Inlägg från: Anonym (Häpp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Häpp)

När kommer nästa börskrasch?

Oro i världspolitiken är inte drivande för börskrascher men det kan påverka. Det vi ser är en mycket svag ledning i USA vilket kan få effekt av brist på att agera vid problem, däremot ger det också utrymme för andra marknader att växa. USAs svaghet ger bränsle åt Kinas fortsatta utveckling till den ledande markanden och det finns tecken på att europa och asien växer närmare utan USA.

Krigsläget är relativt bra jämfört med tidigare även om det finns en oro om USA skulle tappa förtroende för Saudiarabien när de fortsätter beväpna IS och hur konflikten med Ryssland i Syrien påverkar marknaden.

De stora klimathoten, nu den senaste stormen med över 1000 döda, kan påverka marknaden men det brukar driva på börserna när företag tjänar pengar på medicin och utrustning.

Jag tror den kommer senare, framåt slutet 2019

• Anonym (Häpp)
    Ice tea skrev 2017-08-31 13:10:35 följande:
    Vad tror du om svenska fastighetsmarknaden närmaste året/åren?
    Så länge vi har en brist på bostäder finns det inge anledning att tro att något händer.

Det är egentligen bara en kraftigt höjd ränta som kan skapa problem. De som måste sälja för att de inte har råd med räntan får stora problem, risken är att fastigheten är värd mindre än lånet. Det är ett personligt problem men knappast en större krasch.

Alla pratar omen fastighetsbubbla likt den vi hade på nittiotalet eller den i Usa under 2008. Båda dessa skapades av att man kunde låna eller investera baserat på en framtida höjning av fastighetens värde. Vi har inte det läget idag, vi har för få bostäder och för billig finansiering - det driver upp priserna.
  • Anonym (Häpp)
    Trolllett skrev 2017-08-31 17:02:30 följande:

Dom måste vänta med den till efter valet.
    Annars vinner SD

Vem skall vänta med börskraschen? Hur kan SD vinna valet om man väntar med börskraschen till efter valet?

För övrigt för SD en politik på högersidan som gynnar fortsatt driver på de faktorer som kommer före en börskrasch, låga räntor, lägre skatter, mer reglering och större vinstuttag i företag och välfärdssektorn.
  • Anonym (Häpp)
    Anonym (Nostradamus) skrev 2017-09-01 09:14:27 följande:
    Räntan kommer att höjas redan 2018 och bostadsbristen byggs bort. Många kommer att hamna i skiten. Konkurserna bland privatpersoner kommer att öka dramatiskt. Allt detta mellan 2018-2020. Sen blir det uppförsbacke mot en ny högkonjunktur i mitten av 2020-talet.
    Håller med om din syn på framtiden för bostadsmarknaden men jag tror inte att det i sig driver en börskrasch eller en ekonomisk kris. Att priserna på bostäder sjunker drabbar de som måste sälja eller inte kan betala sina räntor.

Så länge du kan bo kvar så gör det inget att priset på din bostad sjunker. Priserna har stigit rejält de senaste åren och om du köpt för mer än 3 år har du ett rätt stort utrymme för belåningsgrad. Det är om man får jobb nån annanstans, skiljer sig eller måste flytta av nån annan anledning som man kommer att få problem med sjunkande priser på bostäder. De som köpt det senaste året och lurat sin bank att man kan låna mycket får problem med att betala räntorna. De flesta sitter still i båten får skippa en utlandsresa och betala av räntorna.

Den förra fastighetsbubblan och det som hände i USA är att man räknade med en framtida höjning och belånade fastigheter baserat påå ett framtida värde och använde det till att köpa fler fastigheter. När priserna sjönk hade man vara sig värde eller hyresintäkter och var belånade långt över värdet
  • Anonym (Häpp)
    Anonym (Nostradamus) skrev 2017-09-01 19:03:48 följande:
    Jag är ganska säker på att du har fel. Många kommer att få lämna sina hem. Den här köphysterin med överpris på bostäder, lån till renoveringar, resor, bilar osv kommer att straffa sig för många. Vi får se om några år om vem av oss som har rätt. :)
    Jag håller med dig om att många kan få lämna sina hem vid en krattigt ökad ränta. Problemet då blir att bostäder kan vara värda mindre än tidigare om det kombineras med ett större utbud. Köpstarka lägen har klarat sig rätt bra genom tiderna även om det blir färre som kan betala dom med hög ränta.

Däremot tror jag inte det leder till en börskrasch utan enbart till ett stort antal personliga tragedier.

Tänk också på att en villa som idag kostar 5 miljoner och belånas till 4 miljoner, kostade 4 miljoner och belånades till 3 miljoner för två års sedan. De som har köpt för 2 års sedan har därför ett relativt bra läge med möjlighet att bo kvar med 25% prisfall.

Det är de stackare som köpt året inan räntan chockhöjs som råkar illa ut.

men som sagt en höjd ränta och folk som får lämna sina hem skapar ingen börskrasch
  • Anonym (Häpp)
    Kjell2 skrev 2017-10-13 10:13:42 följande:

Ni som tror på börskrasch i närtid. Har ni, och i så fall hur, lagt om ert kapital? Likviderat, optioner, råvaror t ex?

Jag har framför allt säkerställt att jag inte behöver sälja under en börskrash. Jag har också likviderat en del för att ha möjlighet att köpa under börskraschen.

Så jag säkerställer mitt förhållanande så jag inte skiljer mig och behöver byta bostad, mitt arbete så att jag inte riskerar att behöva extra likvida medel osv

Krascherna är en stor möjlighet att köpa billigt  så det gäller att ha fritt kapital samt att inte behöva sälja.
Svar på tråden När kommer nästa börskrasch?