• Lord Hans

Han vägrar döpa våra barn

Anonym (Hmmm) skrev 2017-09-04 10:20:16 följande:
    Eftersom barnet själv vill bli döpt, och är så stor att det kan uttrycka sin vilja, tycker jag att man bör acceptera det! Jag vet inte hur man övertalar pappan dock.
    En åttaåring är lätt att manipulera, speciellt om manipulationen kommer ifrån en närstående. Det skulle inte förvåna mig om ts sitter och hjärntvättar sina barn om hur dåligt det kommer att gå för dem om de inte går med i kyrkan. Barnen borde få välja själva när de uppnått en tillräckligt mogen ålder för att fatta egna beslut. Såna som ts äcklar mig.
  • Lord Hans
    fluu skrev 2017-09-04 18:58:09 följande:

Svårt. Kanske kan ni ha två separata riter? Eler att pappa inte är med på dopet? Eller att du själv går och döper barnet på drop in-dop och sedan har ni en icke-religiös fest?

Vad är det annars som han är emot? Jag har en vän som är religiös och hans fru är det inte. Frun gick med på att döpa deras barn när hon tänkte att eftersom hon inte är det minsta troende så betyder ju riten ingenting för henne, alltså var det inget hon kunde tycka vara dåligt för barnet.

Hade hon resonerat lika om det handlade om medlemskap i en nazistisk organisation?

Eftersom hon inte är det minsta nazist så betyder ju riten ingenting för henne, alltså var det inget hon kunde tycka vara dåligt för barnet??? 

Personligen tycker jag det är väldigt fel att manipulera småbarn och dra in dom i skadliga organisationer som i värsta fall påverkar deras psyke och välmående resten av livet. Varför inte låta dom välja livsåskådning själva när de utvecklat en egen kritisk tankeförmåga och någon form av konsekvenstänk?

• Lord Hans
    fluu skrev 2017-09-05 16:41:33 följande:
    Genom se det för vad det är. Om du inte tror på det, hur betyder då att få lite vatten på huvudet något? Det är alltså inget som lämnat något märke, inget som kan ge bieffekter osv. Det är absolut ingenting och ser du det för vad det är så ser du att det är ingen skillnad på dopvattnet och vanligt jäkla badvatten som du fått på dig otaliga gånger under ditt liv.

Om någon från en specifik religion lurade mig att exempelvis göra en gest eller uttala en mening som enligt deras religion gjorde att jag nu var en i gänget så hade jag ju bara sagt "mmm, men visst" och fortsatt med mitt liv eftersom jag inte tror på deras religion. Gesten eller vad det nu var är alltså ingenting för mig, finns inte, betyder inget. Förstår du hur jag menar?
    Det här handlade om ett åtta årigt barn. Att det inte har några bieffekter för dig när ditt spädbarn blir döpt är en sak. En åttaåring tror på det mesta den får höra, speciellt när det kommer från mamma. Drar man i den en massa "munbo jumbo" (som du kallade det) om Jesus himmelen och helvetet så lär det ha en helt annan effekt än det har på dig.
  • Lord Hans
    fluu skrev 2017-09-05 17:20:58 följande:
    Lär ditt barn att tänka för sig självt då..... Lär ditt barn att man får tänka som man vill och att andra människors sätt också kan vara bra. Så nej, jag(som jobbar i kyrkan och i många år jobbade med barnen och således sett dem växa upp) ser inte hur ett dop ändrar den saken.
    Ok, visste inte att det fanns så naiva människor. Lycka till med allt.
Svar på tråden Han vägrar döpa våra barn