Inlägg från: LakritsMatte |Visa alla inlägg
  • LakritsMatte

Bf MAJ 2018 med syskon,stannar på FL

Jag börjar bli lite nervös inför förlossningen, blev igångsatt med första så vet knappt vad jag har att vänta mig... man har ju läst på men det är ju inte som att uppleva det på riktigt!

Någon mer än jag som har problem med foglossning? Har fått gå ner på halvtid på jobbet nu, jobbar tre veckor till. V 33+0 idag! Hade inga såna besvär förra gången så blev lite tagen på sängen hur ont det gör...

• LakritsMatte

Oj nu blev jag stressad haha, vi sätter i datumordning så blir det lite lättare att hitta!

Hoppfullhet BF 10/5

PandoraDiem BF 15/5

Hondär BF 23/5 (planerat snitt 17/5)

Lanza2017 BF 19/5

LakritsMatte BF 26/5

• LakritsMatte

Nu har jag jobbat mitt sista pass, fyra veckor kvar till BF... ska bli skönt att få vila lite! Känns som jag är typ sist ut, men jag hoppas slippa gå över allt för mycket iaf...

• LakritsMatte

Idag har jag fått en KÄNSLA i kroppen. Låg vaken länge runt kl 4-5 imorse och kände ganska smärtsamma sammandragningar, har sedan dess varit orolig i magen och mått illa hela dagen. När vi var och handlade var jag tvungen att sätta mig eftersom ländryggen molvärkte och bebisen tryckte så på livmodertappen att det strålade i hela underlivet. Foglossningen har ändrat karaktär och blivit mer intensiv även i vila. Har liksom en känsla av att det kanske närmar sig... v 36+1 bara men det skulle väl inte vara katastrof om något händer nu...

• LakritsMatte
    marsen skrev 2018-04-30 15:25:35 följande:

Jag har också en känsla idag. Lika som för dig. Var på affären med hela släkten typ. Var så himla mör i kroppen och TRÖTT! Ryggen gjorde ont. Var tvungen att sätta mig i bilen medans dom andra gjorde resten av ärendena. Och bebis tryckte neråt så det ilade i hela puppen! Trodde nästan hen var på väg ut ???? Nyss när jag var på toan lossnade en liten bit av slemmisen också. Men jag vågar inte hoppas något, mina andra förlossningar har startat i sån himla utsatt tid (39+2 och 39+5). Är i 36+4 idag. Men livmodertappen har gått från att ha varit 2-3 cm till nästintill utplånad på bara några dagar.

Oj! Ja det låter verkligen som det händer saker för dig! Här har jag inte märkt av nån slempropp, och tappen når jag inte själv så kan inte kolla. Ska till BM först den 11/5... tog just ett varmt bad och sammandragningarna har avtagit nu... så det är nog falsklarm här. Man vill ju inte direkt hoppas på för tidig förlossning men bebisen skulle väl må bra om den kom så här tidigt och man är ju så sjukt trött på att vara gravid nu. Samtidigt har jag massor kvar att göra innan vi är redo!! Vi sa just att vi nog ska packa förlossningsväska och sånt ganska omgående, så nu tvättar jag bebiskläder!
  • LakritsMatte
    Ninniisen skrev 2018-05-03 19:29:30 följande:

I lördags den 28/4 kikade vår lilla tjej ut på 4032 gram och 51 cm, så go och perfekt !

Åh grattis!!
  • LakritsMatte

Nu har vår lilla efterlängtade dotter också kommit, en dag före BF! Hon föddes för snart sex timmar sen i en rasande fart och var 52 cm och 3980 gram! Vi mår bra men är lite trötta.

• LakritsMatte
    hondär skrev 2018-05-26 09:55:52 följande:

Grattis! Det är så mysigt att äntligen få träffa de små grynen som sprattlat runt i oss så länge!

Någon mer som fått en bebis med hår?

Skojar du?

• LakritsMatte

När dom skulle sätta skalpelektroden misslyckades till och med första försöket för det tog bara i håret! :?D

• LakritsMatte

Förlåt i förväg för gnälligt inlägg. Är bara tvungen att skriva av mig... ligger här och bara gråter. Min fina flicka är en vecka gammal imorgon men jag bara lider. Har ju valt att inte amma pga problem med amningen förra gången och sedan i måndags har jag haft en förjävlig mjölkstas. Brösten är så otroligt svullna och hårda och ömmar och smärtar något olidligt. Har haft sport-bh på mig sedan förlossningen som är så trång att jag nästan får skavsår av den. Har spänningshuvudvärk för att bh-n drar i mina axlar. Brösten har blivit kantiga av att tryckas ihop konstant. Tar citodon för smärtan (vilket knappast hjälper) men nu är dom slut och jag lär inte få mer. Och det värsta är att jag tycker inte det blir bättre, är snarare värre idag än igår... kan inte bära och krama min stora son och kan inte vara hud mot hud med dottern. Jag vill bara få slippa ha ont :?( först foglossning i tre månader och nu detta. Känns som jag blir straffad för att jag inte ammar...

• LakritsMatte
    hondär skrev 2018-06-02 10:04:11 följande:

Usch vad jobbigt! Har du fått sånna tabletter för att stoppa mjölken? Om man vet med sig redan innan att man inte ska amma brukar man väl få tabletter för att stoppa mjölkproduktionen?.... Är ju inte bra att bara låta det vara för då kan du ju få stockning o feber...

