• Medsamma

Biverkningar av TBE vaccin? Hjälp!

Som rubriken lyder så undrar jag om någon som vaccinerats mot TBE drabbats av konstiga biverkningar?

Om ni har det, hur lång tid tog det innan biverkningarna försvann?

Jag vaccinerade mig i juni och har sedan dess mått kast. Utreds nu av neurolog, men han har inte kunnat bekräfta att mina symtom beror på vaccinet. Snälla hjälp mig!

• Svar på tråden Biverkningar av TBE vaccin? Hjälp!
  • nastyashell

Post hoc, ergo propter hoc.

Bara för att något inträffar efter något annat behöver det inte ha något samband. Det absolut mest sannolika är att vaccinationen inte har med dina symptom att göra.

• Stihl

Jag TBE vaccinerade mig och till följd av detta fick jag bältros. Om man läser om bi Erik o har står det att det är en möjlig biverkan.

• Stihl

Om man läser om biverkningar noggrant så står det att man kan få bältros, vilket jag fick.

• Anonym (virala Vera)
    Stihl skrev 2017-08-26 16:46:55 följande:

Jag TBE vaccinerade mig och till följd av detta fick jag bältros. Om man läser om bi Erik o har står det att det är en möjlig biverkan.

Hur vet du att du inte hade fått bältros i alla fall?
    Risken för det ökar exponentiellt efter att man fyllt 50.

Har du någon källa på att TBE-vaccin skulle kunna väcka upp vattkoppsviruset så man får bältros för jag kan inte hitta något om det på nätet?

Och sen finns det faktiskt idag vaccin mot bältros också- kanske vore nåt för dig? Man ska vänta 1 år efter att man haft bältros innan man tar det, men så slipper man återfall.
  • Medsamma

Hur lång tid efter vaccinationen fick du bältros då?

Jag har domningar/stickningar i armar. På denare tid har jag även drabbats avflimmer på ett ställe i hö öga. Det är som en eldslåga i periferin. Inte ens neurologen kan förklara vad detta fenomen kan bero på. Kan det vara borrelia? Jag undersöker kroppen noggrantvarje kväll under sommaren och jag vet att jag inte haft någon fästig. Jag håller på o bli galen!

• Aikido

Jag vaccinerade mig och veckan efter var det kampanjpris på Ben & Jerry. Kan ju lugnt säga att jag inte behövde äta kvällsmat den veckan.

• Medsamma
    Aikido skrev 2017-09-16 19:55:37 följande:

Jag vaccinerade mig och veckan efter var det kampanjpris på Ben & Jerry. Kan ju lugnt säga att jag inte behövde äta kvällsmat den veckan.

Du får gärna utveckla :). I övrigt efterlyser jag seriösa svar från någon som faktiskt har drabbats eller någon som har erfarenhet av vaccinet.
  • Lehni

Hej! Jag undrar hur det går för dig? Fick du något vettigt svart från Neuro?

Vi valde att vaccinera hela familjen 11 december -17 och dagen efter var jag jätte dålig. Våra två tjejer och min man märkte ingenting. Jag var helt sängliggande, klarade inte av ljud eller ljus. Hade en fruktansvärd smärta i nacken och huvudvärk. Hade röda nässelutslag på armarna och som röda spindelnät i huden. Sedan dess är jag helt nedsatt. Är van att vara mycket aktiv. Men nu är det svårt med det dagliga då hjärnan inte vill jobba alls. Ljud och ljus är fruktansvärt och har försökt köra bil några ggr men det är jättesvårt då man inte kan röra på huvudet eller ändra synriktning utan att det svartnar. Tror inte alls min kropp gillade den där vaccinationen. Tänker vad tusan som hänt om jag verkligen fått tbe ????????

• Chreng

Min man blev mycket sjuk i samband med Tbe vaccination 2014. Han har sen dess en polyneurologisk sjukdom och går på behandling var sjätte vecka. De första månaderna var han fruktansvärt sjuk. Det dröjde 4 långa månader innan vi fick hjälp. Det hela började med stickningar och vibrationer efter andra vaccinationen, men vi förstod inte sambandet då. Den tredje sprutan slog ut honom fullständigt.

• Aamon

Vaccinerat mig med tbe vaccin sedan 18 år tillbaka. Blivit dålig 1 gång när de gick på ålder istället för vikt och gav mig vuxendos trots att jag skulle haft mycket lägre dos om de gett mig enligt vikt (var väl typ 12 år). Svimmade när vi lämnade mottagningen, kallsvettades och kräktes. Gick över efter någon dag. Aldrig upplevt några andra besvär.

• oresjo

Ja jag tog min första dos 28 nov o idag 4 månader senare mår jag fortfarande jättedåligt och väntar på att få komma till neurolog mottagning.

Det hela började 2 v efter vaccinationen (det är tydligen då många biverkningar visar sig) symptomen liknade stroke med ena sidan ansiktet som tappade känsel, brinnande känsla i huvudet och illamående.

