• marsen

Bf MAJ 2018 med syskon,stannar på FL

Jag är också kvar!

Typ alla mina symtom lade av strax innan vecka 10. Det enda som är kvar är tröttheten och avsmak för kaffe. Känner mig inte ett dugg gravid. Orolig såklart att något hänt. Ringde min bm och berättade om min oro och hade hoppats på att få ett ul, men nej. Det hon gjorde var att flytta på nästa besök till en vecka tidigare. Så istället för den 1/12 så ska vi dit den 24/11. Alltså fortfarande två veckor kvar!! Det är meningen att vi ska doppla då. Men hon kunde ju inte garantera att man kunde höra några hjärtljud ändå (är i vecka 15 då). Jag menade då att då går man väll vidare, och får göra ett ul?? Men icke, då skjuter man upp det och försöker lite senare. Alltså SERIÖST?!! Här har jag gått i tre veckor med oron att det inte finns något liv där inne längre och om TVÅ veckor ska vi försöka doppla och hörs inga hjärtljud då så gör man ett nytt dopplerförsök lite längre fram?! Jag lovar er, får hon inte fram några hjärtljud den 24e så är det jag som inte lämnar lokalen förrän hon skickat en akut-remiss på ultraljud! Fattar inte varför det ska vara så jäkla tjurigt att få ett ultraljud om man är orolig?! Tror hon att jag kommer må bra om inga hjärtljud hörs? Är det ens etiskt att inte erbjuda ett ultraljud då?

• marsen

Idag fick jag tid för RUL. Trodde att det skulle bli en-två veckor innan jul då jag är i vecka 18-19 då. Det står fint i kallelesen att alla kallas till ett frivilligt ul i graviditetsvecka 18-19. Och när får jag tid då? Jo, den fjärde januari när jag precis gått 20 fulla veckor. Varför så sent??

Där sprack alla planer om "drop-the-news-fotografering" innan jul. Vill genomföra rul innan vi berättar för alla, men nu måste vi alltså försöka dölja och vara tysta i 2-3 veckor till....

• marsen

Tiden rullar på! I motsats med de flesta här har jag haft en väldigt bra första trimester. Har inte kräkts en enda gång, inte ens varit i närheten. Var orolig att det inte var något där inne men fick höra starka hjärtslag för 1,5 vecka sen hos Bm :) Nu börjar vi filura på om det är en pojke eller flicka där inne. Jag har en av varje sen innan men är sjukt nyfiken! Har gjort bikarbonattestet och det säger pojk. Även hjärtslag säger pojk. Sen gjorde jag ett "test" med 15 frågor som handlade om vad man var sugen på, om man fått bättre eller sämre hy, om behåringen hade ändrats etc. Och 10 av 15 punkter där sa också pojke! Vi har RUL den 28/12 och ska då be om att han lägger en lapp med könet i ett kuvert som vi sedan ska lämna in till en bagare och ha en "snopp eller snippa-fest". Blir allt förvånad om det visar sig vara något annat än en pojk! :D

Magen syns tydligt nu och min familj vet om graviditeten, men inte sambons. Hans släkt (utom mamman) bor söderut och kommer upp över jul. Vi tänkte droppa det då. Det blir den första bebisen i hans släkt på nästan 20 år :) Hur vi ska släppa nyheten vet vi inte, och jag måste dölja magen bra för att inte allt ska bli en flopp :D

• marsen

Halloj!

Var på RUL den 28/12 och allt såg bra ut. Hen låg lite tokigt i början så bm kunde inte få till att mäta och titta njurar, diafragma och hjärtat så vi fick göra en paus på 30 minuter och hoppas på att den vände sig. Och der gjorde den!

Jag var stensäker innan på att det var en pojk. Men när jag såg skallformen så blev jag vääldigr osäker!

Vi bad bm skriva ner könet på en lapp vilken jag sedan gav till min mamma som bakade en tårta med den aktuella färgen inuti. Vi bjöd in till en liten snopp-eller-snippa-fest som en kul grej och när vi skar i tårtan vae grädden rosa! Så en liten tjej blir det! Har en tjej och en kille sedan tidigare :)

Vi var och beställde vagn häromdagen och börjar planera allt annat som ska köpas.

BF 23/5 :)

Hon gör sig påmind varje dag i form av sparkar och buffar och i 19+6 kände sambon den första buffen! En ren lyckoträff då det dröjt betydligt längre med de andra.

Har gått upp 8 kilo sen start enligt vår våg här hemma. På barnmorskans papper kommer viktnedgången vara mindre eftersom jag gick upp 5 kilo redan innan inskrivningen. Det går saktare uppåt nu vilket jag är glad för! :)

• marsen
    pandoraDiem skrev 2018-01-07 14:51:36 följande:

Grattis till fint ulrraljud! Vilken rolig idé med festen :)

Ja visst är det mysigt med buffar där inifrån. Jag känner betydligt mer denna gång då moderkakan ligger i bakvägg (framvägg med sonen). Så skönt att det inte är tvärtom för då hade jag ju ingen idé hur mycket det "borde" kännas.

