• Anonym (Skulle ni?)

Information från föräldramöte

Mitt ex och jag har en väldigt dålig kommunikation. Nu är det så att han varken kommit på senaste utvecklingssamtalet eller föräldramötet. Vi har idag gemensam vårdnad men barnet bor mestadels hos mig. Jag vet säkert att han fått infon om båda mötena.

Nu funderar jag på om jag ska informera honom om det som sagts som är en del grejer han bör veta om. Samtidigt har han varken meddelat att han inte kunde komma och inte heller efterfrågat någon information. Dessutom, skulle det bli något missförstånd skulle han skylla på mig.

Jag skaffade barnvakt för att kunna gå på föräldramötet och han har uppenbarligen prioriterat andra saker. Jag vill självklart göra det bästa för vårt barn men samtidigt inte curla honom när han gör allt för att göra det surt för mig.

Det blir inga negativa konsekvenser för vårt barn om jag inte informerar men däremot eventuellt för andra barn då det bland annat var allergiinfo och exet har många djur...

Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Information från föräldramöte
  • Anonym (Lia)

Gör allt annat än gillar mitt ex men för barnens skull hade jag nog slängt iväg ett sms med relevant information ändå. Kan vara sur på honom och han dyker inte heller upp på möten men min tanke är att andra inte ska behöva lida för att vi inte vill veta av varandra. Så relevant information skickas via sms när det känns nödvändigt. Saker som han inte behöver veta/som påverkar honom eller umgänget med barnen meddelar jag däremot inte.

• Anonym (Tänk efter igen)

Hur tänker du när du påstår att det inte riskerar att påverka ert barn? Om er lille Adam kommer till skolan med allergener som gör klasskamraten sjuk så kan ert barn få höra många mindre trevliga saker av klasskompisarna.

• Anonym (Skärp dig)

Skärp dig! Väx upp. Du får delge honom viktig info, det säger ju sig självt.

• Anonym (Skulle ni?)

Det jag är mest fundersam över är att jag vet att blir det minsta fel, även om han själv missförstår så lägger han skulden på mig. Även till utomstående och det känns inte helt bekvämt. Tänker att det då är bättre att han får inhämta informationen själv.

• Anonym (Skulle ni?)

Ni som har svarat tycker alltså inte att han har något eget ansvar? Intressant.

• Poppy75

Men skickar inte skolan ut informationen skriftligt också ? Om inte så ta upp det med rektorn. Om de skickar ut informationen så nöj dig med det.

Ditt ex är en vuxen människa. Visst är det synd om något annat barn blir drabbat men jag antar att du inte tar på dig att informera eller påminna andra föräldrar till barn i klassen, så varför ska du ta mer ansvar för vad ditt ex gör ?

• Anonym (llll)

Jag är själv lärare och jag vet inte hur viktig info det kan röra sig om men min erfarenhet både som lärare och förälder är att allt som är viktigt, det får man reda  på ändå även om man inte varit på ett föräldramöte Skrattande

skickar inte lärarna ut veckobrev/mail eller liknande?
    Om du inte vill informera exet kan du säkert be skolan om att de mailar eller ett brev till barnet. eller lägger ett brev i barnets väska när det är pappa som ska hämta 

• Nimzay
    Anonym (Tänk efter igen) skrev 2017-09-03 18:34:24 följande:

Hur tänker du när du påstår att det inte riskerar att påverka ert barn? Om er lille Adam kommer till skolan med allergener som gör klasskamraten sjuk så kan ert barn få höra många mindre trevliga saker av klasskompisarna.

Plus att lille Adam nog kan få dåligt samvete oxå, fast att det egentligen inte är hans fel
    Anonym (Skulle ni?) skrev 2017-09-03 18:39:04 följande:

Men det är klart att han egentligen har eget ansvar, men om det på något sätt kan gå ut över ert barn och de andra barnen att han inte tar sitt ansvar, kanske ändå du bör ta lite typ extra ansvar och meddela honom eftersom ju du ändå har tänkt på det, varken ert barn eller de andra barnen kan ju hjälpa att han inte tar sitt ansvar, och därför blir det ju synd om de på något sätt ska behöva lida för att han är oansvarig oavsett, och därför kan det kanske vara bra om du försöker förhindra detta
  • Anonym (B))
    Anonym (Skulle ni?) skrev 2017-09-03 18:39:04 följande:

Så här blir det ju när man skaffar barn med en idiot.
  • Anonym (M)

Det var ingen som skrev minnesanteckningar som sen skickas ut till alla föräldrar? Så har vi haft på våra föräldramöten. I så fall är det ju anteckningar som ej är skrivna av dig och därför ej kan vara grund till konflikt.

Svar på tråden Information från föräldramöte