• MaTik

vi som ska påbörja en utredning för ofrivillig barnlöshet

Hej, jag är gärna med! Jag är 33 år och har försökt bli gravid sedan juli -16. Blev gravid på andra försöket som slutade med missfall i v. 8. Sedan dess - nada! Har ägglossning och regelbunden mens (men spottings från äl +10). Fattar inte varför det inte funkar. Har troligen lindrig endometrios, har inga större besvär av den men har en liten endocysta på ena äggstocken som "inte ska ställa till med några problem alls" enligt gyn. Vet inte om jag tror på det.

Vi har iaf precis påbörjat utredning och imorgon ska jag göra en kontrastundersökning av livmodern (men inte äggledarna tydligen, för det menar de att det inte behövs då jag blivit gravid en gång). Därefter blir det återbesök för mig och sambon och vi ska få resultaten. Just nu håller jag på att googla ihjäl mig på alla möjliga sätt att behandla barnlöshet. 

• MaTik
    Målarsasah skrev 2017-08-30 10:31:37 följande:
    Hej! Tråkigt med mf i bagaget, men måste ändå kännas skönt att veta att du kan bli gravid? Då kanske de finns något enklare sätt att hjälpa till på traven för att bli igen och kunna behålla nästa :)

Skönt att ni har kommit så pass långt ändå i utredningen! Känns som om november är ett år bort :/

Kram!
    Ja, det är ändå en trygghet att veta att det fungerade en gång. Jag bör ju i alla fall inte få beskedet att det finns noll ägg eller noll spermier. 
  • MaTik
    HannaPanna92 skrev 2017-08-30 14:15:40 följande:
    Jag brukar också få spottings 2-3 dagar innan min mens kommer. Runt äl+13 brukar spottings börja. Tror du det är ett problem?

Håller tummarna att era "problem" bara är något litet som behövs göras.
    Kram!
    Jag vet faktiskt inte om det är ett problem. Jag har frågat olika gynekologer om det. En säger att det inte är nåt som påverkar. Den andra sa att det kan påverka då blodet liksom skulle kunna skölja bort ett befruktat ägg, så hon skrev ut progesteron till mig. Dock sa hon att det handlade om tidiga spottings som sker typ en vecka efter äl, så har du spottings på äl +13 tror jag verkligen inte att det är nåt som påverkar! Jag nämnde också mina spottings på utredningsmötet, och läkaren höjde inte ens på ögonbrynen. Så troligen är det inte de som gör att jag har svårt att bli gravid. 
  • MaTik

Hej, jag gjorde spolningen av livmodern igår och det visade sig att jag har en polyp. Ska få kallelse till operation om ungefär en månad. Hoppas hoppas hoppas att det är polypen som varit problemet och att jag ska kunna bli gravid när den är borta!

• MaTik
    Målarsasah skrev 2017-09-01 13:38:36 följande:
    Skönt att få ett svar på mötet! Och håller tummarna för er att så fort den är borta säger de bara pang så här du en bulle i ugnen!

Måste bara fråga hur spolningen var?

Kram!
    Tack för tumhållningen! :) Hoppas verkligen på att det ska säga pang!

Spolningen var faktiskt inga problem alls. De sa åt mig att ta två värktabletter innan, men jag tror inte ens att det hade behövts. Ett litet molande som lätt mensvärk när vätskan sprutades in, annars kändes det knappt!
  • MaTik

Nu har jag fått tid för min hysteroskopi för att ta bort min polyp - i slutet av oktober! Jag förstår att det är väntetid och att det inte är så mycket att göra, men det är först två månader efter att polypen upptäcktes. Först efter den operationen kommer vi att få tid för återbesök på fertilitetskliniken. Jag orkar inte vänta mer!!!! Jag vill bara få min bebis nu! 

• MaTik
    HannaPanna92 skrev 2017-09-14 17:26:37 följande:

Första mötet på utredningen idag och jag blev väldigt besviken.. Vi fick reda på hur en utredning går till och sen fick vi veta att nästa möte sker om 8-10 veckor......... Det enda som kommer ske under dessa veckor är ett blodprov för mig och spermaprov för min sambo. Vul kommer ske efter dessa veckorna och även då KANSKE en spolning. Det räckte tydligen inte med att vi försökt 17 månader utan resultat, väntat i 18 veckor att få komma till första mötet utan nu ska vi vänta ytterligare 10 veckor..... Och det är bara början..... Det är så jävla orättvist.

Men det låter ju helt sjukt!!! Varför i helvete ska det behöva gå åtta veckor till återbesök? Fattar att du blir förbannad! Du kanske har skrivit det, men vilket landsting tillhör du? Inser att jag är väldigt bortskämd med att bo i Stockholm där det finns flera olika kliniker att välja på.

Känns lite pinsamt att skriva detta nu, med tanke på det du är med om, men jag har iaf fått en ny tid för min hystroskopi för att ta bort min polyp. Fick ju en tid i slutet av oktober, vilket innebär att vi inte skulle få resultaten från fertilitetsutredningen förrän slutet av okt/början av nov. Men geniet till receptionist på Sophiahemmet tipsade mig om att man kan ringa till Ultragyn som gör operationen och kolla om de har fått något återbud. Sagt och gjort, ringde i morse och de hade mycket riktigt precis fått ett återbud, så nu ska jag opereras om en och en halv vecka istället! Skönt att få det gjort, men läskigt att sövas, har aldrig varit med om det. 
  • MaTik
    Lillatjejen1992 skrev 2017-09-19 06:26:29 följande:

Återbesök igår för att kolla den eventuella polypen som visade sig inte vara en polyp. Fanns ingenting.

Äggstockarna visade 10 follikar i högra och 12 i vänstra (många ägg som alltså inte lyckas mogna).

I okbober ska vi tillbaka för provsvar och får ingen behandling innan dess.

Hur kan den bara vara borta plötsligt? Smuts på skärmen förra gången? Var det samma typ av undersökning båda gångerna.

Blir så upprörd för båda ers skull! Fattar inte varför ni måste vänta om det nu är pco konstaterat? 
  • MaTik

Nu när man hittade min polyp sa läkaren: "Om vi inte hittar några andra fel på er utöver polypen så kommer vi låta er fortsätta på egen hand efter att den är bortopererad. Men vi kommer ju inte be er försöka ett år till, utan kanske tre månader." Det lugnade iaf mig, var också livrädd för att de skulle säga "Inga fel! Fortsätt ett år till!"

Nu har jag plussat förra veckan, och det skedde i samma cykel som min spolning. Kanske är det bara en myt det där, men jag tror ändå i smyg att spolningen hjälpte till.

Svar på tråden vi som ska påbörja en utredning för ofrivillig barnlöshet