• typ89

Bf MAJ 2018 med syskon,stannar på FL

Ja. Plussade på digitalt idag så vågar försiktigt gå med i en grupp:) har en son som är 1,5 år gammal. Bf blir 8-9/5. Får se vad dom säger sen.

När har du bf?

• typ89

Jag har börjat må illa. Än så länge är det under kontroll. Kräktes mej genom hela förra graviditeten. Känner också att det drar nere i magen.

• typ89

Ni som mår illa. Vad äter ni? Känns som jag bara äter frukt yoghurt och dricker Proviva. Vill äta massa frukt grönt och nyttigt men det går typ inte. Massa saker som jag mår illa av bara av att titta eller tänka på det :/ har fått lergian comp men verkar inte hjälpa så mycket. Får bara massa hjärtklappning.

• typ89
    Snultan skrev 2017-10-31 07:41:07 följande:

Skönt att det blivit bättre.

Jag blir lite nojig när alla säger "det blir bättre efter vecka 12" men det inte blir det. Känns nästan sämre nu. De va en tid efter att jag börjat med tabletterna som de kändes bättre men sen blev jag dålig igen. Hade en veckas semester förra veckan men känner mig inte alls utvilad. Känner att jag inte får tid till att vila riktigt ordentligt. Oftast är sonen hemma, jag drar det tunga lastet, blir naturligt så när jag vabbar eftersom jag jobbar kväll eller jobbar hemma å då blir det lättare om jag gör det. Känner för en sjukskrivning, åka hem till familjen och bara vila upp mig en vecka eller två. Men samtidigt vill jag inte förlora pengar och har ganska mkt ansvar nu på jobbet året ut (ska ta emot 4 studenter en vecka på varje). Såklart är hälsan viktigast och jag vet att inte allt hänger på mig. Ska fundera lite på hur jag vill göra. På fredag ska jag ju till bm iafoch göra ultraljud. Så kan prata med henne samtidigt. Tack för att du svara <3

Brukar bara läsa i dem här maj tråden och skriva i en annan men är också gravid (12+5) . Ville bara säga att för mej har illamåendet inte heller lättat efter v 12. Alla tjatar men det lättar inte alltid då för alla helt enkelt. Men om inte lergian comp hjälper finns primperan att få och någon b-vitamin kan dom också skriva ut. Ville bara tipsa om att det finns mer hjälp att få. Och tänk på din hälsa först så att du orkar. Men förstår att det inte är kul att förlora massa pengar eller att man känner sig som en belastning men tänker att det är lång tid kvar av graviditeten som man ska orka med. Hoppas du mår bättre snart!
  • typ89

Jag brukar kika i tråden med skriver sällan. Jag har bf 11/5 med andra barnet. Storebror är 1 år och 9 månader snart. Kub såg bra ut så nu går man mest och väntar på rul känna det som:) eller ja mår fortfarande jätte illa och kräks massa. Har gått ner 9 kg och tycker det känns jobbigt. Dock har jag inte fått diagnosen hypersemis utan "graviditetskräkningar med ämnesomsättnings rubbning".

• typ89
    Lenen skrev 2017-11-09 11:04:45 följande:

Ja men man väntar ju alltid på nästa UL, det är ju så skönt att se bäbisen!

Usch vad du mår dåligt då.. Mådde du lika med din första? jag vet inte hur mycket jag gått ner, väger mig inte. Men kläderna sitter inte på så bra, iaf inte byxorna.

Jag har haft hyperemesis med alla barn, dock kunde jag jobba med min senaste, mådde inte lika illa o lyckades hantera det bättre. Men eftersom hon dog i v 28, troligtvis moderkakan som inte funkade så bra, så tänker jag att det kanske var därför jag mådde bättre. Eller så var det för att hon var tjej, de två andra killar och jag mådde piss, behövde bli inlagd med andra då jag blev så uttorkad.

Mår bättre än med killarna även denna gång, så jag tror det blir en tjej igen. Dock tröttare än med henne.

Är det din sköldkörtel som krånglar?

Va hemskt för er att hon dog. Hoppas du får göra många ultraljud så dom har extra koll den här gången.

Jag mådde lite bättre förra gången, då hade man bara sej själv att ta hand om. Nu kan man inte bara äta och ligga blixt stilla i flera timmar. Har bara gjort ett sköldkörtel prov och det visade att den gå på för mycket men ingen har sagt nåt om det. Ska fråga nästa vecka hos läkaren. Ingen frågar utan jag måste typ väga mej där varje gång. Tror att det är viktnedgången dom menar med ämnesomsättnings rubbningar. Men fick från fk att min sjukskrivning gått igenom nu ändå så det kanske inte spelade någon roll vad dom skriver.(Har ett fysiskt tungt arbete)
  • typ89
    Lenen skrev 2017-11-13 09:34:20 följande:

Ja det hoppas jag med! Som alla är man ju orolig, det är ju en del av att vara gravid, men så här orolig har jag aldrig varit. Så jag hoppas jag får göra ultraljud nu i veckan när jag ska till min BM.

