• fluu

Han vägrar döpa våra barn

Svårt. Kanske kan ni ha två separata riter? Eler att pappa inte är med på dopet? Eller att du själv går och döper barnet på drop in-dop och sedan har ni en icke-religiös fest?

Vad är det annars som han är emot? Jag har en vän som är religiös och hans fru är det inte. Frun gick med på att döpa deras barn när hon tänkte att eftersom hon inte är det minsta troende så betyder ju riten ingenting för henne, alltså var det inget hon kunde tycka vara dåligt för barnet.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Lord Hans skrev 2017-09-04 19:24:00 följande:

Hade hon resonerat lika om det handlade om medlemskap i en nazistisk organisation?

Eftersom hon inte är det minsta nazist så betyder ju riten ingenting för henne, alltså var det inget hon kunde tycka vara dåligt för barnet??? 

Personligen tycker jag det är väldigt fel att manipulera småbarn och dra in dom i skadliga organisationer som i värsta fall påverkar deras psyke och välmående resten av livet. Varför inte låta dom välja livsåskådning själva när de utvecklat en egen kritisk tankeförmåga och någon form av konsekvenstänk?

Du ser inte skillnaden på att få lite vatten droppat på sitt huvud och vara med i en nazistk grupp?

Om jag inte varit religiös så hade jag ändå kunnat döpa min dotter om det var viktigt för min man. För allt som skulle ske vore ju att prästen pratade lite mumbo jumbo och hällde vatten på hennes huvud. Inget som påverkade henne det minsta således. Där har du skillnaden...

Välja kan barnen göra lika mycket även om de är döpta. För lite vanligt vatten på ens huvud gör en inte til kristen om man inte tror på det.
  • fluu
    nastyashell skrev 2017-09-04 20:34:45 följande:
    Spännande, hur väljer jag, som döptes som barn, att bli odöpt?
    Genom se det för vad det är. Om du inte tror på det, hur betyder då att få lite vatten på huvudet något? Det är alltså inget som lämnat något märke, inget som kan ge bieffekter osv. Det är absolut ingenting och ser du det för vad det är så ser du att det är ingen skillnad på dopvattnet och vanligt jäkla badvatten som du fått på dig otaliga gånger under ditt liv.

Om någon från en specifik religion lurade mig att exempelvis göra en gest eller uttala en mening som enligt deras religion gjorde att jag nu var en i gänget så hade jag ju bara sagt "mmm, men visst" och fortsatt med mitt liv eftersom jag inte tror på deras religion. Gesten eller vad det nu var är alltså ingenting för mig, finns inte, betyder inget. Förstår du hur jag menar?
  • fluu
    Anonym (S) skrev 2017-09-04 20:38:20 följande:
    Men ts's man är muslim, då spelar visst dopet roll då det går emot hans religion.
    Även om han inte är praktiserande så är han troende, det går inte att jämföra med en ateist.
    För honom gör det kanske det ja. För andra inte. Jag själv är kristen, men hade kunnat skaffa barn med någon av annan religion och låta vårt barn ta del av min partners religion också. Exempelvis hade det varit helt okej med mig om någon typ av välsignelse lästes över barnet. För det är en sådan sak som barnet liksom kan avsäga sig sedan om hen vill, det lämnar inga spår. Jag hade däremot inte varit okej med exempelvis omskärelse, för det kan man inte göra ogjort.
  • fluu
    Lord Hans skrev 2017-09-05 16:59:33 följande:
    Det här handlade om ett åtta årigt barn. Att det inte har några bieffekter för dig när ditt spädbarn blir döpt är en sak. En åttaåring tror på det mesta den får höra, speciellt när det kommer från mamma. Drar man i den en massa "munbo jumbo" (som du kallade det) om Jesus himmelen och helvetet så lär det ha en helt annan effekt än det har på dig.
    Lär ditt barn att tänka för sig självt då..... Lär ditt barn att man får tänka som man vill och att andra människors sätt också kan vara bra. Så nej, jag(som jobbar i kyrkan och i många år jobbade med barnen och således sett dem växa upp) ser inte hur ett dop ändrar den saken.
  • fluu
    Lord Hans skrev 2017-09-05 19:36:36 följande:
    Ok, visste inte att det fanns så naiva människor. Lycka till med allt.
    Eftersom jag är aktiv i kyrkan borde jag veta....

Det är det här som är det intressanta. Människor som står långt från kyrkan och själva är förfärligt respektlösa mot troende och kyrkan klagar på att troende är inskränkta....
Svar på tråden Han vägrar döpa våra barn