• corrrona

Min son har tagit ett återfall

Känner mig maktlös, förbannad och väldigt ledsen över min sons missbruk.

Han har varit ren i många år ,tror det är 6 år.

Han valde att lämna vår stad för att bosätta sig 10 mil härifrån tillsammans med sin flickvän .

De avgiftade sig själva , vi skaffade en lägenhet åt dem , sonen fick ett bra jobb , de fick en son som är idag 5 år gammal .

För 1 år sedan separerade de ifrån varandra och det var min son som ville det.

Sonen flyttade hem till en kompis men hade sonen varannan vecka.

Han började röka hasch,tog kokain ibland,det var barnets mamma som berättade det för mig för några månader sedan,han blev även här arbetslös .

Min son flyttade tillbaka till hemstaden och fick då bo hemma hos min dotter i hennes stora villa nere i gästrummet .

Sonen hade han varannan vecka, knarkade veckan då han var barnledig .

Togs in på sjukhuset i slutet i juni månad en drogutlöst psykos ,han var i lagd 3 dygn.

Psykosen släppte och Lvm avskrevs av läkaren vid ett återbesök en vecka senare.

Han började knarka mer och mer , barnet fick han inte ha längre för soc.

För fyra veckor sen så försvann han från min dotter,vi vet inte var han befinner sig ,han svarar ibland på sms men oftast hör han inte av sig .

Polisen har sökt han hemma hos min dotter,polisen ringde även till mig förra söndagen och sa att han hade varit där på ett förhör ang något brott .

De frågade var sonen befinner sig då han vistas här och inte i den staden som han står skriven i .

Berättade för polisen att han inte var hos mig och inte hos min dotter heller sedan 4 veckor tillbaka.

Så här behövde de inte söka han om de nu skulle behöva få tag i han igen.

Det jag vill säga med det här inlägget är att vi föräldrar och syskon går fullständigt sönder av att att denna ångest över var han befinner sig .

En resväska med kläder har han med sig men inga varma kläder då det börjar bli kallt ute.

Sonen struntar han i som innan var hans allt på jorden .

Var ska man ta vägen med all oro ,känner mig så himla ledsen som mamma ..

• Svar på tråden Min son har tagit ett återfall
  • Anonym (Samma läge här)

Jag har varit i samma läge själv. En son som pundar av och till och som ställer till det för sig p.g.a. drogerna.
    Han är ren nu och har varit på behandlingshem i 3 månader men oron finns hela tiden hängande över en.
    Om dom förstod hur många som såras i processen.

• Anonym (T)

Pojken ska han inte vara i närheten av! Och hoppas att pojkens mamma håller sig ren! När de gäller din son så är största misstagen att han fortfarande har kontakt med folk som missbrukar för då lär han aldrig bli fri från det, han borde inte ens vara med någon som dricker en lätt öl framför han då de kickar igång hans sug! Har levt med en missbrukare som är idag fri från narkotika och alkohol men de krävdes mycke av mig att få han nykter från allt