Tidigt Ultraljud borde ju alla få göra, datera ungefär så de gör RUL i rätt tid.

Ja har man överproduktion av sköldkörteln så brukar man gå ner i vikt men det påverkas ju såklart av dina kräkningar också. Fråga läkaren, en del får sina första besvär av sköldkörteln vid graviditet.

Skönt att din sjukskrivning blivit godkänd, min med. Väldigt skönt att kunna slappna av med det. Vad jobbar du med?

Jag orkar barnen mycket bättre när jag fått vila hela dagen. Det gör sån skillnad. Sen är jag rätt färdig när mannen kommer hem men då kan jag ju vila igen.

Jag ser fram emot när det inte är lika känsligt med illamåendet längre, några veckor kvar. Så trött på att behöva tänka på det hela tiden.

Tycker också alla borde få göra tidigt ultraljud. Tänk så många som går med oro eller ma i onödan.

Såg att du är distriktssköterska, det låter som ett kul jobb! Jag är uska och jobbar i hemtjänsten. Det är härligt att jobba med människor. Jag hann inte komma tillbaka nu innan jag blev sjukskriven, känns så dumt men skulle verkligen inte klara att arbeta med kroppen än iallafall. Håller tummarna för att det inte håller i sig hela graviditeten.

Ja att vila på dagen är ju det som gör att man orkar, jag har ändå bara ett barn att ta hand om men min man reser i jobbeså vi är själva en hel del på kvällarna med.
  • typ89

Var hos läkaren igår igen. Nu hade jag gått ner 10 kg. Ifrågasatte hur det kan vara farligt att banta men inte farligt att gå ner massor pga kräkningar. Det verkade få dom att reagera lite iallafall. Ska åka till sjukhuset var tredje dag och få dropp nu samt att dom skrev ut zofran med. Ska hämta den idag, hoppas verkligen att det hjälper...försöker vara positiv jämnt men igår på sjukhuset kunde jag inte låta bli att svacka ner lite, tänk om det ska vara såhär tills jag ska föda...vet att man inte får tänka så. Man måste ta en dag i taget. När somhelst kan allt bli bra igen.

• typ89

Imorgon går jag in i v 17. Fick veta i onsdags att jag har gbs. Har fått sammandragningar sen förra veckan. Får penicillin nu. Men är bara orolig och stressad hela tiden, vill verkligen inte få missfall nu när jag kämpat med kräkningarna så länge. Ska till sjukhuset imorgon för dropp igen men dom sa att drar förlossningen igång så kan dom inte göra så mycket. Önskar man kunde spola fram några månader bara...

• typ89

Tack för pepp en alla! Verkar som att penicillin hjälper för har inte lika mycket sammandragningar. Är nog väldigt känslig just nu. Rädd för allt jag inte kan påverka. Ska till läkaren på torsdag så ska be henne titta så tappen inte är påverkad om hon kan. Min första föddes 35+4. En vecka innan började jag läcka men det slutade. Fast jag tror att jag gick och läckte tidigare med men förstod inte det själv och blev avfärdad när jag ringde förlossningen då. Den här gången kommer jag stå på mej mycket mer.

• typ89

Vilka härliga kub bilder! Känns på nåt vis som att tiden går både fort och långsamt samtidigt.

Kan inte förstå att dom är kinkiga med att skriva ut lergian comp. Herregud jag äter ju typ en halv burk med diverse piller varje dag. Det är ju viktigt att man kan få i sig vätska och näring som gravid. Provar just att bara gå på dopp en gång i veckan. Efter 3 dagar känns det onekligen attman hinner dippa mer men skulle vara skönt om det räcker.

• typ89
    hondär skrev 2017-12-03 14:38:01 följande:

Verkar som det kör väldigt olika i landstingen. Jag har haft comp alla mina graviditeter vad jag kan minnas och de måste ju vart en läkare som föreslog dem till en början. Jag funkar helt enkelt inte utan dem, jag spyr inte men jag mår så fruktansvärt Jävla Illa och är så grisigt trött.

Ja man verkar få väldigt olika vård och hjälp beroende på vart man bor, dom borde ha någon riktlinje så alla gör lika. Jag har comp, primperan, ondasetron, och b vitamin och nu skulle jag börja få b12 sprutor med tror jag det va. Allt är sånt som läkarna väljer och bestämmer, dom måste veta bäst vad man behöver för att klara sig tänker jag.
  • typ89

Skakar lite liv i tråden. Hoppas att det går bra för er alla! Idag fick vi se en sprallig fin liten kille på rul. Bf fortfarande 11 maj. Kändes som en stor lättnad att han växer som han ska:)

• typ89
    Ninniisen skrev 2017-12-14 19:03:50 följande:

Hej alla!

