• Niinoo

Erfarenhet av Fertilitetplus?

Virja skrev 2018-08-07 08:30:09 följande:

Hej HL! Jag har precis bokat tid där. Hur har det gått för dig?

Hej!
    Finns det kvar? Jag var där i Juni och fick behandling men i Juli på min senaste behandling fick jag veta att de privata barnmorskorna gått i konkurs, men Marie var kvar där iaf, nu får jag inte tag i henne. När ska du dit?
  • Niinoo
    Virpan skrev 2018-08-22 17:57:55 följande:

Marie är kvar där ett tag till iaf. Eventuellt måste hon flytta, men jag vet inte när i så fall.

Tack! Fick tag i henne, ska dit på fredag för dropp. Kan fråga henne då om flytt.
  • Niinoo
    Virja skrev 2018-08-23 18:31:00 följande:

Hej! Så bra att du fick svar. Ja, hon kommer att vara kvar som sagt. Jag blev väldigt glad över att komma dit och - äntligen - prata med någon som fattar vad jag upplever i kroppen vid missfallen. Det känns som att det är en väldigt stor tröst och hjälp vare sig vi lyckas få barn eller ej.

Efter 4års försök med 2 missfall bakom så har jag plussat. Intralipiddropp, kortison, Lutinus och trombyl gjorde susen. Nu hoppas jag få behålla denna graviditet. Jag trodde inte det skulle funka. Om det inte vore för detta forum så hade jag nog inte sökt den hjälpen.
  • Niinoo
    Virja skrev 2018-08-24 09:57:43 följande:

Woooooow!!!!!!  Det är ju alldeles magiskt! Jag håller verkligen alla tummar för att det ska gå vägen för er. En fråga, använde du dig bara av stödet från Marie eller även Grekland/Danmark/annat...? :)

Tack! Hoppas verkligen det ska gå vägen. Har bara haft Marie. Hon kollade mitt immunförsvar som var väldigt aktivt.
  • Niinoo
    Virja skrev 2018-08-24 15:12:30 följande:

Då har jag en till fråga. Var lymfocytvärdet högt eller lågt ;) Självfallet förväntar jag mig inga svar, men försöker förstå min egen situation bättre. 

Förlåt, har inte vetat hur jag hittade tillbaka till frågan, hade inte mina svar framför mig då. Första blodprovet var ett immuntest för att kolla Nk-cellerna, jag låg på 19% normalvärdet är 4-17 %. Efter det har jag tagit blodprov via werlabs för att kolla b-celler som visar immunförsvarets vita blodkroppar, där låg jag inom normalvärdet. Vilket är bra och att jag svara bra på mediciner men ska om 10 ggr till kolla igen, det är väl så jag kommer att fortsätta, om de vita blodkropparna ökar och jag känner mig sjuk/feber så är det dags för intralipiddropp. Mitt värde på b-lymfocyter är 1,8 10(9)/L , normalvärde är 1,1-3,5 10(9)/L
  • Niinoo
    Sommar15 skrev 2018-09-08 20:13:10 följande:

Hej! Jag ska också troligtvis påbörja behandling där. Ska lämna blodprover nästa vecka och sen tillbaka för att göra en plan. Har flertalet missfall men har lyckats få ett barn, men sedan ännu fler missfall efter det varav det senaste var ett utomkvedshavandeskap. Följs gärna åt med er! Har bara en äggledare kvar pga senaste missfallsoperationen så ev kan IVF också bli aktuellt. Har ni gjort några andra utredningar innan detta?

Lycka till! Detta är den enda utredningen jag gjort. Har en väninna som gjort ivf men där kollade man inte hennes immunförsvar, hon har å andra sidan inte haft några missfall tidigare. Men ville gå denna väg först med tanke på missfallen och ville inte betala för en ivf som var dömd att misslyckas med ett aktivt immunförsvar.
  • Niinoo
    Sommar15 skrev 2018-09-13 21:03:39 följande:

Tack!

Jag tänkte typ ?vanlig? missfallsutredning som en del gör, där de oftast inte hittar nåt fel.

Hur går det för dig nu? Hur ofta går du på koll?

Ja men det gjorde vi på sjukhuset, man hittade inga fel...såklart.

Jag ska ta blodprov om ca en vecka för att kolla immunförsvaret, det är allt än så länge, fortsätter med mediciner under tiden. Lutinus slutar jag med om nån dag. Väntar på att veckorna ska gå så jag ska känna mig lite tryggare. 2 veckor till vecka 12.
  • Niinoo
    Sommar15 skrev 2018-09-14 07:50:51 följande:

Håller tummarna! Du gör inga extra ultraljud?

Jag väntar på nästa äl/mens o cykeln efter det ska vk sätta igång... evigheter tills dess känns det som!

Tack! Jo har gjort ett förra veckan pga oro för missfall, allt såg fint ut. Barnmorskan sa att vi kommer vara flexibla med träffar och UL gällande mig med tanke på min historik, känns jätteskönt.

