Inlägg från: Lillatjejen1992 |Visa alla inlägg
  • Lillatjejen1992

vi som ska påbörja en utredning för ofrivillig barnlöshet

Hoppas på första skrev 2017-09-13 11:11:41 följande:

Hej. Vi har ju en tid bokad den 20/9. Jag och sambon bestämde oss för att köra med Ägglossningstest denna månaden också för att veta 100% på besöket hur det såg ut denna månaden. Jag har en cykel på 32 dagar. Missade att köpa test så började testa på dag 13. Ingen höjning alls sen dess.. fattar inte. Varje månad i ett år har jag haft Ägglossning regelbundet utan avvikelser. Tror ni jag missade ägglossningen denna månaden för att jag testade försent? Har idag på dag 24 mensvärk.. brukar få det nån dag innan mens. Att tillägga har jag gått ner 11 kilo på ca 1,5 månad. Kontrollerat med träning och måltidsersättningar. Tror ni det påverkar min cykel så att Ägglossning uteblir? Helt orolig här och blir orolig att de inte ska hjälpa mig på besöket för att jag är i en viktminskningsfas... här hår man ner i vikt för att åka chanserna men så blir det motsatt effekt. Eller är jag kanske gravid utan att veta.. förvirrande..

Man har ca 10 ägglossningar per år så det är normalt att inte ha ägglossning någon månad ibland.
    Kämpat för plusset sedan juli-16. Påbörjar utredning sept-17.
  • Lillatjejen1992

Imorgon har vi första utredningsmötet. Vi har varit väldigt slutna och inte berättat för folk om detta, inte ens våra närmsta. Vad säger man till sin familj? Hur säger man det?

I min familj pratar man nämligen inte om saker som att må dåligt, vad man går igenom etc. Men jag vill ändå att våra närmsta ska veta. Kan ni hjälpa mig?

• Lillatjejen1992

Första mötet avklarat. Har pco-äggstockar och en polyp.. Väldigt konstigt att tidigare gyn inte sett detta med pco då det är väldigt tydligt ..

• Lillatjejen1992
    HannaPanna92 skrev 2017-09-14 09:53:32 följande:

Så jävla surt!! :( Nu har du fått på svart & vitt vad problemet är. Håller tummarna att ni kan få den hjälpen som krävs nu för att kunna få barn. Kram!

Vad innebär pco-äggstockar förresten?

Polypen var så liten så den var nog inget problem. Pco äggstockar innebär många små äggblåsor (jag har på båda äggstockarna). Många små men som inte mognar och släpper :( Därav oregelbunden mens och säkert flertalet uteblivna ägglossningar.
  • Lillatjejen1992
    HannaPanna92 skrev 2017-09-14 17:26:37 följande:

Första mötet på utredningen idag och jag blev väldigt besviken.. Vi fick reda på hur en utredning går till och sen fick vi veta att nästa möte sker om 8-10 veckor......... Det enda som kommer ske under dessa veckor är ett blodprov för mig och spermaprov för min sambo. Vul kommer ske efter dessa veckorna och även då KANSKE en spolning. Det räckte tydligen inte med att vi försökt 17 månader utan resultat, väntat i 18 veckor att få komma till första mötet utan nu ska vi vänta ytterligare 10 veckor..... Och det är bara början..... Det är så jävla orättvist.

Men va sjukt att det är så olika! Jag gjorde vul idag och blodprov, sambon fick remiss till spermaprov och vi bokade in besök om 4veckor för analys på hans prov och blodproven.

Skickar styrkekramar till dig <3
  • Lillatjejen1992
    Bellsss skrev 2017-09-14 18:19:11 följande:

Vill bidra med lite solsken här. Vi försökte inte få barn och det låg inte i planerna på minst 4-5år framåt (är 24). Men så blev vi det ändå av en slump, har kört med avbrutet sex i 9år och aldrig blivit gravid men nu helt plötsligt var jag det. Vi velade länge men valde att behålla. Nu efter lite prover som vi gjort (min syster har en sjukdom som gör att de håller extra koll på mig) så har det kommit fram att jag har extremt svårt att bli gravid. Typ minimal på naturlig väg. Trots minimala odds går det alltså ibland på naturlig väg <3

Idag är jag i v.21 och vi väntar en frisk liten pojke.