I tisdags var vi på rul och allt såg fint ut, en exemplarisk bebis därinne. Vi väntar en liten tjej, precis som vi trodde. BF blev flyttat från 11-16 maj vilket var väldigt märkligt men nåja. Det kommer som det ser ut att bli igångsättning tidigare så hoppas på slutet av april.

Vad skönt att allt var bra. Grattis till tjejen! Här sa dom att dom inte flyttar bf vid rul utan går på mätningen från kub. Dom verkar ha olika rutiner lite överallt.
  • typ89
    LakritsMatte skrev 2017-12-14 21:44:51 följande:

Samma i mitt län. Tror det är för att det blir osäkrare att fastställa datum baserat på fostrets storlek ju längre fram i graviditeten man är. I första trimestern växer alla foster ungefär lika fort, men alla bebisar är ju inte lika stora när de föds så nånstans däremellan måste ju vissa växa långsammare än andra!

Kul i allafall med er som varit på RUL! Själv får jag vänta till 2/1!

Ja så kan det ju vara. Tur det var orolig för att bli tillbakaflyttad man vet ju när man plussade liksom så det blir orimligt att bli flyttad mer.

Tråkigt att få vänta till efter jul iallafall om andra ser och frågar. Men ändå roligt att ha det framför sig. Hoppas det ser fint ut.
  • typ89

Skriver sällan men vill inte vara tråkig och låta negativ. Tyvärr fortsätter jag kräkas massor och har svårt att äta. Ser att ni andra går upp men jag har hittills gått ner 12 kg. Går och får dropp var tredje dag igen. Mår illa dygnet runt, på nätterna är det jobbigast när alla sover. Men trots detta är jag oerhört tacksam för varje dag som går framåt. Känner lilla pojken sparka varje dag och har tul i v 28 att se fram emot. Dom har kollat min tapp pga sammandragningarna och den är inte påverkad än iallafall. Känns som jag blir väl omhändertagen med regelbundna kontroller så vågar verkligen tro att det ska gå bra. Längtar så efter lillebror :)

• typ89

Skönt att jag inte är så jobbig då. Känna som att folk runt om frågar ofta hur det är men bara vill ha svaret att allt är bra. Men det är ju verkligen inte det och jag vill inte ljuga heller men tycker man kan låta bli att fråga bara om man inte vill ha svaret. Jag går och får dropp var tredje dag, äter massa medicin och det syns att jag magrar så hur kan man ens förvänta sig det svaret. När jag inte gravid då ska jag säga att allt är bra varje dag!;)

• typ89

Är i v 31 nu (30+2) och mår lite bättre. Ta i trä men sen jag fick magsjuka för någon vecka sedan kräks jag inte alls lika mycket och jag är både törstig och hungrig:) äter hur mycket som helst känns det som och har gått upp nåt kg, ligger nog bara på -10 kg nu.Bebisen var liten på tul men ska på nytt tul på torsdag så hoppas att han vuxit lite nu när jag oxå växer. Vi har beställt vagnen nu med. Känns så overkligt att vi snart har en bebis igen. Har varit så fokuserad på att bara ta mej genom dag för dag.

• typ89
    hondär skrev 2018-03-06 15:55:24 följande:

Skönt att du mår lite bättre! Du kanske bara har en liten bebis, behöver ju inte bero på att du gått ner i vikt. Mitt mellan barn låg på ?11% i v. 35, ca inom normal. Vet du hur procent på tillväxten?

Jag har fått en unge på 4.0 kg, en på 2.9 kg och en på 3.5 kg. Alla barn är olika :)

Jag har oxå beställt vagn, vad ska ni köpa?

Han va nästan 23% mindre än snitt. Ska på nytt tul imorgon så då får vi se om han har tagit ikapp lite av det. Men fick gå direkt och göra ctg efteråt och det visade inte att han skulle må dåligt så det är säkert ingen fara. Ja dom kan bli väldigt olika:)

Det blev en bugaboo donkey2. Väldigt dyr men eftersom stora killen kommer vara 2 år och 3 månader så måste vi ändå ha syskonvagn men vill ändå ha möjlighet till enkelvagn så då fanns bara den att välja på om vi inte ska ha hallen full av vagnar.

Vad blev det för vagn för er?
  • typ89

Har inte skrivit nåt i tråden på jätte länge. Blev så osocial när allt blev jobbigt. Men efter massa falsklarm bestämde sig lillebror gör att komma ut igår. Som en raket på en timme! 48 Cm lång och vägde 3130 så tillslut blev han ganska stor:)

Hoppas att allt går bra för er andra!:)

Svar på tråden Bf MAJ 2018 med syskon,stannar på FL