Inlägg från: Delirium |Visa alla inlägg
  • Delirium

Hur bearbeta sorg?

Hej! Beklagar att din mamma gått bort. 
    Jag har förlorat en del människor och det finns inget rätt och fel när det gäller sorg. Alla reagerar olika och har olika behov för att ta sig genom den svåra tiden.. Det kan underlätta att prata med någon och få ut alla känslor och tankar. Det jag tycker är viktigt är att du vet att det är tillåtet att känna vad som helst. Man får känna ilska och hat lika mycket som ledsamhet och ensamhet. Det är en del i sorgen och den visar sig olika för alla. Ibland kan det kännas som att det är såpass längesen att man inte får bryta ihop längre osv men släpp dom tankarna. Oavsett hur lång tid det har gått så har du förlorat någon och det ändras inte. Man får vara ledsen och man får visa det också. Få inte dåligt samvete över dina känslor, vad du än känner så är det någon mening med det och en del i processen. 
    Jag förstår att det finns mycket dåliga minnen och smärta i realtionen ni hade och det är okej att komma ihåg det. Men att försöka plocka fram dom bra minnena och tänka tillbaka på dom kan göra det lättare. Är du rädd att glömma så kan du skriva ner saker. Till exempel göra en minnesbok, som scrapbooking kanske. Skriva ner roliga minnen, citat, klistra in foton osv. Jag vet inte om det skulle hjälpa dig, som sagt är vi alla olika men det är dom här tipsen jag har. Jag önskar dig allt gott och hoppas du hittar bra sätt att hantera din sorg på. Många kramar!

Svar på tråden Hur bearbeta sorg?