Anonym (Häpp) skrev 2017-08-31 11:34:13 följande:
Oro i världspolitiken är inte drivande för börskrascher men det kan påverka. Det vi ser är en mycket svag ledning i USA vilket kan få effekt av brist på att agera vid problem, däremot ger det också utrymme för andra marknader att växa. USAs svaghet ger bränsle åt Kinas fortsatta utveckling till den ledande markanden och det finns tecken på att europa och asien växer närmare utan USA.
Krigsläget är relativt bra jämfört med tidigare även om det finns en oro om USA skulle tappa förtroende för Saudiarabien när de fortsätter beväpna IS och hur konflikten med Ryssland i Syrien påverkar marknaden.
De stora klimathoten, nu den senaste stormen med över 1000 döda, kan påverka marknaden men det brukar driva på börserna när företag tjänar pengar på medicin och utrustning.
Jag tror den kommer senare, framåt slutet 2019
Håller inte med om att krigsläget skulle vara bättre med hänsyn till det som sker i Nordkorea. Oljan i arabvärlden är naturligtvis viktig, men har gått att köpa trots kriget i Syrien och Irak. Värre om världshandeln skulle avbrytas genom ett asiatiskt krig.
Anonym (Häpp) skrev 2017-08-31 13:50:33 följande:
Så länge vi har en brist på bostäder finns det inge anledning att tro att något händer.
Det är egentligen bara en kraftigt höjd ränta som kan skapa problem. De som måste sälja för att de inte har råd med räntan får stora problem, risken är att fastigheten är värd mindre än lånet. Det är ett personligt problem men knappast en större krasch.
Alla pratar omen fastighetsbubbla likt den vi hade på nittiotalet eller den i Usa under 2008. Båda dessa skapades av att man kunde låna eller investera baserat på en framtida höjning av fastighetens värde. Vi har inte det läget idag,
vi har för få bostäder och för billig finansiering - det driver upp priserna.Jag instämmer delvis i räntelägets påverkan. Dock är det sekundärt i förhållande till bostadsägarnas/köparnas inkomster. Om ett höjt ränteläge påverkar arbetstillfällen kommer det få oerhörda spridningseffekter. En liten tillgång är bara en del i prissättningsekvationen. Det måste även finnas en efterfrågan, definierad som både vilja
och förmåga att klara av lånekostnader.
Dessutom finns ett rekordutbud av nyproducerade bostäder som snart kommer sätta kraftigt tryck även på det befintliga bostadsbeståndet.
----
Sverige har en låg statsskuld. Det tror jag är bra eftersom det skapar utrymme för att hantera en framtida recession. Tror vi kommer att se början på en nergång tidigt nästa år eller rentav senare i år, men om den blir kontrollerad eller inte beror helt på omvärldsfaktorer. Men så är jag pessimistisk av naturen.