för det yngre syskonet så att ni båda får utvecklas till självständiga individer och bygga upp en normal syskon relation istället. Vet som sagt inte om det kan vara orsaken i er situation men något säger mig att du har tagit ett stort ansvar över lillasyster? Hursomhelst så hoppas jag att du och din syster får det bra och att ni båda kommer att trivas med livet.
Och så vill jag även säga att detta nog absolut inte har ett dugg med pengar att göra som någon trodde. Om sanningen var att det är så lätt att håva in enorma summor på att vara familjehem så skulle det knappast finnas brist på dem.