Inlägg från: Percafluviatilis |Visa alla inlägg
  • Percafluviatilis

vi som ska påbörja en utredning för ofrivillig barnlöshet

Hej,

Jag hänger gärna på denna tråden om jag får. Jag känner (tyvärr) igen några av er från andra trådar. Vilka kämpar ni är! <3 En dag ska vi sitta där med ett barn i famnen, jag lovar!

Vi påbörjade utredning i slutet av augusti och har hittills fått ett svar, resultatet av spolningen. Den visade stopp i höger äggledare :( Dock fri passage i vänster. Vi inväntar nu provsvar för mannens spermier och när vi fått det kan vi boka in ett nytt läkarbesök där vi ska summera alltihop (samt få reda på blodprover) och se hur vi går vidare.

På ett sätt hoppas jag att de kommer säga att det inte minskar chanserna så mycket med bara en äggledare och att det inte är något annat fel, att vi ska försöka ett år till. Men det är bara under förutsättningen att det faktiskt stämmer. Det vore så fruktansvärt att pinas ännu ett år och sen ändå behöva hjälp. Nåja, tålamod är verkligen något man fått lära sig att ha under det här året.

• Percafluviatilis
    XAHHA92 skrev 2017-09-24 10:34:53 följande:

Känner igen dig också. (Mitt förra nick HannaPanna92) Tråkigt att vi möts i den här tråden :( Min största mardröm är också att få höra ?Vi hittar inga fel fortsätt försöka ett år till?. Eller såklart att få höra att det är 0% chans att vi kan få barn. Dessa tankar äter upp en inifrån

Ja, verkligen tråkigt :( Hur går det för er?

Jag skulle palla ett år till bara jag visste att det kommer hända, men ovissheten tar ju kol på en! Det var längesen jag kände att genuint hopp men eftersom jag hört att man kan ha större chans efter spolning så hoppas jag faktiskt lite denna gången. Känns på något sätt bra att tillåta sig att tänka positivt för en gångs skull även om det säkert är naivt av mig. Jag mår ju bättre för stunden iallafall, hehe!
  • Percafluviatilis
    YKY skrev 2017-10-02 20:05:47 följande:

Hej!

Jag och min sambo skickade in en egenremiss till Sahlgrenska innan sommaren, men när jag ringde i augusti sa de att de hade lång kö för utredning och vår beräknade tid för ett första möte var november. Då ringde jag Göteborgs kvinnoklinik och fick en tid inom en månad. Vi har försökt sedan juni 2016 (17 cykler).

Vi har tagit blodprov och de har gjort vaginalt ultraljud på mig vid första besöket. Min sambo har lämnat spermaprov, och vi ska ha ett besök för att få resultatet och få mina äggledare spolade i nästa vecka.

Jag är mest rädd för att få höra att allting ser jättebra ut och att vi bara ska fortsätta försöka. Är det några speciella frågor jag ska ta med till besöket då vi får resultatet? Vilka ytterligare prover kan vi be om i det fall de inte hittar något problem?

Hej! Vi gick också till kvinnokliniken. Gjorde ni spermatestet genom dem eller Sahlgrenska? Vi gjorde genom Sahlgrenska och har fortfarande inte fått svar :( De sa två veckor, nu har det gått fyra.
  • Percafluviatilis
    YKY skrev 2017-10-03 11:16:42 följande:

Vi gjorde det via kvinnokliniken och betalade för det. Vi tänker inte vänta längre än vi behöver, så 950 kr är det värt tänker vi. Vi har min spolning och summeringssamtal nästa vecka. Han lämnade provet i förra veckan.

Förstår det. Vi ångrar väldigt mycket att vi inte gjorde provet på kk! Men läkaren tyckte vi kunde lämna till Sahlgrenska så så tänkte vi att det blir väl bra. Vi ska ringa nästa vecka och fråga var sjutton de gjort av provsvaret.

Var frågvis när du gör spolningen och om du undrar något kring den. Stå på dig. Jag har stopp i ena äggledaren och min livmoder till tydligen bakåt och till höger. Jag undrade vad detta innebär och hur mycket det påverkar att ena äggledaren är tilltäppt men han bara viftade bort mina frågor. Ska tillägga att vi hade en jättetrevlig läkare första samtalet och under spolningen en annan som varken var pedagogisk eller trevlig.
  • Percafluviatilis
    YKY skrev 2017-10-06 22:55:02 följande:

Jag hoppas att provsvaren är klara då ni ringer! Har ni fått veta resultaten från blodproven än?

Vi träffade en norsk kvinna första gången, spolningen ska vi göra med en manlig läkare. Sen ska vi ha summeringssamtalet precis efter. Allting på en halvtimme. Det känns inte så bra faktiskt? Jag har så mycket frågor (lite beroende på vad resultaten säger), men jag blir stum i den situationen. Det är någonting med läkare och sjukvårdssituationen som gör mig obekväm. Jag ska prata med min sambo så att han kan vara min bundsförvant och ställa frågorna jag inte får fram.

Tack för rådet, jag är lite orolig inför detta besöket eftersom det är så mycket som ska hinnas med på en halvtimme och att vi kommer komma därifrån totalförvirrade.

Hur gamla är ni?

Vi hade också en norsk! Hon var bra tyckte vi. Den som spolade mig var en man och honom gillade jag som sagt inte alls. Hoppas det inte är han ni får, eller att ni iallafall funkar bättre ihop med honom. Försök stå på er! Ska han både summera och göra spolning? Ska ni göra privat ivf eller eller remiss till Sahlgrenska om ni behöver ivf?

Jag är 27 och min kille är 34. Hur gamla är ni? Vi har inte fått veta något alls ännu förutom att jag har stopp i höger äggledare.
  • Percafluviatilis

Vi fick i förrgår veta att Sahlgrenska skickat provsvar till kliniken där vi gör utredningen för en MÅNAD sen. Och kliniken där vi gör utredning har inte meddelat oss om att det kommit så vi kunnat boka en ny tid. Vii har alltså väntat en månad i onödan. Nu har vi fått tid för summeringssamtal nästa vecka iallafall... Man slutat aldrig förvånas över alla hinder som kommer på vägen.

• Percafluviatilis
    Lillatjejen1992 skrev 2017-11-21 19:42:59 följande:

Åååååh blir så ledsen och så avis på alla som plussar nu i typ alla trådar :'((

Känner mig fortfarande så hemsk som känner såhär. Drömmen var förra året (och nu i år oxå tyvärr..) att få plussa såhär lagom innan jul. Var helt säker att förra julen skulle bli vår sista utan barn :(

Någon mer som känner sig lite extra känslig nu när julen kommer krypandes? :(

Samma här. Jag skapade ju den tråden för folk som försökt mer än 6 månader. Nu känns det inte som om jag ens passar in där längre pga att vi inte kommer lyckas naturligt, hur länge vi än försöker.

Vore underbart att ha en mage att klappa till jul. Även om magen inte skulle synas så skulle man veta att det fanns något i den.
Svar på tråden vi som ska påbörja en utredning för ofrivillig barnlöshet