Inlägg från: Sven Erik Johansson |Visa alla inlägg
  • Sven Erik Johansson

Han vägrar döpa våra barn

Anonym (Anonym) skrev 2017-09-04 15:55:07 följande:

Ursäkta, men tycker faktiskt inte man ska döpa barn i kyrkan, jag blev döpt och har faktiskt mått dåligt när jag tänkt tillbaka om varför de "tvingade på mig detta". Låt barnet döpa sig själv när han/hon blir vuxen och kan bestämma själv. Just nu vet han/hon inget om religion.Samma gäller även andra religiösa praktiker, låt barnen göra detta när de själva är mogna nog och vet vad det handlar om. 

Det finns som sagt vuxendop om de vill döpas när de blir äldre.

Är det bara för namn så kan man ha namngivelsedag istället.Glad

Dopet har dessutom inget med namngivning att göra .
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-09-02 20:22:01 följande:

Hur kommer man överens om sånt som inte går att kompromissa om? Det går ju liksom inte att göra "halvt" eller mötas på halva vägen i en sån fråga.. Så hur gör man? 
    Jag vill döpa våra barn medan han säger tvärnej och vägrar se att det är viktigt för mig.

Är anledningen att han tillhör ett kristet samfund som menar att barndopet inte är ett riktigt dop och vill att det blir troendedop/vuxendop när barnen själva tagit ställning för Kristus och vill bli församlingsmedlemmar ?

Eller är anledningen att han är ateist eller agnostiker eller tillhör en annan religion ?

Varför vill du döpa ? Är det pga din tro eller pga något annat ?

Vad man skulle kunna säga till honom om det är den första anledningen är i o för sig att barnen ändå har möjlighet att vuxendöpa sig senare, om de inte anser att deras dop som barn var giltigt -"omdop"-alltså "ingen skada skedd" . Om det är den andra anledningen så kan man säga att dopet inte tvingar barnen till någonting som vuxna . De kan gå ur den kyrka de är döpta i om de vill och antingen gå in i ett annat samfund eller i inget alls. Det finns inget tvång på barnen för att de är barndöpta .

Något jag som troende kristen inom Svenska Kyrkan kan tycka har en tråkig sida  är när en del vill ha kyrkliga akter bara av tradition , utan intresse för tron . Många gifter sig eller har begravning , går igenom konfirmation , och ordnar dop utan att tro eller ens ha typ det minsta intresse för tron . Jag tycker bla inte att man bör ta nattvarden som icke-troende . Att ta nattvarden som icke-troende är hyckleri -eller i bästa fall att man inte har förstått vad den handlar om .

• Sven Erik Johansson

Tycker att du uttrycker dig föraktfullt vad gäller oss kristna .

Anonym (Och) skrev 2017-09-04 20:32:58 följande:

För att folk som tror på sagofigurer inte är normala. Har inte döpt mina barn.

• Sven Erik Johansson
    Anonym (Och) skrev 2017-09-05 01:43:23 följande:

Man ska inte döpa sin barn. Det är 2017 och religiöst trams ska försvinna. Hur kan man seriöst tro på gud? Snacka om blåsta!

Jag står för min tro . Sedan får du tycka att jag är blåst hur mycket som helst . Jag tycker också väldigt illa om den där överlägsna föraktfulla attityden mot oss kristna . Jag uttrycker mig inte på motsvarande sätt om dig. Den debattstilen sänker jag mig inte alls till.

• Sven Erik Johansson
    NELJ skrev 2017-09-05 08:11:55 följande:
    Inte riktigt som tomten för tomten är harmlös. Och det finns troende som kan kombinera en gudstro med vettiga mänskliga värderingar och sund inställning till vetenskap mm vilket jag inte har några problem med. Men här är vi inne på att någon tror man att barnet kommer till helvetet om man döper det i fel kyrka och att den riten väger tyngre inför gud än om man i övrigt varit en god människa. Då är man inne på en tro där man delar in människor i grupper på ett sätt som fullständigt strider mot mina värderingar. Hur kan det vara svårt att förstå?

Det verkar som att du inte alls känner till vad kristen tro är .  "Du skriver "i övrigt varit en god människa". Problemet med den frasen är att det inte finns några allt igenom goda människor på det här klotet . Jag är det då sannerligen inte . Jag har många brister, men jag tror ändå att Gud älskar mig och att Kristus öppnat upp saligheten för mig i kärlek och nåd .

Visst är det viktigt att söka göra det goda , men i mig själv är jag inte fullkomlig. "Kommer till helvetet för att man är döpt i fel kyrka" ? Något sådant har jag aldrig påstått. Jag är rätt så ekumeniskt sinnad . Jag är Svensk-Kyrklig , men går gärna med mina kompisar som är med i andra kyrkor , till deras församlingar . Min bästa väninna är katolik tex, och ibland går jag med henne till hennes församling . Jag har varit på pingstgudstjänst också, och i andra samfund . Det är samma Kristus , samma bibel , i grunden samma tro , även om vissa skillnader finns .

Svar på tråden Han vägrar döpa våra barn