• XAHHA92

vi som ska påbörja en utredning för ofrivillig barnlöshet

Minime90 skrev 2017-09-07 23:37:03 följande:
    Hej på dig :). Vi har pratat om det med adoption men vi båda känner att det inte skulle vara biologiskt med någon av oss, vi står då hellre till äggdonation eller spermadonation om det skulle vara fel på en av oss. Förstår att folk väljer adoption men för oss är det inget alternativ men tur det finns människor som dej som skulle kunna tänka sej det om det inte skulle gå med biologiska barn :)

Ja tänk så olika vi kan vara, och tur är väl det :)
    Vi har också pratat om just ägg/spermiedonation också men det är vi helt emot faktiskt. Vi båda skulle känna att den ena är "utanför" då är bara en av oss biologisk förälder.
  • XAHHA92
    Lillatjejen1992 skrev 2017-09-11 12:40:08 följande:

Nu börjar det närma sig utredning och jag blir bara mer och mer nervös/orolig. Har varit riktigt nere senaste dagarna. Skönt att förhoppningsvis få hjälp men värdelöskänslorna över att inte lyckas bli gravid bara växer.

Känner igen värdelöskänslorna... visst är det skönt att man kan få den här hjälpen i Sverige, men man kommer inte från att att man känner sig totalt värdelös.

Orättvist när både du och jag är så pass unga och redan nu uppenbarligen inte kan få barn utan hjälp, tragiskt! :(
    Försöker med första sen maj -16
  • XAHHA92
    Lillatjejen1992 skrev 2017-09-12 08:56:06 följande:

Någon som vet hur dom gör om man fått mens i samband med början på utredning ? Självklart kände min oregelbundna mens för att starta på cd29 igen ..

Kämpat för plusset sedan juli-16. Påbörjar utredning sept-17.
    Tror inte det spelar någon roll. Vad jag fått till mig så är det bara ett infomöte på första träffen, kanske ett vul. Dock är det kanske så att du är på den rätta dagen nu i din cykel så det passar att ta blodprover också. Tror det ska vara på dag 3 i cykeln om jag inte har helt fel.
  • XAHHA92

Är det någon här som räknas som "överviktig" och tror ni det påverkar er fertilitet?
    Jag hade ett BMI på 26,5 i maj och bestämde mig för att sluta med socker och onödiga kolhydrater som pasta och bröd samt att röra på mig mer. Har gått ner strax över 6kg och har nu ett BMI på 24,5 (vet att man inte enbart ska gå på BMI) Trodde att mindre socker, mindre fett på kroppen, mild träning och semester skulle göra susen att bli gravid men nääää inte ens det.....

• XAHHA92
    Lillatjejen1992 skrev 2017-09-14 09:16:41 följande:

Första mötet avklarat. Har pco-äggstockar och en polyp.. Väldigt konstigt att tidigare gyn inte sett detta med pco då det är väldigt tydligt ..

Så jävla surt!! :( Nu har du fått på svart & vitt vad problemet är. Håller tummarna att ni kan få den hjälpen som krävs nu för att kunna få barn. Kram!
    Vad innebär pco-äggstockar förresten?
  • XAHHA92

Första mötet på utredningen idag och jag blev väldigt besviken.. Vi fick reda på hur en utredning går till och sen fick vi veta att nästa möte sker om 8-10 veckor......... Det enda som kommer ske under dessa veckor är ett blodprov för mig och spermaprov för min sambo. Vul kommer ske efter dessa veckorna och även då KANSKE en spolning. Det räckte tydligen inte med att vi försökt 17 månader utan resultat, väntat i 18 veckor att få komma till första mötet utan nu ska vi vänta ytterligare 10 veckor..... Och det är bara början..... Det är så jävla orättvist.

• XAHHA92
    MaTik skrev 2017-09-15 14:03:02 följande:
    Men det låter ju helt sjukt!!! Varför i helvete ska det behöva gå åtta veckor till återbesök? Fattar att du blir förbannad! Du kanske har skrivit det, men vilket landsting tillhör du? Inser att jag är väldigt bortskämd med att bo i Stockholm där det finns flera olika kliniker att välja på.

