• Vendela75

Kan bara en sovstund hjälpa nattsömnen?

Hej alla kloka!

Vi har två tvillingtjejer som fyllde ett för ett år par dagar sen. Den ena har alltid sovit hyfsat bra (dvs vaknat max 1-2 gånger per natt) men den andra vaknar minst 4-5 gånger, ibland 10-12 gånger, och väcker oss och ibland syrran genom att halvskrika, stöna högt osv. Hon somnar om en stund efter napp eller ersättning men vaknar snart igen.
    Såhär har det hållit på hela året, oavsett tänder eller annat, (vi har även försökt att ge bara vatten men då blir hon tokig, börjar skrika och väcka syrran) och vi är helt slut.

Nu har vi just lyckats få dom att sova en gång om dagen istället för två. Första dagen var igår och vi märkte inte direkt någon skillnad inatt, men tror ni att det kan bli bättre om vi fortsätter?
    Känner att jag behöver lite pepp bara, för det är ganska kämpigt att hålla dom vakna till efter lunch, men lika kämpigt att väckas varje halvtimme/timme, så jag hoppas det kan hjälpa?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Kan bara en sovstund hjälpa nattsömnen?
  • Meriall

Jag har också ett barn som vaknar hela tiden på nätterna. Det blev ingen skillnad med det när hon började sova en gång istället för två gånger på dagen (sover 2h nu istället för 2x45 min) i antalet uppvaknanden men hon somnar snabbare när hon ska sova, är piggare på dagarna (efter att hon vant sig) och vrider mindre på dygnet. Så det blev ändå positivt. Jag har inte hittat något som minskar antalet uppvaknanden, säg gärna till om du hittar något... här är det allt mellan 8-20 ggr/natt.

• Vendela75
    Meriall skrev 2017-08-21 09:57:27 följande:

Jag har också ett barn som vaknar hela tiden på nätterna. Det blev ingen skillnad med det när hon började sova en gång istället för två gånger på dagen (sover 2h nu istället för 2x45 min) i antalet uppvaknanden men hon somnar snabbare när hon ska sova, är piggare på dagarna (efter att hon vant sig) och vrider mindre på dygnet. Så det blev ändå positivt. Jag har inte hittat något som minskar antalet uppvaknanden, säg gärna till om du hittar något... här är det allt mellan 8-20 ggr/natt.

Tack för svar! Skönt iallafall att inte vara ensam, och även om hon inte vaknar mindre får jag väl försöka se det positivt att det blir lättare att få rutiner och planera saker med bara en sovstund. :)
    Lovar att säga till om jag hittar någon mirakelkur!
  • Annelie 76

Tyvärr är det inte alls säkert. Vissa barn sover dåligt bara och inget hjälper. Har en 6-åring som alltid sovit dåligt och fortfarande vaknar på nätterna. Skillnaden är att nu kan han vara tyst och oftast somna om på egen hand och han vaknar inte riktigt lika ofta. Men vaknar gör han...
    Däremot är det nog lagom med en sovstund. Mina har börjat dagis vid 1-års ålder och då sovit en gång vid lunch.

• Vendela75
    Annelie 76 skrev 2017-08-21 10:00:32 följande:

Tyvärr är det inte alls säkert. Vissa barn sover dåligt bara och inget hjälper. Har en 6-åring som alltid sovit dåligt och fortfarande vaknar på nätterna. Skillnaden är att nu kan han vara tyst och oftast somna om på egen hand och han vaknar inte riktigt lika ofta. Men vaknar gör han...
    Däremot är det nog lagom med en sovstund. Mina har börjat dagis vid 1-års ålder och då sovit en gång vid lunch.

Ja precis, jag kände att det nog ändå var dags, och hoppades på bättre nattsömn som bonus. :)
Svar på tråden Kan bara en sovstund hjälpa nattsömnen?