Aniiee skrev 2017-09-02 18:41:04 följande:
Det beror ju på så mycket. är 500 g korv för mycket? Tja, vi brukar räkna 100 g korv per portion, men å andra sidan beror det på hur matigt/maffigt resten var. Lite lök, paprika, zucchini och en halv burk bönor, ja det är rätt maffigt, men inte överdrivet. Kanske någon grädde på det? Då vill jag säga att du ätit kanske 5 normalportioner på 3 måltider, men å andra sidan kanske du behöver det för att du gör av med mer än normalmycket energi av någon anledning.
Risportionerna i Sverige (om män mäter enligt förpackningarna) är ju GIGANTISKA. Säger jag som är van vid att äta ris morgon, middag, kväll. Men jag är kanske inte så vansinnigt stor i maten ibland, heller. Men för mig och ugan blir 2 portioner ris enligt förpackningen mer än 3 portioner. Typ 3 1/4.
Sen beror det ju på andra saker också hur mycket som är normlat för dig. Vikt, hur mycket du rör dig, metabolism, allmänhälsa, övrig mathållning, osv......
Japp, helt rätt, några deciliter matlagningsgrädde på det
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-smile.gif)
Jasså tycker du risportionerna på förpackningen är stora?! Hade någon frågat mig hade jag sagt att de var små.... kanske har lite skev bild av portionsstorlekar ändå... 5 portioner på 3 måltider känns inte rimligt, tack för åskådliggörandet. Tränar inte så gör inte av med mycket av någon sådan anledning men ammar så kanske gör av med lite mer energi där. 2 portioner mer energi känns dock tveksamt.
Får nog anses normalviktig med 62 kg fördelat på 169 cm, sannolikt normal metabolism, normalbra matvanor i övrigt. Inser att jag bör minska mina portioner något. Gissar att det tar några veckors kämpande men att magsäcken därefter krymper.
Någon som har erfarenhet av hur lång tid det tar att anpassa sig till lite mindre portioner?