Jag tänkte testa på att börja träna igen nu i veckan, har inte gjort det under hela graviditeten :/ i början vågade jag inte pga av blödningar sen bara orkade jag inte. Men nu är jag sugen igen :)

Jag har min i framvägg nu och har kännt bebis sen vecka 16. Kanske beror på att den ligger långt upp, för har bara kännt ovanför blygdbenet än :)

Jag tänkte också ta tag i träningen igen! Var fast besluten om att träna hela denna graviditet, men var som du så otroooligt trött i början så orkade ingenting. Vill komma i form så fort som möjligt efter grav, så att hålla igång hela tiden vore ju bra :)
  • marsen
    pandoraDiem skrev 2018-01-07 23:02:23 följande:

Hade också planen att träna hela graviditeten. Tänkte naivt nog att trötthet inte kunde stoppa mig men bara en liten promenad ledde till total orkeslöshet efteråt. Känner att kroppen är mer påverkad denna graviditet, kanske beror det på att det inte var jättelänge sen jag var gravid sist (sonen är 15 mån)? Ska gå på träning för gravida så förhoppningsvis kan jag få lite tips och råd då så inte kroppen tar mer stryk.

Hur gamla är dina barn?

Men vad roligt med gravidträning! Där behöver man ju inte känna sig missanpassad heller :D Är lite gruvensam till att entra gymmet igen faktiskt.. Kanske får köra promenader och hemmaträning tills bebis är ute :)

Min dotter är 5 och min son är 4 :)
  • marsen
    pandoraDiem skrev 2018-01-08 18:10:42 följande:

Ja jag ser fram emot det :) hade bara träningskort på vanliga gruppträningspass tidigare och så svårt att veta vad som är lämpliga övningar som gravid. Så lätt att man sugs med och kanske gör något som försämrar för en gravid kropp. Körde en del vanligt gym under förra graviditeten men har alltid tränat bättre i grupp.

Då fick du dina två barn tätt, hur upplevde du att kroppen klarade av det rent fysiskt?

Jag riktigt längtar tills bebis kommit och kroppen läkt så man får komma igång med "den riktiga" träningen igen. Saknar det som tusan! En gravidgrupp är nog jättebra, för mam vill nog gärna vara "duktigare" och pusha sig lite mer än vad kroppen i dagsläget mår bra av.

Ja, lite tätt blev det :) Upplever att kroppen klarade av det jättebra! Men första barnet hade jag en hemsk foglossning, kom tidigt med andra och då tänkte jag att det här kommer bli ett helvete. Men det lade sig kring vecka 20 och jag hade en jättebra graviditet :) Återhämtningen var inget jag uppfattade som lång eller jobbig heller, jag var tillbaka i träningen relativt snabbt och har inga bestående men av två täta graviditeter.
  • marsen

Hur har det gått Midvia??

Varning för bajsläsning.

Alltså, jag vet inte vad det är med min mage.. Jag dricker movicol dagligen i vanliga fall för sjukt trög mage. Har fått vara extra noga med detta under graviditeten så det inte blir stopp.

Men igår var jag på toa två gånger med lös avföring,(vanligen var tredje-fjärde dag) så hoppade över movicolen igår, och idag en gång och då också löst! Blir lite orolig att det är sen så kallade "tarmtömningen" innan förlossningen ska sätta igång. Gick in i vecka 35 i dag.

Någon som fått ändrade avföringsvanor åt det här hållet??

• marsen

Hoppfullhet BF 10/5

PandoraDiem BF 15/5

Carquist 15/5

Lanza2017 BF 19/5

Hondär BF 23/5 (planerat snitt 17/5)

marsen BF 23/5

LakritsMatte BF 26/5

• marsen

Det börjar verkligen närma sig för oss alla! Helt sjukt vad den här graviditeten har gått fort, i mitt fall. Tyckte nyss jag plussade och idag går jag in i vecka 37. Jag tror vi har allt klart inför ankomsten, förutom BB-väskan. Kanske borde packa den snart? :D

Kommer inte ihåg vad jag hade i BB-väskan för 4.5 år sedan. Ska vi göra en liten lista?

Myskläder till mamman

Underkläder till mamman

Innetofflor

Schampo/balsam

Hårborste

Kläder till bebis

Pyjamas till bebis

Babynest

Underkläder till pappan

Ombyte till pappan

Vad mer? :D

• marsen
    LakritsMatte skrev 2018-04-30 13:28:13 följande:

Idag har jag fått en KÄNSLA i kroppen. Låg vaken länge runt kl 4-5 imorse och kände ganska smärtsamma sammandragningar, har sedan dess varit orolig i magen och mått illa hela dagen. När vi var och handlade var jag tvungen att sätta mig eftersom ländryggen molvärkte och bebisen tryckte så på livmodertappen att det strålade i hela underlivet. Foglossningen har ändrat karaktär och blivit mer intensiv även i vila. Har liksom en känsla av att det kanske närmar sig... v 36+1 bara men det skulle väl inte vara katastrof om något händer nu...

