• sepideh

Köpa ett hus och bor i hyresrätten

Hej!

Jag har en hyresrätt  på Lidingö. Jag  vill  köpa ett hus utanför stockholm .
    Jag är skild och har 2 barn som  bor varandra veckan  hos mig och gå till skolan på lidingö kommun . På grund av min situation jag kan inte flytta från Lidingö och vill självklart bibehålla rätten till mitt hyreskontrakt . 

Hur kan jag enklast behålla min hyresrätt och hyra ut mitt hus ? 

Måste man vara folkbokföring på huset som man köper eller kan hyra ut den direkt till någon annan . 

hur kommer hyresvärden att veta om jag äger något hus eller inte ? 

Hur skulle ni/har ni gjort i min situation?

Tacksam för svar!
  • Svar på tråden Köpa ett hus och bor i hyresrätten
  • sepideh
    Yllissia skrev 2017-08-28 02:21:26 följande:

Glömde svar på fråga 2.

Fastighetsregistret är öppet för allmänheten och din hyresvärd kan få svar på om du äger fastigheter om han frågar. Men varför skulle han göra det?

Dock finns det hyresvärdar som med jämna mellanrum kontrollerar att du är skriven på lägenheten du hyr. Detta för att ha koll på olovlig andtahandsuthyrning.

Bor du verkligen i lägenheten och hyr ut ditt hus blir det inga problem.

Tack 
  • sepideh
    Noname00 skrev 2017-08-28 06:58:21 följande:

Är det  klassat som villa eller ett fritidshus?

Du måste vara skriven på hyresrätten annar kommer du bli av med den, hyresvärdar behöver inte kolla upp sådant dom har ofta autobevakning, så fort det sker en förändring så får dom en notis om det.

En del bostadsrättförening använder sig också  av sådana system.

Nej , Det är ett permanent boende , vila . men jag vill inte flytta från min lägenhet . 
    Yllissia skrev 2017-08-28 02:21:26 följande:

Glömde svar på fråga 2.

Fastighetsregistret är öppet för allmänheten och din hyresvärd kan få svar på om du äger fastigheter om han frågar. Men varför skulle han göra det?

Dock finns det hyresvärdar som med jämna mellanrum kontrollerar att du är skriven på lägenheten du hyr. Detta för att ha koll på olovlig andtahandsuthyrning.

Bor du verkligen i lägenheten och hyr ut ditt hus blir det inga problem.

Tack
  • sepideh
    Kjell2 skrev 2017-08-28 07:06:12 följande:

Bara att köpa ett hus och hyra ut.

Det är så att nu har jag möjlighet att köpa någon boende , Jag har bra ekonomi och även sparande som insats . Jag tänkte mig att köpa ett hus nu för att snart mina barn fyller 18 och behöver någonstans att bo. 
  • sepideh
    riboflavin skrev 2017-08-28 16:55:57 följande:
    Tänk också på det ansvar du har som hyresvärd, fungerande vitvaror mm, och vilka risker som finns.

Ska du sköta trädgård mm, eller ska det överlämnas åt hyresgästerna?

Min syster hyrde ut sitt hus, varmhyra kändes smidigt, men när hyresgästerna hade maxvärme på och öppnade tvärdrag vintertid gick hon back, samma hyresgäster sket fullständigt i trädgården och snöskottning och min syster hade ju som fastighetsägare skyldigheter emot grannar och kommunen. Det blev dyrt och tidskrävande att åka dit och sköta. Tänk också på att ha välskrivna kontrakt och ha besittningsrätten i åtanke.
    Den måste jag tänka på. var kan jag hitta rätt information om hur jag måste skriva kontraktet . Måste jag gå till någon jurist för att få hjälp med att skriva kontrakten . vad gäller om besittningsrätten ? Vad betyder det ?
Svar på tråden Köpa ett hus och bor i hyresrätten