• klyban
    corrrona skrev 2017-09-01 20:39:02 följande:
    Känner mig maktlös, förbannad och väldigt ledsen över min sons missbruk.
    Han har varit ren i många år ,tror det är 6 år.
    Han valde att lämna vår stad för att bosätta sig 10 mil härifrån tillsammans med sin flickvän .
    De avgiftade sig själva , vi skaffade en lägenhet åt dem , sonen fick ett bra jobb , de fick en son som är idag 5 år gammal .
    För 1 år sedan separerade de ifrån varandra och det var min son som ville det.
    Sonen flyttade hem till en kompis men hade sonen varannan vecka.
    Han började röka hasch,tog kokain ibland,det var barnets mamma som berättade det för mig för några månader sedan,han blev även här arbetslös .
    Min son flyttade tillbaka till hemstaden och fick då bo hemma hos min dotter i hennes stora villa nere i gästrummet .
    Sonen hade han varannan vecka, knarkade veckan då han var barnledig .
    Togs in på sjukhuset i slutet i juni månad en drogutlöst psykos ,han var i lagd 3 dygn.
    Psykosen släppte och Lvm avskrevs av läkaren vid ett återbesök en vecka senare.
    Han började knarka mer och mer , barnet fick han inte ha längre för soc.
    För fyra veckor sen så försvann han från min dotter,vi vet inte var han befinner sig ,han svarar ibland på sms men oftast hör han inte av sig .
    Polisen har sökt han hemma hos min dotter,polisen ringde även till mig förra söndagen och sa att han hade varit där på ett förhör ang något brott .
    De frågade var sonen befinner sig då han vistas här och inte i den staden som han står skriven i .
    Berättade för polisen att han inte var hos mig och inte hos min dotter heller sedan 4 veckor tillbaka.
    Så här behövde de inte söka han om de nu skulle behöva få tag i han igen.
    Det jag vill säga med det här inlägget är att vi föräldrar och syskon går fullständigt sönder av att att denna ångest över var han befinner sig .
    En resväska med kläder har han med sig men inga varma kläder då det börjar bli kallt ute.
    Sonen struntar han i som innan var hans allt på jorden .
    Var ska man ta vägen med all oro ,känner mig så himla ledsen som mamma ..

Din son har rätt stora psykiska problem, det är därför han dras in i drogerna.
    Saken är att många som  har dessa psykiska problem, får inte adekvat hjälp av sjukvården.
    Denna patientgrupp är dubbelt så trolig att börja med droger.

Lösning?
    Ja, det är då inte lätt, då sjukvården nu är inte så intresserade och hjälpa honom längre och då pga han tagit droger.
    Så nu hamnar han i ett moment 22, och där kommer bara tiden gå och ingen vill verkligen hjälpa med något annat än få han sluta med droger, vilket i och för sig är bra.
    Men det löser inte din sons problem troligtvis, men givetvis kan också.
    Har han haft psykiska problem hela livet, eller sen senare tonåren?

Nu greppade jag inte riktigt vad för droger, cannabis mestadels?
    Eller en hel radda med droger?
    Cannabis är enkelt och sluta med rent fysiskt, men handlar det om psykiskt beroende också så blir det mer avancerat.
    Alla droger har olika problematik vid överkonsumtion, så man får se på det olika för var drog det handlar om.

Och vägra medberoende, och steg ett där är att aldrig någonsin mörka din sons problem för någon.
    Vilket inte heller betyder du ska berätta det för alla du ser och känner, utan för dom som det är relevant.
    Så var öppen och ärlig, kanske inte din son inte gillar, men det skiter du helt i då medberoende är inget roligt.
    Aldrig ge pengar, och ger du nått ska det vara av en sådan art att det inte går transformera om till riktiga pengar.

Finns massor av råd man kan ge, men man tillåter inte detta längre av någon konstig anledning.
    Där man inte får hjälpa personer i din situation på FL längre.

hur många meter var det?
  • corrrona

Min son använder , både hasch ,amfetamin, benzodiazepiner,Subutex m m .

Han är blandmissbrukare.

Han har även använt heroin innan han träffade sonens mamma som då gick på amfetamin ,då gick han över till denna drog istället .

Vad jag vet så har han inte haft några psykiska problem i tonåren.

Dyslektiker var han i skolan och fick läsa i en mindre grupp .

Han älskade att spela fotboll och var med i ett lag i innebandy och var jätteduktig spelare.

Han var väldigt aktiv som barn vilket får mig att misstänka att han kanske lider av någon adhd eller någon annan diagnos .

Mamman till hans son självmedicinerade sig själv med amfetamin innan hon fick diagnosen adhd.

Nu är hon ren från droger och tar hand om sonen på heltid .

Har gjort många oros anmälningar till soc för sonen och funderar på att ringa idag igen till jouren.trevlig lördag alla ??

• klyban
    corrrona skrev 2017-09-02 15:14:13 följande:
    Min son använder , både hasch ,amfetamin, benzodiazepiner,Subutex m m .
    Han är blandmissbrukare.

