• Anonym (Ts)

Alkoholism

Min mamma träffade en ny man för några år sedan, förstod inte först vad det var för fel på honom men han var/är väldigt, väldigt konstig. insåg när jag var äldre att han är alkoholist, också eftersom jag hitta en tidningssida som var utriven när jag letade efter en grej i min mammas rum. Och det handlar om att han har kört bil när han varit full och allt möjligt (han har ett viktigt jobb). Han blir otroligt konstig när han dricker, han beter sig illa och pratar väldigt konstigt, jag menar hur han låter och vad han pratar om+att han ibland skriker/gapar, om han pratar med nån. Han gömmer också alkohol, hittat det i hans barn (som inte bor här) legolåda(!) och i typ tvättkorgen etc... Ibland lagar han mat och det blir totalt svart men han ser inget problem i att vi ska äta det.

Min mamma försöker prata med honom men han vill verkligen inte inse sitt problem, det är som han verkligen inte kan förstå och han blir otroligt arg. mamma blir verkligen ledsen så hon visar ju tydligt och har hotat med att "då flyttar jag" många gånger, men det är ju tomma hot antar jag eftersom det har varit väldigt länge. när dom bråkar om det brukar han göra sig till offer väldigt mycket, typ ta upp problem han har eller hans barn, att dom mår dåligt och att han är värdelös, att han kommer ta livet av sig etc. Jag vet inte om han menar det han säger, han är ju full då. Dagen efter en sån händelse låtsas dom som ingenting även om mamma kan vara lite irriterad ett tag. Jag tycker väldigt synd om henne, jag tycker hon förtjänar så mycket bättre än honom.

Jag undrar om någon som har erfarenhet och har tips om vad jag ska göra?

• Svar på tråden Alkoholism
  • AndreaBD

Det finns inget du kan göra. Att sluta dricka är hans ansvar och situationen är din mammas ansvar. Dvs. din mamma bör fundera på om hon vill fortsätta leva med honom. Egentligen är det ju ingen bra miljö för dig. Är du vuxen eller du fortfarande under 18?

Folk som har varit alkoholister ett tag kan vara ganska konstiga, alkohol skadar ju hjärnan i längden. Det kan bli bättre om han slutar, men det kan också finnas permanenta skador redan. För dig vore det bästa att inte vara i den miljön. Om han vore din pappa, kunde man tycka att det kan finnas något positivt i kontakten med honom, men en styvfar som dricker är inte något du behöver.

Ett tips: Det finns ju grupper som jobbar med att sluta dricka. Anonyma alkoholister t.ex. Om du verkligen vill veta vad man kan förvänta sig , hur situationen kan tänkas utvecklas - gå till nåt möte i närheten av dig och fråga dem. Jag känner någon som fick mycket stöd där. De som har slutat brukar vara ganska hjälpsamma.

• Anonym (Lynna)

Det enda du kan göra är att ta avstånd och visa att du inte accepterar hans beteende. Kanske vågar din mamma lämna honom om du ber henne välja mellan er? Din mamma är just nu medberoende vilket gör det mycket komplicerat för henne. Du känner din mamma bäst men kanske kan du börja med att söka upp en lockal förening för anonyma anhöriga som du sedan kan bjuda med din mamma till. Är själv anhörig och för mig så har anhörighetsträffarna varit till stor hjälp! Lycka tilö

• Anonym (Ts)

Jag tar så mycket avstånd jag kan från honom, jag tycker synd om min mamma och det är ju svårt för henne att göra något som ni skriver, han måste inse sitt problem men han verkar inte förstå det som min mamma förklarar, att hon blir ledsen etc. Hon kan förklara det för honom i timmar, ibland, han går ju inte att prata med då egentligen men hon gör det ändå. 

Ok det kanske stämmer att han kan ha skador, jag tycker alltid han är konstig och har aldrig tyckt om honom, han har tagit ett avstånd från oss också känns det som samtidigt så tycker jag synd om honom också, han har många barn och ingen vill träffa honom. Men min mamma tycker om honom när han inte är full och jag har svårt att tro att hon kommer lämna honom även om hon tycker den delen av honom är väldigt, väldigt jobbigt. Jag är under 18 år men van vid situationen, jag tycker som sagt bara synd om min mamma som måste stå ut med honom även om hon som sagt tycker om honom också.

• Anonym (.)

Dessvärre finns det inte så mycket att göra åt det, människor med alkoholist som förnekar det är hopplösa. 

• Anonym (Lynna)

Är du under 18 år så kan du kontakta socialtjänsten, du kan berätta vem du är eller vara anonym. De kommer därefter se till dina hemförhållanden och förhoppningsvis upptäcka missbruket. Då kan de erbjuda familjen hjälp tex vård eller liknande. Rekommenderar dig starkt till att kontakta socialen. Stort lycka till!

• AndreaBD
    Anonym (Ts) skrev 2017-08-30 21:10:47 följande:

Jag tar så mycket avstånd jag kan från honom, jag tycker synd om min mamma och det är ju svårt för henne att göra något som ni skriver, han måste inse sitt problem men han verkar inte förstå det som min mamma förklarar, att hon blir ledsen etc. Hon kan förklara det för honom i timmar, ibland, han går ju inte att prata med då egentligen men hon gör det ändå. 

Ok det kanske stämmer att han kan ha skador, jag tycker alltid han är konstig och har aldrig tyckt om honom, han har tagit ett avstånd från oss också känns det som samtidigt så tycker jag synd om honom också, han har många barn och ingen vill träffa honom. Men min mamma tycker om honom när han inte är full och jag har svårt att tro att hon kommer lämna honom även om hon tycker den delen av honom är väldigt, väldigt jobbigt. Jag är under 18 år men van vid situationen, jag tycker som sagt bara synd om min mamma som måste stå ut med honom även om hon som sagt tycker om honom också.

Okej. Jag förstår att du tycker synd om din mamma, men egentligen borde hon lämna honom. Det är det som hon verkligen borde göra för att ta ansvar i den här situationen. Jag känner till såna lägen, min ex-man dricker också och jag har stöttat mina barn i det läget. Men han drack inte än när vi var ihop. Men jag har sett hur mina barn har tyckt synd om sin pappa, velat hjälpa honom och har mått dåligt över det.

Det är därför jag vill säga till dig att det finns risk att du tar på dig för mycket ansvar för situationen och mår dåligt av det sedan. Det är INTE ditt ansvar, så du behöver inte ha dåligt samvete om din mamma skulle må dåligt. Du  behöver inte känna att du borde hjälpa henne. Det är hon som är vuxen och hon reder tyvärr inte ut situationen. Dvs. hon borde lämna honom. Man kan inte ha en bra relation med en missbrukare. Att du är "van" - där märker du att du redan tar för mycket ansvar. Du tycker du kan stå ut med det, eftersom du är van. Men du ska egentligen inte behöva göra det.

Om du vill göra nåt så att din mamma kanske tänker till - säg till henne att det inte kan fungera, att hon slösar bort sitt liv med honom, att hon kan få det bättre utan honom. Det är inte säkert att det hjälper, men...  Och du kanske kan få stöd av socialtjänsten, ibland har de t.o.m. grupper med ungdomar som är i liknande situationer. Kolla vad som finns i din kommun. Även anonyma alkoholister har grupper för partner och för barn. Kanske kan du få din mamma att prata med andra i samma situation?
  • Anonym (soc)

kontakta socialtjänsten......

Svar på tråden Alkoholism