• Anonym (Korven)

Äter jag för mycket?

Igår lagade jag korvstroganoff till lunch. Jag använde en hel kalkonfalukorv, 2 gula lökar, 1 paprika, 1/2 zucchini pch en halv burk vita bönor. Lagade dessutom 4 portioner ris.

Åt stroganoff och ris till lunch och middag igår och till lunch idag. Har på dessa tillfällen ätit upp allt ris och har typ en halv portion stroganoff kvar. Har inte ätit mig proppmätt vid måltiderna utan känt en enligt mig lagom mättnadskänsla. Men blir lite fundersam när jag inser att jag ensam ätit en hel falukorv och tillbehör inom loppet av ett dygn! Vad tycker ni, är det normalt eller för mycket mat?

• Svar på tråden Äter jag för mycket?
  • Anonym (.........)
    huskur skrev 2017-09-02 16:43:47 följande:
    Ja, alltså det vanliga är väl att man äter annat emellan. Alltså kanske kokt fisk  och ärtsoppa ena dagen och broccoligratäng och kycklingsoppa andradagen. Hade du ätit så, så hade falukorven räckt länge. Men mängderna beror ju på hur mycket du rör på dig under dagen. 

På matvanekollen väger man inte maten, utan kollar hur mycket det ser ut på talriken, eller anger mänd på annat sätt.
    Är det? Då hinner ju den andra maten bli gammal. Jag äter alltid upp det jag lagat först, innan jag börjar laga ny mat.
  • Anonym (gomez)
    Anonym (.........) skrev 2017-09-02 17:23:13 följande:
    Är det? Då hinner ju den andra maten bli gammal. Jag äter alltid upp det jag lagat först, innan jag börjar laga ny mat.
    Mat tål att stå en vecka i kylen, annars finns ju alternativet att frysa in.
  • Anonym (.........)
    Anonym (gomez) skrev 2017-09-02 17:25:52 följande:
    Mat tål att stå en vecka i kylen, annars finns ju alternativet att frysa in.
    Men den mesta maten jag lagar räcker i 1 vecka, då känns det onödigt att börja laga ny mat. Jag fryser gärna inte in, tar sin tid att tina upp. 
  • Anonym (Korven)
    huskur skrev 2017-09-02 16:31:56 följande:

Jag vet inte hur mycket en kalkonfalukorv väger. Har aldrig ätit någon sådan. 1 kg eller 400g? Det är ju liksom lite skilnad. Hur skall jag veta om du ätit för mycket om du inte säger hur mycket det var?

Men du lagade fyra portioner och har ätit upp tre portioner på tre måltider. Är väl inget konstigt med det? (Mer än att du äter samma mat så ofta.)

500 g Ingelsta kalkonkorv. Nja, lagade 4 portioner ris. Vet inte hur många portioner 500 g korv är, men kanske är det 4 portioner. I så fall har jag ätit 4 portioner på tre mål, kollade hur mycket jag hade kvar och det var visst bara några matskedar.... så om resonemanget stämmer äter jag mer än beräknade portionsstorlekar = för mycket...
  • Anonym (Korven)
    Anonym (.........) skrev 2017-09-02 17:23:13 följande:

Så gör jag med. Har inte lyxen med diskmaskin så jag njuter de dagar maten räcker så att jag slipper diska kastruller Men visst finns det en poäng i att laga mat varje dag och frysa in, blir ju mer allsidig kost ...
  • Aniiee

Det beror ju på så mycket. är 500 g korv för mycket? Tja, vi brukar räkna 100 g korv per portion, men å andra sidan beror det på hur matigt/maffigt resten var. Lite lök, paprika, zucchini och en halv burk bönor, ja det är rätt maffigt, men inte överdrivet. Kanske någon grädde på det? Då vill jag säga att du ätit kanske 5 normalportioner på 3 måltider, men å andra sidan kanske du behöver det för att du gör av med mer än normalmycket energi av någon anledning.

Risportionerna i Sverige (om män mäter enligt förpackningarna) är ju GIGANTISKA. Säger jag som är van vid att äta ris morgon, middag, kväll. Men jag är kanske inte så vansinnigt stor i maten ibland, heller. Men för mig och ugan blir 2 portioner ris enligt förpackningen mer än 3 portioner. Typ 3 1/4.

Sen beror det ju på andra saker också hur mycket som är normlat för dig. Vikt, hur mycket du rör dig, metabolism, allmänhälsa, övrig mathållning, osv......

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Anonym (Korven)
    Aniiee skrev 2017-09-02 18:41:04 följande:

Det beror ju på så mycket. är 500 g korv för mycket? Tja, vi brukar räkna 100 g korv per portion, men å andra sidan beror det på hur matigt/maffigt resten var. Lite lök, paprika, zucchini och en halv burk bönor, ja det är rätt maffigt, men inte överdrivet. Kanske någon grädde på det? Då vill jag säga att du ätit kanske 5 normalportioner på 3 måltider, men å andra sidan kanske du behöver det för att du gör av med mer än normalmycket energi av någon anledning.

Risportionerna i Sverige (om män mäter enligt förpackningarna) är ju GIGANTISKA. Säger jag som är van vid att äta ris morgon, middag, kväll. Men jag är kanske inte så vansinnigt stor i maten ibland, heller. Men för mig och ugan blir 2 portioner ris enligt förpackningen mer än 3 portioner. Typ 3 1/4.

Sen beror det ju på andra saker också hur mycket som är normlat för dig. Vikt, hur mycket du rör dig, metabolism, allmänhälsa, övrig mathållning, osv......

Japp, helt rätt, några deciliter matlagningsgrädde på det Jasså tycker du risportionerna på förpackningen är stora?! Hade någon frågat mig hade jag sagt att de var små.... kanske har lite skev bild av portionsstorlekar ändå... 5 portioner på 3 måltider känns inte rimligt, tack för åskådliggörandet. Tränar inte så gör inte av med mycket av någon sådan anledning men ammar så kanske gör av med lite mer energi där. 2 portioner mer energi känns dock tveksamt.

Får nog anses normalviktig med 62 kg fördelat på 169 cm, sannolikt normal metabolism, normalbra matvanor i övrigt. Inser att jag bör minska mina portioner något. Gissar att det tar några veckors kämpande men att magsäcken därefter krymper.

Någon som har erfarenhet av hur lång tid det tar att anpassa sig till lite mindre portioner?
  • Anonym (Korven)
    huskur skrev 2017-09-02 16:21:00 följande:

Aha. Men testa denna kollen då. Jag gjorde det på mig och fick en del uppstrukturering där. 

www7.slv.se/Matdagbok/LoggaInPublikUndersokning.aspx

Testreggade dagen, mycket intressant. Tack för tipset! Sammanfattningsvis åt jag idag ca 200 kalorier för lite, för lite fibrer, för lite vitaminer och för mycket mättat fett.
  • huskur
    Anonym (Korven) skrev 2017-09-02 19:48:25 följande:
    Testreggade dagen, mycket intressant. Tack för tipset! Sammanfattningsvis åt jag idag ca 200 kalorier för lite, för lite fibrer, för lite vitaminer och för mycket mättat fett.
    Men du ammar altså! Då behöver du ju extra! Hur mycket har jag dock ingen aning om. Finns säkert info om det någonstans.

Vitaminer och fibrer får du med grönsaker och frukt. Mindre mättat fett=mindre falukorv.Glad 
Svar på tråden Äter jag för mycket?