Anonym (Betty) skrev 2017-11-06 10:27:07 följande:
Hej! Fick en första graviditet och därmed ett första MF och har lite frågor om hur ni gör efteråt!
1) Om några - Vilka ÄL-tester använder ni? Jag kör bara CB digitalt ÄL-test. Dyrt men det känns "bäst"?
2) Äter ni folsyra, undviker kaffe/alkohol eller något annat?
3) Knäppaste frågan, men hur motiverar ni er till sex? Jag känner att det är lite krystat, inte alls lika kul och spännande som innan vårt MF. Har ni bara borstat bort det och gått vidare? Jag bannar mig själv, tänker att det är "typiskt mig" att få MF osv. Vet att jag inte borde, men så är det.
4) När borde man söka utredning? Tänker att det vore hemskt att få fler MF och att något är fel som man kunde ha åtgärdat på ett tidigt stadium. Något knäppt med hormonerna eller annat.
1. Billiga testers teststickor (babyplan) gillar att det är visuellt med stegring
2. Folsyra och omega 3. Drickbar Max en kopp kaffe/dag, och Max ett halvt glas vin i ÄL veckan... och nu efter ÄL ingen alkohol fram tills BIM.
3. Borstat av det. Försöker att få lusten naturligt hos mannen, så det inte blir så produktionsartat/mekaniskt... klär mig lite sexigt, eller säger något...
4. Man får oftast ej söka utredning förrän man haft minst 3 missfall (kanske krävs det att de är dokumenterade). För jäkligt... men så är det. Men har man en snäll läkare, kan man föreslå att få ta Sköldkörteltest och ev. Progestrontest (dag 18-24 i cykeln).