Mamma som skäller
Vad gör man med en mamma som skäller som galen när vår kille 2,5 år gammal inte äter? Han har kommit in i trotsåldern och vill bestämma själv. Ofta säger han "Nä mat" när vi dukar fram, men enligt min mening så äter han ändå om man tar det lugnt och väntar ut honom.
Min fru däremot hugger direkt när han säger "Nä mat" första gången. Kommer med hotelser och låter arg. Han tvärvägrar ännu mer och sedan är det krig. Ibland försöker hon tvångsmata honom och inget jag säger hjälper. Istället blir hon arg på mig med. Ibland slutar det med att jag bär undan pojken som omöjligt kan äta mitt i allt gräl.
Ibland när hon smäller igen dörren och går tittar vi på tv en halvtimme och så går vi tillbaka och han äter upp alltihop utan bråk. Idag ville han inte ha mer än ett par skedar. Jag tror att det inte bara är trots utan också att han inte tyckte det var gott. Misstänker att min fru tänkte samma sak och det trissade henne ännu mer.
Det märkliga är att detta började under en period då han åt otroligt mycket. Jag kan därför inte tro att det är sonen det är fel på.
Har ni några tips?