Han har även använt heroin innan han träffade sonens mamma som då gick på amfetamin ,då gick han över till denna drog istället .
    Vad jag vet så har han inte haft några psykiska problem i tonåren.
    Dyslektiker var han i skolan och fick läsa i en mindre grupp .
    Han älskade att spela fotboll och var med i ett lag i innebandy och var jätteduktig spelare.
    Han var väldigt aktiv som barn vilket får mig att misstänka att han kanske lider av någon adhd eller någon annan diagnos .
    Mamman till hans son självmedicinerade sig själv med amfetamin innan hon fick diagnosen adhd.
    Nu är hon ren från droger och tar hand om sonen på heltid .
    Har gjort många oros anmälningar till soc för sonen och funderar på att ringa idag igen till jouren.trevlig lördag alla ??

Han har haft psykos, och det är en rätt illa sjukdom.
    Det kan en person känna av i år förväg har jag fattat det som och innan det bryter ut fullt.
    Denna psykos hade han fått oavsett om han hade tagit droger eller inte, då det är en genetisk predisposition på den.

Man bör parallellt kolla på vad man kan göra för en eventuell sjukdomsbild av psykisk ohälsa.
    För löser man inte den, så minskar chanserna kraftigt att man får i ordning på en överdriven konsumtionen av droger.
    Blandmissbruk är jobbigt få koll på, sen kanske han aldrig blir djup beroende av en enskild drog(om nu han inte har en som han tar hela tiden).

Sen det som de flesta har svårt för, och det är att hålla rätt nivå på kraven på sin son.
    Överdriver man som kommer man trycka bort honom och aldrig mer får chansen, och är man för mesig så är man snart medberoende och då har det tåget gått.
    Så ultimatum ställs i små och realistiska steg, och sen ska man reda veta från början att det kommer förekomma återfall(vilket du tyvärr fått erfara).
    Sen om man försökt allt, så finns ju alltid atombomben kvar(den som många förordar man ska börja med).
    Dock är detta slutstationen, så om man börjar med slutstationen och den inte fungerar, vad ska man ta till då?
    Större atombomb?

Atombomb är typ skicka polisen på dom direkt, utan fundera på vad som kan vara mer rätt för sin son.
    För polisen skiter fullständigt i din sons hälsa, enda de gör är tar urinprov, ge böter och sparkar ut dig genom dörren.
    Och frågan om detta hjälper någon ens.

hur många meter var det?
  • corrrona

Min son fick en psykos efter att ha knarkat i flera dygn ,ingen sömn,ingen mat då utlöstes en psykos och en vän fick ringa polisen som körde ner honom till universitet sjukhuset .

Han blev inlagd på LPT ,lagen om psykiatrisk tvångsvård .

Det avskrivs efter 3 dygn då vi fick åka ner och hämta honom på sjukhuset.

En vecka senare fick han träffa läkaren och då avskrevs Lvm ,lagen om vård av missbrukare .

Han fick inga men av psykosen utan blev sig själv igen.

Efter det har han fått många oros anmälningar på sig och var även efterlyst av polisen vid ett tillfälle.

• klyban
    corrrona skrev 2017-09-03 11:30:05 följande:
    Min son fick en psykos efter att ha knarkat i flera dygn ,ingen sömn,ingen mat då utlöstes en psykos och en vän fick ringa polisen som körde ner honom till universitet sjukhuset .
    Han blev inlagd på LPT ,lagen om psykiatrisk tvångsvård .
    Det avskrivs efter 3 dygn då vi fick åka ner och hämta honom på sjukhuset.
    En vecka senare fick han träffa läkaren och då avskrevs Lvm ,lagen om vård av missbrukare .
    Han fick inga men av psykosen utan blev sig själv igen.
    Efter det har han fått många oros anmälningar på sig och var även efterlyst av polisen vid ett tillfälle.

Psykos är genetiskt, droger är "bara" en utlösare av nått man hade fått ändå.
    Inte för det gör saken bättre på nått sätt, men rätt ska vara rätt.
    Jag lider med dig, då det verkar vara en totalt omöjlig situation.

