• jawar

Hur bearbeta sorg?

Hej!
    Min mamma gick bort i oktober förra året. Jag har på sista tiden känt att sorgen känns starkare igen, tror inte att jag riktigt bearbetat den. Finns det någon här som också förlorat någon och som bearbetat siren och kan dela med sig av sina erfarenheter? Mamma blev bara 61 år och vår relation var komplicerad. Hon hade under hela min uppväxt och ända tills hennes död då jag var 34 år gammal missbruksproblem. Jag älskar henne och förstår att missbruk är en sjukdom och vi hade hela tiden kontakt men som sagt är det ändå komplicerat. Hur kommer jag vidare? Känns som om jag fastnade någonstans på vägen och nu backat i min sorgeprocess... Jag vill inte vara ledsen, tycker väl på något sätt att jag inte borde behöva vara ledsen längre, men måste kanske ändå tillåta mig att vara det.. Hur får jag utlopp för min sorg så att jag inte blir bitter och frustrerad för att jag stänger in den? Jag har i princip ingen att prata med om mamma - jag pratar t.ex. inte med pappa och jag har inga syskon vilket jag kan sakna - och det känns ibland därför som om hon aldrig existerat... Jag är rädd för att glömma henne och när jag försöker minnas så kommer mestadels hemska, sorgliga minnen fram. Det är sorgligt för det finns så klart även fina minnen men jag har svårt att ta fram dem. Det känns ibland som att jag fortfarande inte förstått att hon är borta... 

• Svar på tråden Hur bearbeta sorg?
  • lövet2

När det gäller just sorg, så finns det ingen som har bättre utbildning och erfarenhet än en präst eller diakon inom Svenska Kyrkan. De prackar inte på dig någon religion, utan de hjälper dig med sorgen utan att själva bryta ihop. Jag ska själv träffa en för att prata om min pappa, som dog för en liten tid sedan.

• jawar

Ja jag har också tänkt på diakon/präst. Fick erbjudande om att prata med någon en tid efter hennes bortgång men ville inte då.

• Anonym (.)

Finns inga rätt eller fel när det gäller sorg, var och en bearbetar på sitt sätt. Gör sånt som känns bra för att minnas din mamma. Kanske åka till något ställe där du har ett fint minne från du var barn?

Om du vill prata med din pappa så kanske det finns någon barndomskamrat du kan prata med? Någon som träffade din mamma mör du fortfarande bodde hemma.

Sorg tar också lång tid. Det har inte ens gått ett år, kort tid skulle jag säga.

• Anonym (G)
    lövet2 skrev 2017-08-22 23:21:08 följande:
    När det gäller just sorg, så finns det ingen som har bättre utbildning och erfarenhet än en präst eller diakon inom Svenska Kyrkan. De prackar inte på dig någon religion, utan de hjälper dig med sorgen utan att själva bryta ihop. Jag ska själv träffa en för att prata om min pappa, som dog för en liten tid sedan.
    Kloka ord
  • Delirium

Hej! Beklagar att din mamma gått bort. 
    Jag har förlorat en del människor och det finns inget rätt och fel när det gäller sorg. Alla reagerar olika och har olika behov för att ta sig genom den svåra tiden.. Det kan underlätta att prata med någon och få ut alla känslor och tankar. Det jag tycker är viktigt är att du vet att det är tillåtet att känna vad som helst. Man får känna ilska och hat lika mycket som ledsamhet och ensamhet. Det är en del i sorgen och den visar sig olika för alla. Ibland kan det kännas som att det är såpass längesen att man inte får bryta ihop längre osv men släpp dom tankarna. Oavsett hur lång tid det har gått så har du förlorat någon och det ändras inte. Man får vara ledsen och man får visa det också. Få inte dåligt samvete över dina känslor, vad du än känner så är det någon mening med det och en del i processen. 
    Jag förstår att det finns mycket dåliga minnen och smärta i realtionen ni hade och det är okej att komma ihåg det. Men att försöka plocka fram dom bra minnena och tänka tillbaka på dom kan göra det lättare. Är du rädd att glömma så kan du skriva ner saker. Till exempel göra en minnesbok, som scrapbooking kanske. Skriva ner roliga minnen, citat, klistra in foton osv. Jag vet inte om det skulle hjälpa dig, som sagt är vi alla olika men det är dom här tipsen jag har. Jag önskar dig allt gott och hoppas du hittar bra sätt att hantera din sorg på. Många kramar!

Svar på tråden Hur bearbeta sorg?