Känns lite pinsamt att skriva detta nu, med tanke på det du är med om, men jag har iaf fått en ny tid för min hystroskopi för att ta bort min polyp. Fick ju en tid i slutet av oktober, vilket innebär att vi inte skulle få resultaten från fertilitetsutredningen förrän slutet av okt/början av nov. Men geniet till receptionist på Sophiahemmet tipsade mig om att man kan ringa till Ultragyn som gör operationen och kolla om de har fått något återbud. Sagt och gjort, ringde i morse och de hade mycket riktigt precis fått ett återbud, så nu ska jag opereras om en och en halv vecka istället! Skönt att få det gjort, men läskigt att sövas, har aldrig varit med om det. 
    Tillhör Helsingborg. Närmsta ställe efter det är Malmö som är minst en timmes bilkörning enkel väg. Helsingborg tar emot från väldigt många kommuner runt om och är extremt överbelastat.
  • XAHHA92
    Lillatjejen1992 skrev 2017-09-19 06:26:29 följande:

Återbesök igår för att kolla den eventuella polypen som visade sig inte vara en polyp. Fanns ingenting.

Äggstockarna visade 10 follikar i högra och 12 i vänstra (många ägg som alltså inte lyckas mogna).

I okbober ska vi tillbaka för provsvar och får ingen behandling innan dess.

Samma som mig då, jag måste vänta till början på december innan vi får fortsatt hjälp... Barnmorskan tyckte att bollen låg i våra händer nu och att vi skulle fortsätta försöka fram tills dess. Som om vi inte försökt tillräckligt länge.
  • XAHHA92
    Lillatjejen1992 skrev 2017-09-19 08:19:14 följande:
    Helt sjukt att ni ska vänta så länge! Jag hade sökt hos annan klinik trots lång resväg. Man befinner sig redan i en livskris och behöver inte dessa väntetider då! Kram till er!

Det var någon som frågade i ett av mina tidigare inlägg ang pco där om jag inte fått något utskrivet för ägglossningen , så menade inte att vi behöver vänta så himla länge men att vi inte får behandling förns spermaprovsresultaten kommit (tar 3v).
    Försökt plussa sedan juli-16. Påbörjat utredning sept-17 då PCO konstaterades.
    Finns bara en klinik till och den är i Malmö. Även de privata är där. Det blir sammanlagt över 2h bilväg fram & tillbaka. Det är redan svårt som det är att ta ledigt från jobb för att ta sig till Hbg som är 30 min iväg. Tyvärr har vi jobb där vi inte kan ta ledigt bara sådär, även om vi vill det såklart. Hade vi haft det hade vi valt privat klinik från första början då vi vet att det går snabbare.

Om det är din sambos spermaprov ni väntar på så är det ju därför ni måste vänta till oktober. Förstår ändå vården att man inte vill ge eller göra "onödiga behandlingar" innan man får svar från sperma+blodprov. Du får se det positiva att ni "bara" behöver vänta tills svaren från din sambos tester & att du fått göra vul där du fick svar att du inte hade en polyp. Nu slipper du operation ju :)
  • XAHHA92
    inez898 skrev 2017-09-19 12:25:46 följande:

Nån som vet om man kan ringa sin klinik och be att få ta proverna innan första besöket? Det verkar ju som att en del kliniker låter en ta prover innan och en del efter. Vi ska på första besöket i mitten av oktober och det låter smartare att man redan kan få dom första provsvaren då, jämfört med att man sen måste vänta flera veckor till efter det... 

Det hade varit det smartaste att ta testerna innan tycker jag. Synd att inte alla kliniker har det så :/ Och tycker absolut du kan ringa och fråga! Finns inga dumma frågor, bara dumma svar ;)
Svar på tråden vi som ska påbörja en utredning för ofrivillig barnlöshet