Sedan har symptomen varierat... Stel nacke, domningar i ansiktet, fortfarande brännande känsla i huvudet, yrsel, huvudvärk, tryck i öronen, svårt för höga ljud, utslag m.m

Är en förövrigt en frisk och idrottande 34 årig kvinna och alla symptom pekar idagsläget på sprutan. Vårdcentral har gjort biverkningsanmälan.

• Anonym (Funderar)
    oresjo skrev 2018-03-30 19:05:17 följande:

Ja jag tog min första dos 28 nov o idag 4 månader senare mår jag fortfarande jättedåligt och väntar på att få komma till neurolog mottagning.

Det hela började 2 v efter vaccinationen (det är tydligen då många biverkningar visar sig) symptomen liknade stroke med ena sidan ansiktet som tappade känsel, brinnande känsla i huvudet och illamående.

Sedan har symptomen varierat... Stel nacke, domningar i ansiktet, fortfarande brännande känsla i huvudet, yrsel, huvudvärk, tryck i öronen, svårt för höga ljud, utslag m.m

Är en förövrigt en frisk och idrottande 34 årig kvinna och alla symptom pekar idagsläget på sprutan. Vårdcentral har gjort biverkningsanmälan.

Hej, hur har det gått för dig? 

Har du varit tvungen att avstå från att träna pga av vaccinationen? 

Träning är min behandling för den bipolaritet jag lever med och nu fick jag en funderare på om det var riktigt att vaccinera mig. Har en obehaglig yrsel och fryser. Det har ännu inte gått 2 veckor. 

Berätta gärna hur din utredning går hos neurologen. 
  • Anonym (S.E)

Hej!

Ni som skriver här att ni fått biverkningar från vaccinet? Hur har det gått?

Jag tog min första spruta för ca 1,5 månad sedan och efter två veckor fick jag ont i nacken och även pirrningar/stickningar i fötterna (detta var endast vid ett tillfälle då jag stått och gått en bra stund, så det var inte så att fötterna hade "somnat"). Dessa biverkningar gick över efter ett par dagar, men det som även var märkligt var att jag fick jätteont i knäna redan andra dagen efter sprutan, och detta blev som värst efter två veckor. Så jobbigt att jag fick ha knäna lindase på jobbet (jobbar sittandes på ett kontor). Detta har blivit mycket bättre, men är inte helt bra än och jag är osäker på om detta beror på sprutan. Efter att ha läst era kommentarer är jag nu osäker på om jag vågar ta de andra sprutorna eftersom biverkningarna verkar ha blivit mycket värre då?

Hade som sagt varit till stor hjälp för mig att få veta om ni mår bra nu och hur allt gått för er.

• MormorGOA

Ska till läkare idag. Trodde min värk i högerarmen berodde på överansträngning men det har bara blivit värre o värre. Fick 1:a sprutan i maj och värken började strax efter, men efter 2:a sprutan i juni så spred sig värken upp i axeln, nacken, höger öra, lymfkörtlarna i armhålan och fruktansvärt ont i handlederna o fingrarna. Inte förrän igår tänkte jag på sambandet, har bipopulära sjukdom som jag medicinera mot och är mest manisk och överaktiv. Mår jättedåligt och hoppas läkaren gör en utredning för som det är nu så är smärtorna olidliga.

Hur har ni som drabbats av liknande fått hjälp?

Skriver igen när jag fått svar.

• oresjo

Uppdatering...ett år har gått sedan jag blev vaccinskadad.

Ett år har gått och sedan jag skrev senast har det hänt en del. Jag har bland annat åkt in akut med ambulans, varit sjukskriven några veckor i våras då jag inte ens klarade av att köra bil pga yrsel m.m

Fyra remisser har skickats till neurologmott på SÄS, tre från min vc läkare och en av läkaren när jag kom in akut. Samtliga remisser har blivit nekade och det enda jag lyckades tjata till mig var en hjärnröntgen. Denna bekostas nämligen av vc och gjordes på annat sjukhus. Röntgen visade ingenting och hela biverkningslistan i fass för encepur har jag haft så det står klart att det är vaccinet som gjort mig dålig.

Jag äter en massa naturläkemedel som bla min läkare tipsat om samt träffat homeopat och gått på bioredonans. Dessvärre är jag inte återställd.

Jag svimmar inte längre och får inte frånvaroattacker, orken har ökat (innan kunde jag inte vara vaken en hel dag). Kvarstår gör dock nackstelhet, problem med balanssinnet vid kraftiga rörelser, tryck i öron, kraftlöshet i armar, kryp/bränn i huvudet m.m. Jag hoppas verkligen att jag får tillbaka mitt liv. Kunde inte föreställa mig att man i ett land som Sverige skulle nekas hjälp, ny läkartid väntar efter nyår.

• Hejsan91hejsan

Jag tog 3 sprutor för 3 år sedan och fick jättekonstig yrsel i ena hjärnhalvan efter samtliga sprutor. Såg inte sambandet just då men har aldrig haft det igen sedan dess. Hjärnyrseln kom sekunderlånga attacker under några månader om jag minns rätt. Vågar nu inte fortsätta vaccinera mig. 

Svar på tråden Biverkningar av TBE vaccin? Hjälp!