Jag har också en känsla idag. Lika som för dig. Var på affären med hela släkten typ. Var så himla mör i kroppen och TRÖTT! Ryggen gjorde ont. Var tvungen att sätta mig i bilen medans dom andra gjorde resten av ärendena. Och bebis tryckte neråt så det ilade i hela puppen! Trodde nästan hen var på väg ut ???? Nyss när jag var på toan lossnade en liten bit av slemmisen också. Men jag vågar inte hoppas något, mina andra förlossningar har startat i sån himla utsatt tid (39+2 och 39+5). Är i 36+4 idag. Men livmodertappen har gått från att ha varit 2-3 cm till nästintill utplånad på bara några dagar.
  • marsen
    LakritsMatte skrev 2018-04-30 16:36:15 följande:

Oj! Ja det låter verkligen som det händer saker för dig! Här har jag inte märkt av nån slempropp, och tappen når jag inte själv så kan inte kolla. Ska till BM först den 11/5... tog just ett varmt bad och sammandragningarna har avtagit nu... så det är nog falsklarm här. Man vill ju inte direkt hoppas på för tidig förlossning men bebisen skulle väl må bra om den kom så här tidigt och man är ju så sjukt trött på att vara gravid nu. Samtidigt har jag massor kvar att göra innan vi är redo!! Vi sa just att vi nog ska packa förlossningsväska och sånt ganska omgående, så nu tvättar jag bebiskläder!

Be sambon kolla tappen, det gör jag :D

Inget mer av slemproppen idag ochen helt annan känsla i kroppen. Går nog tiden ut denna gång också, men vi är ju inne på slutmånad nu iaf! :D
  • marsen
    hondär skrev 2018-05-02 16:58:48 följande:

Blä igår fick jag nån släng av spysjuka... Hade så ont i magen så jag nästan ville gråta och sen spydde jag som en gris. Bara en gång som tur var. Men lyckades strecka nåt ligament i magen så hade ju så ont hela natten. Är piggare idag men trött...

Går in i 37+0 i morgon och det är då två veckor kvar till mitt snitt! Börjar kännas lite läskigt vissa dagar. Jag ska få en liten mini människa igen! De andra barnen börjar precis bli lite självgående så börjar vi om igen.. Kommer nog bli mysigt.

Har burit ner bebiskläderna till tvättstugan och tänkte tvätta upp dem idag eller i morgon så det är gjort. Kanske borde handla hem lite bra att ha saker med, typ bindor, amningsinlägg och blöjor..

Känner också att det ska bli lite läskigt med en bebis igen. Mina andra barn blir 5 och 6 så där hade man ju en "bebis" när man fick en till bebis. Nu är dom stora och självgående och kan till och med hjälpa till med bebis. Men så minns man hur snabbt tiden gått fram tills nu och blir medveten om att innan man ens hinner blinka så ska den nya bebisen snart börja skolan! ???? "stanna upp och njut"- rådet ska jag försöka följa den här gången ????

Får man fråga varför du ska snittas?
  • marsen
    Ninniisen skrev 2018-05-03 19:29:30 följande:

I lördags den 28/4 kikade vår lilla tjej ut på 4032 gram och 51 cm, så go och perfekt !

Stort grattis!! Det inger hopp till oss andra att vi också snart får träffa våra bebisar :)
  • marsen

*läser ikapp i tråden*

Vad roligt det är att det är ett helt annat tema på inläggen nu! Väntan är över och våra bebisar är på rätt sida magen! :D

Våran Lilly har hunnit bli två veckor och två dagar nu. Syskonen, och vi såklart, avgudar henne. Jag tror vi har fått en exemplarbebis! *peppar peppar ta i trä* Hon är så himla snäll!

Somnar mellan 00-01 och sover 4-5 timmar i sträck innan hon vaknar för mat och somnar sen om i typ tre timmar igen. Skriker typ aldrig förutom när det är dags för mat. Men vi hinner ofta se försignalerna för hunger innan hon når så långt till skriket. Sköter magen som hon ska så inget problem med magont. *peppar peppar igen*

Jag blir typ avis på er som "gnäller" på sprängfyllda bröst och övermätta bebisar. Jag har inte kunnat mätta något av mina barn med bara bröstet. Med första barnet fattade vi inte varför hon bara skrek och skrek och skrek, fram tills att en amningsvikt togs och de började titta på hennes tillväxtkurva på riktigt. Hon fick ju inte alls i sig den maten hon behövde! Så med andra barnet och det här så har jag varit inställd på att få ge tillägg, och mycket riktigt. Har aldrig kännt mjölken rinna till så som alla beskriver det.

Men jag ammar först och ger tillägg sen. Det är ju såå himla mysigt!!

Njuter för fullt i bebisbubblan här hemma och är så tacksam för denna lilla varelse <3

Svar på tråden Bf MAJ 2018 med syskon,stannar på FL