Inlägg från: Stårschan |Visa alla inlägg
  • Stårschan

En fråga till cyklister. Varför plingar iprincip ingen cyklist när ni kommer bakifrån?

Jag reagerade faktiskt när jag var i Visby i somras. Där var cyklisterna jätteduktiga på att plinga. Sen om de var ortsbor eller turister vet jag ju inte, men plingandet funkade i alla fall fint.

Själv resonerar jag ofta som någon gjorde här ovanför, att jag inte vill skrämma folk, utan räknar med att de håller sin kurs någorlunda rak. De flesta har ju dessutom hörlurar och skulle inte höra mig. Jag plingar först om hela gång/cykelbanan är upptagen av flera personer som går i klunga, men det händer i stort sett aldrig där jag cyklar.

• Stårschan
    Anonym (K) skrev 2017-08-31 20:43:34 följande:
    Sedan när går folk på vägen där bilarna kör? 

Naturligtvis ska de som kommer bakom någon annan visa hänsyn. Just för att man är bakom och ska cykla om.  Det handlar om att visa hänsyn, inte att fotgängare är osäkra.
    Sedan den dagen den första bilen togs i bruk, naturligtvis. Tror du på fullt allvar att det finns cykelvägar eller trottoarer överallt där det bor människor?
Svar på tråden En fråga till cyklister. Varför plingar iprincip ingen cyklist när ni kommer bakifrån?