Hur bearbeta sorg?
Hej!
Min mamma gick bort i oktober förra året. Jag har på sista tiden känt att sorgen känns starkare igen, tror inte att jag riktigt bearbetat den. Finns det någon här som också förlorat någon och som bearbetat siren och kan dela med sig av sina erfarenheter? Mamma blev bara 61 år och vår relation var komplicerad. Hon hade under hela min uppväxt och ända tills hennes död då jag var 34 år gammal missbruksproblem. Jag älskar henne och förstår att missbruk är en sjukdom och vi hade hela tiden kontakt men som sagt är det ändå komplicerat. Hur kommer jag vidare? Känns som om jag fastnade någonstans på vägen och nu backat i min sorgeprocess... Jag vill inte vara ledsen, tycker väl på något sätt att jag inte borde behöva vara ledsen längre, men måste kanske ändå tillåta mig att vara det.. Hur får jag utlopp för min sorg så att jag inte blir bitter och frustrerad för att jag stänger in den? Jag har i princip ingen att prata med om mamma - jag pratar t.ex. inte med pappa och jag har inga syskon vilket jag kan sakna - och det känns ibland därför som om hon aldrig existerat... Jag är rädd för att glömma henne och när jag försöker minnas så kommer mestadels hemska, sorgliga minnen fram. Det är sorgligt för det finns så klart även fina minnen men jag har svårt att ta fram dem. Det känns ibland som att jag fortfarande inte förstått att hon är borta...