Håller tummarna för er alla!!

Grattis till graviditeten.

Viktigt att komma ihåg är att folket i denna grupp försöker bli gravida och har nästintill schemalagda fullbordade samlag minst 3ggr i veckan och blir ändå inte gravida. Vi som har det så ser dessvärre sällan en historia som din som något upplyftande då ni som du beskriver haft avbrutna samlag där syftet inte var att bli gravid. Vi i denna grupp har hållt på med schemasex, vitaminer osv men lyckas inte ändå och nu måste ta hjälp av vården i form av utredningar.
  • Lillatjejen1992

Återbesök igår för att kolla den eventuella polypen som visade sig inte vara en polyp. Fanns ingenting.

Äggstockarna visade 10 follikar i högra och 12 i vänstra (många ägg som alltså inte lyckas mogna).

I okbober ska vi tillbaka för provsvar och får ingen behandling innan dess.

• Lillatjejen1992
    HannaPanna92 skrev 2017-09-19 08:02:28 följande:

Samma som mig då, jag måste vänta till början på december innan vi får fortsatt hjälp... Barnmorskan tyckte att bollen låg i våra händer nu och att vi skulle fortsätta försöka fram tills dess. Som om vi inte försökt tillräckligt länge.

Helt sjukt att ni ska vänta så länge! Jag hade sökt hos annan klinik trots lång resväg. Man befinner sig redan i en livskris och behöver inte dessa väntetider då! Kram till er!

Det var någon som frågade i ett av mina tidigare inlägg ang pco där om jag inte fått något utskrivet för ägglossningen , så menade inte att vi behöver vänta så himla länge men att vi inte får behandling förns spermaprovsresultaten kommit (tar 3v).
    Försökt plussa sedan juli-16. Påbörjat utredning sept-17 då PCO konstaterades.
  • Lillatjejen1992
    MaTik skrev 2017-09-19 08:18:04 följande:

Hur kan den bara vara borta plötsligt? Smuts på skärmen förra gången? Var det samma typ av undersökning båda gångerna.

Blir så upprörd för båda ers skull! Fattar inte varför ni måste vänta om det nu är pco konstaterat? 

Förra undersökningen var slemhinnan tjock och hon såg något vitt fält på skärmen. Nu var slemhinnan mindre och hon spolade med koksalt i livmodern. Fanns ingen polyp.

Vi måste dessvärre vänta på sambons spermaprovsresultat (tar 3v) och även på alla våra blodprovsresultat för att se mina hormonnivåer. Är sambons spermier dåliga vill dom inte ha börjat behandla mig i onödan.
  • Lillatjejen1992
    HannaPanna92 skrev 2017-09-19 08:47:12 följande:

Finns bara en klinik till och den är i Malmö. Även de privata är där. Det blir sammanlagt över 2h bilväg fram & tillbaka. Det är redan svårt som det är att ta ledigt från jobb för att ta sig till Hbg som är 30 min iväg. Tyvärr har vi jobb där vi inte kan ta ledigt bara sådär, även om vi vill det såklart. Hade vi haft det hade vi valt privat klinik från första början då vi vet att det går snabbare.

Om det är din sambos spermaprov ni väntar på så är det ju därför ni måste vänta till oktober. Förstår ändå vården att man inte vill ge eller göra "onödiga behandlingar" innan man får svar från sperma+blodprov. Du får se det positiva att ni "bara" behöver vänta tills svaren från din sambos tester & att du fått göra vul där du fick svar att du inte hade en polyp. Nu slipper du operation ju :)

Ja jag vet att det är därför vi måste vänta :)

Tabletter och annat är ju svindyrt när det kommer till sånthär och att börja behandla min ägglossning innan sambons spermakvalitet är kollad känns ju somsagt dumt, så jag förstår våran väntetid. Kändes bra att slippa operation av polyp men har ännu svårt att smälta hela pco grejjen.
Svar på tråden vi som ska påbörja en utredning för ofrivillig barnlöshet