Sen är de ju fördjävligt mycket hormoner i kroppen speciellt första veckan, att du känner dig ledsen o otillräcklig är inte konstigt alls, de gjorde iaf jag och gör än ibland men börjar lätta..

Jag ammar ju, men hade inte jag fått tömma mina bröst hade jag gråtit ihjäl mig.... Du måste ha jätteont.. Jag lider verkligen med dig... Och du straffas så klart inte för att du valt att inte amma, det är ju ditt val och att du mår bra är det viktigaste för bebisen!

Tyvärr har iallafall min region en relativt ny policy att man inte får tabletter för att stoppa mjölkproduktion (Dystinex heter dom) pga att man har sett ökade frekvenser av förlossningsdepressioner hos mammor som fått medicinen. Så det är bara att härda ut...

Ja, hormonerna är ju i svallning och jag förstår ju att det är lite baby blues jag känner av. Hoppas på bättring i nästa vecka, det är faktiskt redan något bättre men känner ändå att det rinner till då och då.

Tack för stöttning iaf, det värmer :)
  • LakritsMatte
    hondär skrev 2018-06-07 17:39:46 följande:

Hur går det för alla?

Vi har börjat med minifom nu, vilken gudagåva! Han skriker nästan ingenting!! Och han kan sova en stund själv i vagnen el vaggan, som en jävla välbehövligt mirakel!

Han blir tre veckor idag ???? tiden går fort!

Tyvärr är han fortfarande lite liten, eller de gör väl inte mig något så men han går inte upp i vikt så bra... Vägde 3320 g häromdagen och de va typ 100g upp på en vecka så BVC va inte helnöjda. Men jag hoppas att han lägger mer energi på att växa nu och inte Skrika! Han har iaf växt tre cm på längden :)

Skönt att det går bättre nu! Är ju såå jobbigt när de bara gråter :/

För oss går det bra, tösen blir två veckor imorgon! Hon sover mest hela tiden, växer som hon ska och äter som en häst! Enligt instruktionerna på förpackningen till ersättningen ska dom äta ca 600 ml på ett dygn men hon äter mer än 1000 ml! Jag fasar över vilka maratonamningar som hade krävts för att hålla henne mätt...

Men usch denna värme, och med den värmeutslagen... hon är prickig hela hon, värst på rumpan och i halsvecklen...

Mjölkstasen har lagt sig och inatt sov jag utan bh för första gången, såå skönt! Men jag har fortfarande lite baby blues, känner mig gråtmild och hängig men inte rent deppig tack och lov.

Är det någon kvar som fortfarande väntar på att förlossning ska sätta igång? Jag trodde ju jag skulle vara gravid fortfarande, hade siktat in mig på igångsättning på måndag, haha!
  • LakritsMatte
    hondär skrev 2018-06-15 10:14:11 följande:

Nu äter min bebis penicillin...

Märkte en dag att de runnit klet ut örat på han, funderade på vad de kunde vara, men tänkte att de kanske bara va nåt från att han legat i magen som kom ut, sen dagen efter va de klet igen.. Som att de runnit ut öronvax och torkat. Kändes väl sådär... Jag hade ett ärende in till stan så gick inom bvc och skulle fråga..

Då blev jag skickad till dagjouren o träffade en läkare, han i sin tur sa att han har öroninflammation men måste träffa en barnläkare. Närmaste barnläkare är 7 mil bort... Så då blev de barnakuten 7 mil bort, de i sin tur skickade oss akut till öra näsa hals och där fick vi träffa läkare som kikade i örat med kamera. Ho. Konstaterade öroninflammation och satte han på penicillin.

Hon sa att ibland händer de bara en gång, men ibland kommer de om och om igen, ett så kallat öronbarn. Så nu får jag väl vänta och se om jag de kommer fler gånger.

Är han mindre ledsen nu? Kanske var öronvärk som gjorde att han skrek så mycket för några dagar sen? Men usch vad jobbigt med öroninflammation redan :(
  • LakritsMatte

Vi har tack och lov ac hemma så det är inte så farligt, men storebror blir lite lappsjuk av att vi bara leker hemma. Men inte ens jag vill vara utomhus när det är så hett och kvavt, så han får finna sig... han har iallafall pool i trädgården så han kan plaska och busa av sig, och lillan får sova svalt inomhus.

• LakritsMatte
    hondär skrev 2018-07-19 22:23:52 följande:

Gud vad skönt med AC! Blåser kallluft med luftvärmepumpen men den täcker bara köket.... Sovrummet är hemskt. Vi pratade idag på att köpa en sån flyttbar AC att ha i vårt sovrum som självklar är husets varmaste rum.. Köper vi de tar lätt sommaren slut.... Men får nog bli en ändå för nu svettas vi snart ihjäl!

Vi har också ac via luftvärmepumpen men den kyler hela bottenvåningen, till ca 22-23 grader åtminstone. Och en flyttbar i sovrummet som du nämner, vi köpte den för fyra år sen när vi bodde i lägenhet med sovrumsfönstret i söderläge... det blir jätteskönt i sovrummet, typ 23 grader och sen räcker det med att ha öppna fönster på nätterna!
Svar på tråden Bf MAJ 2018 med syskon,stannar på FL