Kan ni konversera nått, eller är det helt omöjligt föra ett samtal?
    Då ett förutsättningslöst samtal vore bra och för se vad som är vad, men frågan om du kan plocka han ur blockeringen för kunna prata sansat.

Förutsättningslöst betyder du har noll krav, och du ska inte anklaga eller underblåsa saker, som tex en son som han inte bryr sig så mycket om osv...
    Utan du ska ta reda på hur han mår, och vad som går göra detta, vad läkare säger kanske.
    Och hur du kan hjälpa honom, och hjälpa är nu inte att dölja hans konsumtion eller skapa förutsättningar till han köper droger för din hjälp.

Detta samtal är extremt svårt, speciellt om någon part inte klarar av att hålla sig till ha samtalet förutsättningslöst utan börjar anklaga eller liknande.

hur många meter var det?
  • corrrona

Jag messar till honom och frågar hur allt är och vad han gör/

är och att jag älskar honom .

Sonen messar tillbaka och säger att han har det bra och mår bra , han avslutar med att messa att han älskar mig och saknar oss familjen.

Ibland messar jag och ber honom komma hem så vi får hjälpas åt att reda upp allt så att allt blir bra igen.

Ibland svarar han ibland inte men jag messar honom varje dag .

Han messar inte med min dotter , hans syster, för att han skäms ,han fick ju inte bo kvar därhemma på grund av återfallet.

Samtidigt som min dotter vill att han ska komma hem igen och försöka att bli drogfri eller eventuellt åka in på behandling,jag tror aldrig att han är stark nog för att klara av att bli drogfri ensam .

• klyban
    corrrona skrev 2017-09-03 16:45:48 följande:

Sonen messar tillbaka och säger att han har det bra och mår bra , han avslutar med att messa att han älskar mig och saknar oss familjen.

Ibland messar jag och ber honom komma hem så vi får hjälpas åt att reda upp allt så att allt blir bra igen.

Han messar inte med min dotter , hans syster, för att han skäms ,han fick ju inte bo kvar därhemma på grund av återfallet.
    Samtidigt som min dotter vill att han ska komma hem igen och försöka att bli drogfri eller eventuellt åka in på behandling,jag tror aldrig att han är stark nog för att klara av att bli drogfri ensam .

Jag tänker mig nu ett samtal med ett mål där han inte bara ska säga han mår bra, för det gör han inte om det är en omfattande missbruk.
    För det handlar väl inte om sporadisk konsumtion?

hur många meter var det?
  • klyban
    corrrona skrev 2017-09-03 16:45:48 följande:

Glömde att säga det är bra ni har den sms-kontakten, så den dagen han vill ha ändring så finns ju du där.
    Så det är bra jobbat av både dig och han.

hur många meter var det?
  • corrrona

Har pratat med honom i telefon oxå , några ggr på en månad .

Han säger att jag inte behöver vara orolig,att han inte använder heroin som han gjorde innan han blev drogfri för 6 år sedan .

Den andra gången som han ringde var när han var efterlyst av oss familjen pga att vi var oroliga eftersom vi inte hade hört något från han på flera dagar .

Han ringde upp då och sa till oss att han skulle åka hem till sin syster bara vi tog bort lysningen av honom.

Han åkte då hem till sin syster och där stannade han i två dagar sen drog han igen.

Nu har han varit borta i snart fyra veckor och ett samtal har jag haft med honom.

Sonen tog en heroin överdos för många år sedan men räddades av ambulansmännen som hade fått information från den person som ringde efter ambulans.

Sonen träffade ju barnets mamma,hon gick ju på amfetamin så då gick han över till det istället.

