Lenen skrev 2017-11-09 16:43:21 följande:
Bemötandet är ju det absolut viktigaste!
Vad skönt att det fick fortare! Vi hade likadant, har två killar hemma, med min 6-åring tid det också 1,5 år att lyckas, så efter hans förlossning lät jag bli tabletter eftersom vi ville ha syskon hyfsat tätt. Det gick väldigt fort, han var bara 9 månader när vi blev gravida igen! Så idag är de 6 och 4,5. Väldigt tajta o leker bra ihop (oftast)! Det har vi tillbaka idag :)
Men det känns ganska skönt att de är lite större nu, dels kan de ta hand om sig själva bättre när jag inte mår bra! Och de får ta del av den här resan på ett annat sätt! Tyvärr innebär ju det också att de verkligen har upplevt ett syskon som dör och kommer nog komma ihåg det. De är också oroliga den här gången: "ska den här bäbisen också dö?" Det är så hemskt! Men man får bara vara ärlig. Tyvärr kan man inte skydda sina barn mot allt ont här i världen.
Det ska bli väldigt mysigt, om allt går bra, att få dela upplevelsen av levande bäbis med dem!!
Ja, på ett sätt är det skönt att det blir tätt mellan dem om allt går vägen. Jag tror det inte blir mer barn sen, kommer fylla 33 när bäbisen i magen är beräknad så de fertila åren tickar ju på.
Nej man vill ju inte att ens barn ska behöva vara med om något hemskt, men det är ju som du säger, det går inte att skydda dem mot allt och det hemska är ju tyvärr en del av livet. Jag tycker själv fortfarande det är svårt att acceptera att det aldrig finns några garantier så jag kan bara tänka mig att det är ännu svårare för barn att förstå det (och kanske ska de inte behöva förstå det än).
Har själv syskon som både är 1 år yngre och 6 samt 10 år yngre och är glad att jag fått uppleva både ett tätt syskon och syskon jag kommer ihåg även som bäbisar :) tror ni kommer få det jättemysigt!