En fråga till cyklister. Varför plingar iprincip ingen cyklist när ni kommer bakifrån?
Det är viktig som cyklist att visa hänsyn, särskilt i förhållande till barn. Jag som kör mycket - och fort! - håller alltid god uppsikt och är beredd att bromsa när jag möter/passerar någon i trafiken.
Jag upplever dock bara problem när folk går på vänster sida på gång- och cykelbanor (det finns ingen regel som säger att gående skall hålla till vänster på gemensam gång- och cykelbana, jfr 7 kap. 1 § trafikförordningen motsatsvis; "Gående som använder vägrenen eller körbanan skall om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen". En GC är varken vägren eller körbana).
Det som kan ske när jag möter en fotgängare som går på vänster sida är att fotgängaren blir osäker när denne möter mig och tar ibland ett steg åt höger, dvs. rakt ut i banan och riskerar påkörning av någon som kommer bakifrån. Den som håller till höger märker nog oftast inte av mig förrän jag redan har passerat och fortsatt i 10+ meter. Men vill man gå till vänster på gemensam GC säger jag inget om detta i och för sig.
Plinga gör jag när jag märker att annan cyklist cyklar på vänster sida när jag ska köra om eller t.ex. när någon är på väg att gå ut rakt framför mig (och då naturligtvis inte på övergångsställe). I alla andra fall anpassar jag mig (och ser till att ha bra bromsar).