Inlägg från: Anonym (iy) |Visa alla inlägg
  • Anonym (iy)

Mamma som skäller

Alla rekommendationer om mat och barn är samstämmiga. Alla säger att följande är totalförbjudet:
    Hota
    tvinga
    Försöka få barnet att äta när det inte vill
    Om ni fått papper från barnavårdscentralen om mat, ta fram dem. Annars hitta rekommendationer på Livsmedelsverkets hemsida. Sedan kan du diskutera detta med mamman. Se till att det är när alla är lugna. Ni måste ha strategier för detta. Att en vuxen blir så ilsken och provocerad vid barns ätande är orimligt, klarar hon inte det måste hon söka hjälp för egen del.
    Det är vuxnas ansvar att det ska vara lugn och ro i samband med måltider.
    Barn måste inte äta jättebra vid alla måltider. Servera inget emellan rekommenderade måltider och mellanmål.

• Anonym (iy)

jag tycker du verkar vara en ovanligt bra pappa. Du har kunskap, du har medkänsla med barnet. Du tar ditt barns parti när det far illa och står upp för det. Du tar ansvar i måltidssituationen när det går överstyr och låter barnets bästa gå först. Du samtalar med hans mamma men når inte fram.
    Jag tror också att ni ska ha ett samtal på BVC om att matsituation inte fungerar för er och var då ärlig. Det kan ju vara så att mamman behöver samtalsstöd som går utöver ett tillfälle. Det är ju allvarliga saker vi talar om när ett barn blir överöst med ilska och det blir konflikt och drama när han ska försöka äta.

• Anonym (iy)
    peterna skrev 2017-09-06 18:05:16 följande:

Tack. Ni har nog rätt i att det är något psykiskt. Jag misstänker att hon hade graviditetsdepression, men hon avfärdar det helt. Samtidigt vill hon inte ha fler barn så något gick ändå snett. Mammor brukar glömma hur det var efter et par år.

Någon form av samtal skulle behövas, men det blir inte lätt att lansera det. Hon verkar vara uppväxt i ett depressivt sammanhang och ser det som normalt. Dessutom är hon liten och söt så jag känner en ganska stor risk att det hela vänds mot mig istället. Men jag ska så klart försöka på något sätt. 

Hon är liten och söt. Det är ni män som låter er manipuleras för att en kvinna är liten och söt. Går ni till ett professionellt samtalsstöd kommer hon inte vinna något för att hon är liten och söt. Om du framlägger din sak lika bra där så kommer de inse problemet.
Svar på tråden Mamma som skäller