Visst är det så, en evighet för oss som kämpar. Önskar all lycka till dig!
  • Niinoo
    Virja skrev 2018-09-14 11:14:21 följande:

Oj! Jag har helt missat aktiviteten här. Länge sen inloggad. Wow, Niinoo, jag håller verkligen alla två tummar för er. Det är härligt att höra att det går så fint så långt. Hur fick du kontakten till Werlabs? Är det Marie som administrerar det? Jag är inriktad på att prova och se var vi landar. Precis som du också skrev så känns IVF totalt bortkastat när kroppen bara stöter ifrån allting. Jag har trots det gjort en (misslyckad) sådan behandling. 

Sommar15: Jag har gjort en ordentligt missfallsutredning och fertilitetsutredning inför det enda IVF-försök jag fick via landstinget då jag fyllde 40 i samma veva. Det senare kändes dock helt bortkastad eftersom jag varit gravid x flera innan dess och alltid med missfall som resultat. Fertilitetsutredningen har visat att jag har strålande värden för min ålder och att det inte borde vara något som helst problem för oss att bli gravida. Det hjälper mig ju uppenbarligen inte alls att veta, ffa när ingen intresserar sig för immunsystemets reaktivitet som jag påtalar flera gånger och undrat kring. Jag har historik av en tidigare högmalign cancer som omfattade mina B-celler och symptomen vid debut av den är inte olik reaktionerna i kroppen när jag blir gravid. Influensasymptom och hög aktivitet i immunförsvaret. Läkarna lyssnar fortfarande inte på frågor kring kopplingar gällande detta. Jag känner mig mest tjatig ärligt talat. Jag blev gravid i nära koppling till cancerbehandlingarna och behövde därför göra en oönskad abort, men en teori som finns är att det snarast var de hårda cortisonbehandlingarna under cytostatikakurerna som gav bärande graviditet snarare än min ålder. Men, bara hypotes och jag förstår att inte alla tror på det. Jag skulle dock gärna vara forskningsobjekt för alla studier möjliga om det skulle funka för mig att klara av att behålla en graviditet tack vare den typ av behandling som Marie jobbar med. :)

Jag bekostade werlabs själv för uppföljning, kostade 295kr. Såg fint ut sist så behöver inte intralipiddropp ännu.
  • Niinoo

Är så trött på läkare som inte lyssnar och tar en på allvar. Vore Vi män så hade vi fått hjälp för länge sen. Så tråkigt Virja.

• Niinoo
    Anonym (Anna) skrev 2018-09-17 13:41:43 följande:

En fråga till er som går hos fertilitetplus idag. Jag var där för ett år sedan ungefär men eftersom jag precis hade haft ett missfall så kände jag att kroppen behövde vila innan ett nytt försök. Jag tog därför inget blodprov utan skulle återkomma när det var dags igen. Vad händer efter att man gör proverna? Börjar man behandla med något  innan man blir gravid? Eller är det efter konstaterad graviditet? Är det Mari  man går till varje gång eller remitterar hon vidare? 

I mitt fall visade blodprovet att jag hade höga halter NK-celler, så behandlade med intralipiddropp och sedan kortison och trombyl och blev gravid. När jag var gravid fick jag en tid till Rika Hammarström gynekolog för att även få fragmin utskrivet. Marie fixade tiden där, hon samarbetar även med en dr steen, han kollade mina ägg tidigare för att se om jag hade ägglossning på g. Just nu när jag blivit gravid har jag inte behövt intralipiddropp, kollar blodet via prov på werlabs ca var 10:e dag, för att ha koll på immunimmunförsvaret.
  • Niinoo
    Virja skrev 2018-09-19 08:15:02 följande:

Vilka prover har ni gjort där undantaget ett blodprov för att mäta bla B-lymofcyter. Togs flera blodprover och i så fall vilka..?

Det första provet var ett immuntest som mätte nk-cellerna. Sedan har hon kollat b-lymfocyter via prov som jag beställt via werlabs. Har inte tagit några andra prov. Sköldkörteln hade jag iofs redan kollat upp innan jag kom till Marie, hon ville att jag skulle äta levaxin men fick det aldrig utskrivet av den läkare som hon samarbetar med.
  • Niinoo

[quote=79350123][quote-nick]Anonym (fertilitetplus) skrev 2019-01-10 10:53:17 följande:[/quote-nick]

Hej tjejer

Ni som fått kortison vilken dosering har ni fått? när började ni med kortisonet och när är tanken att man ska sluta? 

Började med det för att bli gravid, tog 15 mg då. Tog 10mg som gravid, minns inte när jag minskade till 10. Slutade i v.24.

• Niinoo
    Anonym (fertilitetplus) skrev 2019-01-10 10:53:17 följande:

Hej tjejer

Ni som fått kortison vilken dosering har ni fått? när började ni med kortisonet och när är tanken att man ska sluta? 

Har skrivit ett svar men såg så konstigt ut....
  • Niinoo
    Virja skrev 2019-02-15 14:09:20 följande:

Den kortfattade summeringen av erfarenheten där är att jag inte upplever verksamheten som seriös, men hoppas såklart att ni som investerat pengar i behandlingarna fått en annan uppfattning. 

För mig har behandlingen fungerat. Är i vecka 34 nu. Men har förstått att immunförsvaret kan vara väldigt komplicerat, olika problematik. Kanske hade jag en lättsam variant som var enkel att medicinera. Känner mig tursam iaf.
Svar på tråden Erfarenhet av Fertilitetplus?