vi som ska påbörja en utredning för ofrivillig barnlöshet
Jag har gjort en fertilitetsutredning. Det började med ett samtal med läkare om vår historik (vi hade försökt i strax 2 år, provat tempning och äl-tester, ProgesterAll, you name it) och hur utredningen skulle gå till. Samma dag fick jag göra ett vanligt VUL där läkaren kollade hur livmodern såg ut, slemhinnan, äggledare, äggblåsor m.m. Hon hittade en liten, liten polyp som hon inte trodde skulle vara något problem. Samma dag tog sambon blodprov som visade sig vara normalt. Jag tog blodprov någon vecka senare eftersom det skulle tas exakt en vecka innan förväntad mens. Visade på sköldkörteln låg på gränsfall för att behöva medicineras samt att mitt progesteron var för lågt (dvs. jag kanske inte ägglossade ordentligt). Fick göra nytt prov på sköldkörteln som visade normalt.
Sambon blev kallad på spermaprov som var fullt normalt. Först då blev jag kallad på kontrastultraljud + spolning av äggledare (det finns en viss risk för infektion med den undersökningen så de ville ta den sist, efter spermaprovet). Det visade att polypen var liten nog att inte behövde opereras samt att min högra äggledare var blockerad. Läkaren som gjorde den undersökningen (en annan från vår första) gjorde bedömningen att vi dels behövde kolla sköldkörteln igen (3e provet var också bra) samt att vi med största sannolikheten inte kunde bli gravida på egen hand så vi skrevs upp på kö till IVF redan samma dag (detta var alltså 27 april, första besöket gjordes 31 januari)
Vi fick träffa barnmorska redan samma dag om hur IVF går till m.m. samt fick beskedet att kön skulle ta ungefär 6 månader. Strax efter det fick vi ett samtal från första läkaren vi träffat som höll med den andra läkarens bedömning, men med tanke på mitt låga progesteron ville hon att jag skulle prova letrozol fram tills att vi blev gravida eller vi började med IVF. Men jag blev gravid på andra försöket med letrozol och kom precis hem från ett ultraljud i v.13 som visade en sprattlig liten bebis.
Hoppas vår historia hjälper dig på något vis, om du under något är set bara att fråga!