Anonym (Ledsen) skrev 2017-09-02 20:22:01 följande:
Hur kommer man överens om sånt som inte går att kompromissa om? Det går ju liksom inte att göra "halvt" eller mötas på halva vägen i en sån fråga.. Så hur gör man?
Jag vill döpa våra barn medan han säger tvärnej och vägrar se att det är viktigt för mig.
Är anledningen att han tillhör ett kristet samfund som menar att barndopet inte är ett riktigt dop och vill att det blir troendedop/vuxendop när barnen själva tagit ställning för Kristus och vill bli församlingsmedlemmar ?
Eller är anledningen att han är ateist eller agnostiker eller tillhör en annan religion ?
Varför vill du döpa ? Är det pga din tro eller pga något annat ?
Vad man skulle kunna säga till honom om det är den första anledningen är i o för sig att barnen ändå har möjlighet att vuxendöpa sig senare, om de inte anser att deras dop som barn var giltigt -"omdop"-alltså "ingen skada skedd" . Om det är den andra anledningen så kan man säga att dopet inte tvingar barnen till någonting som vuxna . De kan gå ur den kyrka de är döpta i om de vill och antingen gå in i ett annat samfund eller i inget alls. Det finns inget tvång på barnen för att de är barndöpta .
Något jag som troende kristen inom Svenska Kyrkan kan tycka har en tråkig sida är när en del vill ha kyrkliga akter bara av tradition , utan intresse för tron . Många gifter sig eller har begravning , går igenom konfirmation , och ordnar dop utan att tro eller ens ha typ det minsta intresse för tron . Jag tycker bla inte att man bör ta nattvarden som icke-troende . Att ta nattvarden som icke-troende är hyckleri -eller i bästa fall att man inte har förstått vad den handlar om .