• klyban
    corrrona skrev 2017-09-03 19:29:20 följande:
    Har pratat med honom i telefon oxå , några ggr på en månad .
    Han säger att jag inte behöver vara orolig,att han inte använder heroin som han gjorde innan han blev drogfri för 6 år sedan .
    Den andra gången som han ringde var när han var efterlyst av oss familjen pga att vi var oroliga eftersom vi inte hade hört något från han på flera dagar .
    Han ringde upp då och sa till oss att han skulle åka hem till sin syster bara vi tog bort lysningen av honom.
    Han åkte då hem till sin syster och där stannade han i två dagar sen drog han igen.
    Nu har han varit borta i snart fyra veckor och ett samtal har jag haft med honom.
    Sonen tog en heroin överdos för många år sedan men räddades av ambulansmännen som hade fått information från den person som ringde efter ambulans.
    Sonen träffade ju barnets mamma,hon gick ju på amfetamin så då gick han över till det istället.
    Nu pratar jag om ett helt annat samtal, ett samtal där han INTE säger du inte behöver vara orolig, utan bara berättar vad som är vad.
    Men det är inte lätta, det hade nog varit enklare som förstasamtal.

hur många meter var det?
  • corrrona
    klyban skrev 2017-09-04 12:22:47 följande:

Nu pratar jag om ett helt annat samtal, ett samtal där han INTE säger du inte behöver vara orolig, utan bara berättar vad som är vad.

Men det är inte lätta, det hade nog varit enklare som förstasamtal.

Ok , ge mig råd då snälla , har pratat med honom några ggr men han låter stressad och lägger på efter ett tag och säger att han ska ringa upp men det gör han inte .

Brukar messa honom ett tag efter samtalet men då svarar han oftast inte .

När jag skriver : var rädd om dig ,älskar dig. Då får jag oftast svar att han älskar oss familjen men bara det .
  • klyban
    corrrona skrev 2017-09-04 13:31:20 följande:
    Ok , ge mig råd då snälla , har pratat med honom några ggr men han låter stressad och lägger på efter ett tag och säger att han ska ringa upp men det gör han inte .
    Brukar messa honom ett tag efter samtalet men då svarar han oftast inte .
    När jag skriver : var rädd om dig ,älskar dig. Då får jag oftast svar att han älskar oss familjen men bara det .

Är rätt bakbunden av familjeliv i vad man kan hjälpa med, då de tagit ställningen att enda hjälpen jag kan ge dig är att säga han ska sluta med droger.
    Och då får man inte ens säga trappa ned, utan det enda rådet man kan ge är cold turkey.
    Vilket vi redan vet inte kommer hjälpa i detta fallet, då problemet inte bara är konsumtion av droger.

Jag känner mig lite maktlöst faktiskt, inget mot din maktlöshet dock.
    Och jag hjälpt många på detta forumet med hantera sin konsumtion av narkotiska preparat, medicinsk som icke medicinsk.
    Men verkar som dessa dagar är över tyvärr, men så är det leva i en Utopisk dröm om drogfrittsamhälle, och sen skita i de hälsoproblem som kommer med droger.
    Inte undra på att vi fått FN på oss och bryter mot de mänskliga rättigheterna på området.

Det samtalet som jag skulle vilja se, är nog extremt svårt och starta upp i din situation.
    pga ni kommit såpass långt in i det hela.
    Hade varit så mycket enklare om det varit första gången man kom på han, och ta detta samtal där han förklarar allt utan pekpinnar ifrån världen än nu.

Men jag håller på dig, och ge inte upp även om det är as jobbigt.

hur många meter var det?
  • Anonym (s)

Hej!

Har skummat igenom svaren du har fått och ja...jag har fått lära mig att det ofta är så att missbruket bara är ett symptom på något annat. Ett dåligt mående. Behöver säker inte alltid vara så.
    Jag lever med en nykter alkoholist och är uppvuxen med missbruk i familjen. Jag går idag på Al-anon vilket stärker och hjälper mig mycket. Det är ett ställe där du kan få mycket stöd. Så det är ett tips! Många gånger blir man medberoende utan att vara medveten om det vilket oftast stjälper fastän man är övertygad om det motsatta.
    Hoppas på det bästa för dig och din familj! Kärlek och styrka!

Svar på tråden Min son har tagit ett återfall